کد خبر: 6399
A
مطهرنیا در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران:

ترامپ نمی تواند برجام را پاره کند/ آمریکایی‌ها در دوره جدید از روی کار آمدن دولتی رادیکال در ایران استقبال خواهند کرد

مطهرنیا: بدون تردید ترامپ در فرآیند عملیاتی شدن برجام خلل ایجاد خواهد کرد و زمینه‌های تعاملات و مراودات بین المللی با ایران را تا حدود زیادی به نفع جناح رادیکال آمریکا کنترل خواهد کرد.

ترامپ نمی تواند برجام را پاره کند/ آمریکایی‌ها در دوره جدید از روی کار آمدن دولتی رادیکال در ایران استقبال خواهند کرد

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با اشاره به تعدیل مواضع دونالد ترامپ در زمینه‌های مختلف از جمله برجام پس از انتخاب به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، اظهار داشت: مواضع تند و ضدبرجامی ترامپ در ماه مارس در لابی ایپک و نطق او مبنی بر "پاره کردن برجام"، در واقع استعاره‌ای بود برای تحت فشارقرار دادن ایران در برابر این لابی متنفذ صهیونیستی که نقش غیرقابل انکاری در تجهیز مالی و انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا دارد.  

مطهرنیا با بیان اینکه با توجه به موقعیت زمانی و مکانی، بکار بردن استعاره پاره کردن برجام از سوی ترامپ قابل درک بود، گفت: فیلسوفان سیاسی از قدیم الایام تاکید داشتند که ساختار سیاسی بر اعمال و اقوال کنشگران سیاسی اثرگذار است؛ بر مبنای همین گزاره باید تعدیل و بعضا تفاوت مواضع ترامپِ کاندیدای جمهوریخواه را با ترامپِ رئیس جمهور منتخب، طبیعی قلمداد کرد.

وی البته این گزاره که ترامپ از مواضع ضدبرجامی‌اش عقب نشینی کرده است را گزاره‌ای مغلوط و نادرست دانست و بیان داشت: بدون تردید ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا با برجام موافق نیست اما باید توجه داشت که در توانایی او برای پاره کردن برجام نیز شک و تردید وجود دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه نگرانی نسبت به نقض یا لغو برجام از سوی هیئت حاکمه جدید آمریکا یک نگرانی بدون استناد نیست، افزود: بدون تردید ترامپ در فرآیند عملیاتی شدن برجام خلل ایجاد خواهد کرد و زمینه‌های تعاملات و مراودات بین المللی با ایران را تا حدود زیادی به نفع جناح رادیکال آمریکا کنترل خواهد کرد.

مطهرنیا بازه زمانی 6 الی 9 ماه آینده را در سرنوشت برجام حائز اهمیت دانست و گفت: باید منتظر ماند و دید که پست‌های کلیدی دولت ترامپ به چه شخصیت‌هایی با چه گرایش‌هایی تعلق خواهد گرفت و اینکه مشاوران ترامپ بویژه در زمینه‌های امنیت ملی و سیاسی خارجی چه کسانی خواهند بود.

وی با بیان اینکه بخشی از آینده برجام و رویکرد دولت آتی آمریکا نسبت به این سند بین‌المللی به نوع رفتار ایران بستگی خواهد داشت، تصریح کرد: به نظر می رسد هدف ترسیم شده از سوی طرف آمریکایی در مقطع زمانی فعلی، عصبانی کردن مقامات و تصمیم گیران ایرانی و انداختن توپ به زمین تهران باشد؛ چرا که آمریکایی‌ها می‌دانند اگر چه نمی‌توانند برجام را پاره کنند اما می توانند ایران را در موضعی انفعالی قرار دهند.   

مطهرنیا در پایان خاطرنشان کرد: در دوره جدید، بخشی از هدف آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران و برجام، معطوف به روی کار آمدن دولتی رادیکال در ایران خواهد بود تا از این طریق بتوانند برای انزواء و تحت فشار قرار دادن مجدد تهران، اجماع جهانی ایجاد کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر