کد خبر: 6366
A

هشدار محبیان به اصولگرایان درباره باج‌دهی به «یکتا» و «پایداری»/ قالیباف و جلیلی شانس رای‌آوری دارند؟

امید ایرانیان نوشت: یک تحلیل‌گر اصولگرا گفت: قرار بر این است که اصولگرایان در هیچ شرایطی به امثال یکتا و پایداری امتیاز ندهند. قطعاً اگر به سمت امتیاز دهی بروند، عملاً جریان اصولگرایی را به سمت انحلال و نابودی می‌برند.

هشدار محبیان به اصولگرایان درباره باج‌دهی به «یکتا» و «پایداری»/ قالیباف و جلیلی شانس رای‌آوری دارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امیر محبیان در رابطه با ساز و کار اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: به نظر می‌رسد برای اصولگرایان مسأله وحدت بیش از معرفی کاندیدا و یا پیروزی در انتخابات مهم است.با توجه به تجربیاتی که پیش از این داشته‌ایم و مکانیزم های وحدت هیچ کدام به نتیجه لازم نرسید، در شرایط کنونی مجدداً جایگاه جامعتین احیا شده است. قرار هم بر این شد که گروه‌های اصولگرا با توجه به سیاست‌هایی که توسط جامعتین مشخص می‌شود، به سمت وحدت بروند و در نهایت به یک کاندیدای واحد برسند. اگر بعضی از گروه‌ها و جریانات نظم اصولگرایان را بر هم بزنند، فارغ از اینکه نتیجه انتخابات چه می‌شود، قطعاً جریان اصولگرایی دچار شکست می‌شود. بنابراین در انتخابات ریاست جمهوری آتی، رسیدن به وحدت مهم‌تر از پیروزی در انتخابات است.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

*اصولگرایان برای باخت به میدان نمی‌آیند ولی مسأله مهم این است که برای آنها رسیدن به وحدت مهمتر از نتیجه انتخابات است.

*قبول داریم که روند رسیدن به وحدت، روند دشواری است. اما درشرایطی احتمال تحقق وحدت وجود دارد که افراد از سهم خواهی خود داری کنند و منافع کلی کشور و جریان اصولگرایی را بر منافع گروهی ترجیح دهند.

*{ درباره صداهای متفاوت از سوی پایداری‌ها و یکتا}اگر جریان اصولگرایی در پی این باشد که برای رسیدن به وحدت باج دهی کند، این روند، محکوم به شکست است. جریانات مختلف هم در می‌یابند که برای رسیدن به سهم بیشتر باید به وحدت شکنی و طغیان کنند. بنابراین اصولگرایان نباید، اجازه چنین کاری دهند که به عنوان یک روند در جریان اصولگرایی باب شود. باید اصولگرایان به گونه‌ای حرکت کنند که گروه‌های اصولگرایی متوجه شوند که اگر با نظم کلی اصولگرایان همراهی نکنند، سهمی نخواهند داشت.

*{درباره نتیجه‌ برهم زدن نظم و خارج شدن از نظر اصولگرایی توسط گروه‌هایی مثل یکتا که اعلام کردند جامعتین را قبول ندارند} هر گروهی که در اصولگرایان این کار را بکند، از سوی جریان کلی اصولگرایی طرد می‌شود و در عین حال هیچ سهمی هم نخواهد داشت.ما نباید به کسانی که وحدت شکن هستند، امتیاز دهیم. این‌بار با دفعه‌های قبل فرق دارد.

*{ در رابطه با تعدد کاندیدا در اصولگرایان} هر جریانی، جریانات اصلی و فرعی دارد. جریان اصولگرایی باید به هر قیمتی این‌بار وحدت خود را حفظ کند. کسانی که به عنوان زیر مجموعه می‌خواهند حرکت کنند، وقتی امتیازی از جریان اصلی نگیرند، قطعاً اقبالی نخواهند داشت.

*قرار بر این است که اصولگرایان در هیچ شرایطی به امثال یکتا و پایداری امتیاز ندهند. قطعاً اگر به سمت امتیاز دهی بروند، عملاً جریان اصولگرایی را به سمت انحلال و نابودی می‌برند.

*{در پاسخ به این سوال که قالیباف و جلیلی که یکبار در انتخابات شرکت کرده‌اند، حضور دوباره‌شان، اشتباه است یا نه؟ }ما کسی را نباید حذف کنیم معتقدم هر کسی که می‌تواند باید پا به عرصه بگذارد و با مردم صحبت کند، در نهایت امردم هستند که با اقبالشان نشان می‌دهند که کدام یک باید نماد اصولگرایان باشد و افکار عمومی جریان اصولگرایی به سمت یک نفر برود. اما اگر از ابتدا بخواهیم یک نفر را حذف کنیم و یا افرادی را با رانت تبلیغات بالا بیاوریم، کار نادرستی است.جریان اصولگرایی که عقلانیت بر آن حاکم است، بر حسب شرایط تصمیم گیری می‌کند. ممکن است، کسی که انتخاب می‌کند در شرایطی رأی نیاورده باشد و الان امکان رأی داشته باشد. اما ممکن است که تصمیمش بر خلاف این هم باشد. تصمیم گیری در مورد این موضوع، توسط جریان اصولگرایی در زمان خودش انجام خواهد شد اما هیچ ظرفیتی را نباید از نظر دور داشت.

*تعدد کاندیداها یک خط قرمز است و باید در نظر داشت که صورت نگیرد.

*اصولگرایان تصمیم گرفته‌اند که حول محور جامعتین حرکت کنند. اگر کسانی هم می‌خواهند در این دایره بمانند باید حول همین محور حرکت کنند. بنابراین جامعتین می‌تواند، به عنوان تصمیم گیرنده و جهت ده، نقش پر رنگی ایفا کند.

*{در پاسخ به سوالی درباره تشکیل یک کمیسیون مشترک، اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان برای رسیدن به مسائل مهم کشور چون فساد فارغ از دیدگاه سیاسی }جریان اصولگرایی اگر بخواهد روی گفتمانی سازماندهی شود و آن را به عنوان گفتمان اصلی خود انتخاب کند، بی گمان، آن گفتمان عدالت است. باید جریان اصولگرایی روی مفهوم فساد ستیزی و عدالت خواهی سامان دهی شود و ابعاد آن را مطرح کند و به صورت جدی از آن دفاع کند. افرادی را هم که فساد هستند و یا نگاه اشرافی دارند، از خود ترد کند. در این صورت نهایتاً یک گفتمان به نام عدالت خواهد بود که اصولگرایان باید پرچمدار آن باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر