کد خبر: 63637
A

فعال سیاسی اصلاح طلب: دولتمردان نمی‌توانند به تنهایی کاری انجام دهند/ همه حاکمیت باید به صحنه بیایند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: آنچه که در مبارزه با فساد رخ داد این بود که تمام حواس‌ها متوجه عوامل است درصورتی که کاملا مشهود است که باید زمینه‌هایی برای بروز این مفاسد وجود داشته باشد و باید عواملی از داخل خود سیستم این فضا را ایجاد کرده باشند. اگر به نواقص و نارسایی های سیستم در بروز مفاسد اقتصادی توجه نشود با زندانی کردن عوامل مشکلی حل نخواهد شد.

فعال سیاسی اصلاح طلب: دولتمردان نمی‌توانند به تنهایی کاری انجام دهند/ همه حاکمیت باید به صحنه بیایند

به گزارش دیده بان ایران، علی‌محمد نمازی در بیان ارزیابی خود از عملکرد دولت گفت: در سیاست داخلی تشدید اختلافات بین جناح‌های سیاسی موجود شدت گرفت و دولت روحانی هم تحت فشار این اختلاف‌ها بود. این اختلافات در حد تخریب دولت وجود داشت که یاس و ناامیدی در بین مردم ایجاد شود تا امیدی برای حل مشکلات نداشته باشند.

وی ادامه داد:‌ فکر می‌کنم دولت آقای روحانی هم دچار یک انفعال شده و با اراده محکم و با مداومت به دنبال حل مشکلات نیست. عدم استفاده دولت از اختیارات خود جهت عبور از مشکلات جدی و بحران گونه هم وجود دارد، دولت از این اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین موضوعه در اختیارش گذاشته‌ استفاده نمی‌کند و دائما از ایجاد مشکلات و موانع گله‌مند است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: مورد بعدی که در سیاست داخلی مشهود بود اراده قوه قضائیه و دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی است. چهره‌های مختلفی با اتهامات چندهزار میلیاردی شناسایی شدند و محکوم به زندان و جریمه و عده‌ای هم در انتظار نوبت رسیدگی هستند اما آنچه که در این زمینه غفلت شد، فراموش کردن یا عبور از نقش و سهم سیستم است.

وی ادامه داد: آنچه که در مبارزه با فساد رخ داد این بود که تمام حواس‌ها متوجه عوامل است درصورتی که کاملا مشهود است که باید زمینه‌هایی برای بروز این مفاسد وجود داشته باشد و باید عواملی از داخل خود سیستم این فضا را ایجاد کرده باشند. اگر به نواقص و نارسایی‌های سیستم در بروز مفاسد اقتصادی توجه نشود با زندانی کردن عوامل مشکلی حل نخواهد شد.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به قوانین موثر و مثبتی که تاکنون به تصویب رسیده، خاطرنشان کرد: قانون جرایم سیاسی در سال ۹۷ تصویب شد اما یک قانون حداقلی است و به حقوق فعالان سیاسی در این قانون توجه خوبی نشده است. قانون احزاب هم ابلاغ شده و خود قانون احزاب هم با آن روح حاکم بر قانون اساسی و اصل مربوط به احزاب خیلی فاصله دارد ولی به هرحال حرکت مثبتی بود که این قانون جدید احزاب ابلاغ شد و از احزاب خواستند که خودشان را با این قانون تطبیق دهند. ما این دو خلاء را داشتیم یکی قانون احزاب را داشتیم ولی اجرا نمی‌شد و یکی هم بحث موضوع قانون جرایم سیاسی بود که تصویب شد.

نائب رئیس نمایندگان مجمع ادوار یادآرو شد: مساله دیگری که برای احزاب جای خوشحالی دارد،  فعال شدن خانه احزاب بود، احزاب تا آنجایی که من اطلاع دارم فعالیت بهتری دارند و روزنامه‌‌ها هم با توجه به امکاناتی که در اختیارشان هست خوب فعالیت کردند.  علیرغم اینکه اراده‌ای وجود داشت و دارد که شبکه‌های مجازی را فیلتر کنند ولی شبکه‌های مجازی با قدرت و با تلاش بسیار در حال پوشش اخبار کشور هستند.

نمازی تصریح کرد: در سیاست خارجی مهمترین موضوع خروج ترامپ از برجام و عدم تمدید معافیت‌های نفتی را داشتیم که حوزه سیاست خارجی کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و تحریم‌های سختی را به کشور تحمیل کرد، درنتیجه همین تحریم‌ها و فضاهایی که درست شده دیدیم که آثارش در عرصه اقتصادی کاملا مشهود بود که قیمت دلار بالا رفت، سکه و طلا هم گران شد و کالاهای مورد نیاز روزمره و خوراکی‌هایی همچون گوشت تقریبا ۹۰ الی ۱۰۰ درصد گران شد و گرانی سختی بر بازار کشور حاکم شده و فشارها روی ملت خیلی شدید است و آستانه تحمل مردم به سرعت دارد پایین می‌آید.

وی افزود: در برابر خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید و عدم تمدید معافیت‌ها ما حرکت فعالی از دولت و حاکمیت در خنثی کردن تبعات این موضوع مشاهده نمی‌کنیم و در بحث توجه‌مان به نقش اروپا جز وقت تلف کردن چیزی از آن حاصل نشده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه اقتصادی گرچه با گران شدن ارز و دلار به نظر می‌رسد که بخشی از بدهی‌های دولت به سیستم بانکی و به پیمانکاران کاهش یافت اما گران شدن ارز رکود را بر بازار حاکم کرده و فعالان عرصه اقتصادی در حال انتظار هستند که ببینند چکار می‌توانند بکنند که آیا وضعیت اقتصادی رو به بهبود می‌رود یا منجر به رکود بیشتر می‌شود این وضعیت منجر به افزایش بیکاری، سخت‌تر شدن معیشت خانوارها و رشد قاچاق می‌شود.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: وقتی اختلاف قیمت کالاهایی مثل سوخت در داخل با بیرون و آن سوی مرزها زیاد می‌شود می‌بینید که قاچاق افزایش پیدا می‌کند، وقتی قیمت گوشت دوبرابر می‌شود فشار مردم به دولت افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی نقدینگی ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد. تولید ناخالص داخلی‌مان رشد نکرده و اخیرا دیدیم تورم نقطه به نقطه به چهل درصد رسید که نتیجه آن افزایش بیکاری و ایجاد تنگنای معیشتی برای مردم است.

نمازی تاکید کرد: امروز در این شرایط مسائل و موضوعات فرهنگی و اجتماعی جزو اولویت‌های مردم حساب نمی‌شود. مردم اینقدر گرفتار مسائل معیشتی خود هستند که به این قضیه توجهی ندارند. این سال‌ها در آموزش و پرورش سعی شده رقابت‌ها را آسان کنند که ارتقاء تحصیلی آسان شود و در دانشگاه‌ها تا آنجایی که من خبر دارم مدرک‌گرایی و توجه به نمره خیلی شدید شده به نحوی که آموزش عالی هم آسیب دیده است.

وی افزود: در بخش اجتماعی هم به نظر من دارد یک وادادگی اتفاق می‌افتد و قوانین به طور جدی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هرکس به هر نحوی تلاش می‌کند که از این قوانین و مقررات عبور کند و بی‌ثباتی نتیجه این عمل است و کاملا مشهود است که ضوابط کمرنگ شده و توجه به روابط پررنگ شده و افراد برای حل مشکلات خود به دنبال آشنا و رابطه می‌گردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید انفعال دولت روحانی درنتیجه توفیق نداشتن در سیاست خارجی است؟، گفت:‌ قطعا ناشی از چندعامل است که یکی از آن همین هزینه‌های سنگین سیاست خارجی است  که دولت را از اعمال نقش واقعی خود دور می‌کند و عامل مهم دیگر وادادگی و رها کردن کار و فراموش کردن وعده‌های انتخاباتی و قول‌هایی است که آن زمان داده شده همه این‌ها موثر بوده که دولت موفق نباشد.

نایب رئیس نمایندگان مجمع ادوار در پاسخ به این سوال که ما با توجه به اینکه امسال انتخابات مجلس را پیش رو داریم چقدر مهم است که دولت بتواند اقدامات موثرتری انجام دهد تا اینکه مردم مشارکت خوبی در انتخابات داشته باشند؟، گفت: الان دیگر فقط دولت نمی‌تواند کاری کند الان نیاز است که همه حاکمیت به صحنه بیایند و متحد و یکپارچه سر مسائل کشور محکم بایستند.

نمازی گفت: اگر چند اتفاق بیافتد امید دارم این قطار به ریل خود بازگردد یکی ایجاد امید برای برگزاری انتخابات رقابتی دوم و دیگری هم بحث بازنگری قانون اساسی است، معتقدم باید با اصلاح قانون اساسی این اشکالات ساختاری برطرف شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر