کد خبر: 63986
A
فصل طلاق سیاسی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان از راه رسید

محمدرضا عارف: انتخابات مجلس یازدهم لیست اصلاح‌طلبانه می‌دهیم/ شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان جمع‌بندی‌اش این است که در انتخابات مجلس آینده ائتلاف نکنیم

ظاهرا اصلاح طلبان قرار است راه خود را از اصول گرایان معتدل و اعتدال گرایان جدا کنند. محمد رضا عارف گفته است " شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان جمع‌بندی‌اش این است که در انتخابات مجلس آینده ائتلاف نکنیم" این گزاره بدان معناست که عالی ترین مجمع تصمیم گیر جریان اصلاحات تصمیم گرفته به ائتلافی که از سال ۱۳۹۲ در جریان انتخابات ریاست جمهوری با اعتدال گرایان و اصول گرایان معتدل داشت پایان دهد . محمد رضا عارف در حالی تصمیم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را در خصوص انتخابات آتی مجلس مطرح کرده که به زعم محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب:فضای انتخاباتی امسال بی رونق تر از گذشته بوده و نقدهای گسترده ای به عملکرد اصلاح طلبان مطرح شده است.

محمدرضا عارف: انتخابات مجلس یازدهم لیست اصلاح‌طلبانه می‌دهیم/ شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان جمع‌بندی‌اش این است که در انتخابات مجلس آینده ائتلاف نکنیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ظاهرا اصلاح طلبان قرار است راه خود را از اصول گرایان معتدل و اعتدال گرایان جدا کنند. محمد رضا عارف گفته است 

" شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان جمع‌بندی‌اش این است که در انتخابات مجلس آینده ائتلاف نکنیم" این گزاره بدان معناست که عالی ترین مجمع تصمیم گیر جریان اصلاحات  تصمیم گرفته به ائتلافی که از سال ۱۳۹۲ در جریان انتخابات ریاست جمهوری با اعتدال گرایان و اصول گرایان معتدل داشت پایان دهد . محمد رضا عارف در حالی تصمیم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را در خصوص انتخابات آتی مجلس مطرح کرده که به زعم محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب:فضای انتخاباتی امسال بی رونق تر از گذشته بوده و نقدهای گسترده ای به عملکرد اصلاح طلبان مطرح شده است. 

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی باید در فضای دوستانه عملکرد خود را آسیب شناسی کنند، بیان کرد: باید این موضوع آسیب شناسی شود که چه اتفاقی می‌افتد وقتی فرد دانشجوست یک موضع می‌گیرد و وقتی استاد می‌شود با دانشجویی که همسو و هم‌جهت با وی است، تلقی رودررو شدن می‌گیرد. 

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درست است مسئولیت‌ها متفاوت است، اما من عضو انجمن اسلامی سابق و معلم اسبق نباید با شما رودررو شوم چرا که مسئولیت‌ها متفاوت است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما فضای دانشگاه را یک فضای فعال، بانشاط، پرسشگر، پرخاشگر در چارچوب ارزش‌ها می‌خواهیم و خود دانشجویان به این ارزش‌ها واقف هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره وعده های انتخاباتی لیست امید در سال 94 اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان وظایف خودشان را نمی‌دانند، ممکن است با این نیت بگویند اگر نماینده این شهر شوم در طول چهار سال می‌توانم همه مشکلات آن را حل کنم و به مجلس بیایند اما وقتی که به مجلس راه می‌یابند، متوجه می‌شوند که حل بسیاری از مشکلات و مسایل وظیفه آنها و در اختیار آنها نبوده است و یک نماینده مجلس فقط وظیفه قانون‌گذاری و نظارت دارد.

 

عارف با بیان این که این شرایط برای دولت نیز وجود دارد، گفت: دولت‌ها باید به اندازه‌ای وعده بدهند که بتوانند به آن عمل کنند. البته شرایط دولت‌ها متفاوت است، شرایط دولت اول روحانی با دولت دوم وی کاملا متفاوت است. ما این تفاوت شرایط را درک می‌کنیم ولی در عین حال خیلی گلایه هم داریم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: فضای کشور یک فضای رقابتی است اما ملاحظات امنیتی خاص خودش را دارد که البته گاهی از ملاحظات امنیتی سوء استفاده خاص می‌شود؛ مشکل امروز ما این است که تصمیمات دانشگاه را بعضا کسانی می‌گیرند که فضای دانشگاه را نمی‌شناسند و حداکثر یک مدرک لیسانس از دانشگاه دارند.

 

عارف با تاکید بر لزوم رعایت شرایط کشور گفت: اگر شرایط را رعایت نکنیم، بهانه به دست کسانی می‌دهیم که موجودیت ما را قبول ندارند و می‌خواهند موجودیت ما را زیر سؤال ببرند.

 

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این که رفع حصر جزو وظایف نمایندگی نیست، گفت: در عین حال ما رفع حصر را به عنوان یک مسئله ملی که انسجام ملی را بالا می‌برد مورد پیگیری قرار دادیم، کارگروه تشکیل دادیم و به جاهایی نیز رسیدیم و حتی در جلسه‌ای که با رییس جمهوری داشتیم ایشان تاکید کرد که از حصر پوسته‌ای بیشتر باقی نمانده است و در واقع روند، روند قابل قبولی بود.

 

وی افزود: البته ما اعتقاد داشتیم که باید این موضوع تا الان حل می‌شد و اگر کاره‌ای بودیم آن را حل می کردیم البته ملاحظات دیگری نیز بوده است ولی در هر حال ما معتقدیم با سعه صدر باید مسائل را حل کرد.

 

عارف با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفت: واقعیت این است که سرمایه اصلی ما مردم هستند، بنا به دلایلی مردم انگیزه‌شان را از دست داده‌اند، چه کسی باید تلاش کند صحنه را برگرداند، اگر از من بپرسند می‌گویم تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی می‌توانند در این زمینه موثر باشند و به مردم امید بدهند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که شاخص‌ها و نظرسنجی‌ها وضعیت نگران کننده‌ای دارد،اظهارداشت: من از شما انجمن‌های اسلامی چه در دانشگاه علوم پزشکی و چه سایر دانشگاه‌ها می‌خواهم که برای برگرداندن امید به مردم تلاش کنید چرا که امروز مهمترین مسئولیت ما دلگرم کردن مردم و امید دادن به آنهاست.

 

عارف گفت: ما باید از این شرایط عبور کنیم البته باید مطالبه‌گری‌ها باشد و دانشجویان باید از مسئولان استانی چه استاندار، چه فرماندار و چه سایرین مطالبه گری داشته باشند.

 

رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: اگر این سرمایه عظیم اجتماعی را از دست بدهیم معلوم نیست که وضعیت‌مان چه می‌شود، نمی‌خواهم دلایل را یک به یک عنوان کنم اما به هر حال بخشی از این ضعف‌ها متوجه ناکارآمدی ماست، بخشی نیز متوجه سایر عوامل است.

 

وی در مورد تعامل فراکسیون امید در انتخابات مجلس دهم با سایر گروه‌های سیاسی گفت: در حال حاضر و با توجه به تجربه سال 94 تا الان شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان جمع بندی‌اش این است که ما ائتلاف نکنیم چرا که نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم، ما مدعی هستیم که در مجلس اکثریت را داریم اما همین امروز در طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما چهار رای کم آوردیم. 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: ما زورمان 110 رای است. در این طرح 110 رای آوردیم و رقبا 87 رای آوردند، چهار رای کم آوردیم. درست است ما اکثریت مجلس هستیم ولی اکثریت نسبی هستیم و سه فراکسیون دیگر نیز در مجلس هستند و هیچ فراکسیونی نمی‌تواند بدون تعامل با سایر فراکسیون‌ها و تعامل با آنها به نتیجه برسد. 

 

عارف تاکید کرد: شعاری که در گفتمان اصلاحات در دهه 90 داده شد، درست‌ترین راهبرد ما بود. ما در حال حاضر به راحتی با رقیب در فضای دوستانه می‌نشینیم، صحبت و همفکری می‌کنیم و بحث جدی انتخابات اسفند را دو جریان با هم داریم که چه کار کنیم امید بدهیم، چه کار کنیم 20 هزار کاندیدا نیایند و مطالبات مردم را بالا ببرند و حتی به این نتیجه رسیدیم که منشور اخلاقی و میثاق اخلاقی مشترک بنویسیم که این خودش یک پیشرفت بزرگ است؛ برای ما پیشرفت است چرا که دیگر نگاهی که به بچه‌های اصلاح طلب مبنی بر برانداز و یا بی‌دین می‌شد، وجود ندارد.

 

رییس فراکسیون امید گفت: شورای عالی اصلاح طلبان تا اینجا به این نتیجه رسیده است که لیست اصلاح طلبانه باشد چرا که ما در مجلس و بیرون از مجلس نیروهای خوبی داریم و امیدواریم با تعامل با هیئت‌های نظارت این هیات‌ها منطقی‌تر برخورد کنند.

 

وی ادامه داد: شورای عالی اصلاح طلبان در حال حاضر تقریبا تصمیماتش را گرفته است و در حال ساماندهی استان‌هاست. در برخی استان‌ها انسجام حفظ شده است و انتظار ما این است که در استان‌ها انسجام بخش عمل کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما می‌‌توانیم دانشجویان را به میدان بیاوریم و با آنها موفق عمل کنیم چرا که همه دستاوردهایمان در دهه 60 را مرهون دانشجویان هستیم الان تقاضا داریم که دانشجویان به میدان بیایند، ایثار کنند و تحمل کنند. 

 

عارف اضافه کرد: ما پیگیر مشکلات مردم هستیم شاید گزارش ندهیم ولی برای عدم ارایه گزارش نیز دلیل داریم چرا که معتقدیم تا کار به نتیجه نرسد نباید گزارش بدهیم و اگر خدای ناکرده گزارشی بدهیم که بخواهد یاس را به جامعه تزریق کند، درست نیست.

ایرنا 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر