کد خبر: 6412
A

بعیدی نژاد: مقامات اقتصادی انگلیس برای سفر به تهران آماده می شوند

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به اشتیاق شرکت های انگلیسی‌ برای کار با طرف‌های ایرانی گفت، برخی از وزیران اقتصادی دولت انگلیس در حال برنامه ریزی برای سفر به تهران در رأس هیات های بزرگ اقتصادی هستند.

بعیدی نژاد: مقامات اقتصادی انگلیس برای سفر به تهران آماده می شوند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بعیدی نژاد در حاشیه یک گردهمایی اقتصادی در گفت‌وگویی، با اشاره به استقبال خوب ‌صورت گرفته از جلسات متعدد اقتصادی و همچنین کنفرانس تجاری ایران که اخیرا در لندن برگزار شد، گفت: این نشست ها نشان دهنده ی علاقه برای کار اقتصادی با ایران و سرمایه‌گذاری در کشورمان از سوی شرکت‌های انگلیسی و نیز اشتیاق زیاد برای عادی‌سازی مناسبات اقتصادی است.
وی افزود: در حال حاضر پیشنهادها و طرح‌های مختلفی از سوی طرف‌های انگلیسی خصوصاً در حوزه‌های نفت و گاز و نیز در زمینهٔ های حمل‌ونقل؛ انرژی‌های تجدید پذیر و گردشگری مطرح می‌شود.

افزایش فشارها برای ایجاد روابط کارگزاری میان بانک های انگلیس و بانک های ایرانی

بعیدی نژاد افزود: در همین چارچوب فشار بخش‌های تجاری و نیز بازرگانان انگلیسی برای گشودن کانال‌های بانکی و ایجاد روابط کارگزاری میان بانکهای انگلیسی با بانکهای ایرانی نیز در حال افزایش است.
وی افزود: متاسفانه بانک‌های انگلیسی به دلیل پیوستگی زیاد با بانک‌های آمریکایی و نیز سرمایه‌گذاری زیادی که در بورس‌های آمریکا دارند، خیلی در این زمینه محتاطانه عمل می‌کنند اما دولت انگلیس در سطوح مختلف اعلام کرده است که از گسترش مناسبات اقتصادی با ایران حمایت می‌کند و از بانک‌های این کشور انتظار دارد که بر مشکلات قایق آمده و روابط کارگزاری بانکی با بانک های ایرانی را برقرار کنند.


سفیر ایران اضافه کرد: البته فقدان روابط کارگزاری میان بانک های انگلیسی با بانک های ایرانی بدین معنا نیست که امکان هیچگونه تبادلات مالی بین دو طرف وجود نداشته باشد. همانطور که می دانیم طی همین زمان شرکت نفتی شل توانست بدهی قابل توجه خود را به ایران پرداخت نماید. به طور پیوسته انتقالات پولی و مالی دیگری هم بین دو طرف انجام می شود که عمدتا از مسیرهای خاص بانکی صورت می گیرد. هدف ما قطعا این است که این تبادلات به طور مستقیم انجام شوند.
وی افزود: علاوه بر این ما در موارد زیادی شاهد هستیم که وجود برخی از مشکلات فنی بانکی کاملا به علت وجود جوّ روانی سنگینی می باشد که نسبت به کار بانکی و مالی با بانک ها و موسسات ایرانی وجود دارد. جای تعجب است که حتی برخی از موسسات مالی انگلیسی از جزئیات موضوع لغو کامل تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا اطلاعات دقیقی ندارند و سیاست ها و برنامه های اجرایی خود را بر مبنای اینکه تحریم های یکجانبه و اولیه آمریکا وجود دارند تنظیم کرده اند.


سفیر ایران افزود: این فضای روانی در انگلیس البته دلایل مختلفی دارد ولی بسته بودن سفارت و شکل گیری روابط حداقلی تهران و لندن در چند سال گذشته، باعث شده است که در این مدت گفتمان‌های مخالف ایران با سوء استفاده از فضای ایجاد شده، تحلیل‌ها و اظهارنظری مغرضانه‌ای را در جامعه انگلیس ارائه کنند. برخی از صحبت هایی که ما امروز در مجامع مختلف دانشگاهی، اقتصادی و رسمی مطرح می کنیم واقعا برای برخی افراد موثر در حوزه های بانکی و مالی تازگی دارد.

تغییر دیدگاه ها بعد از برجام و افزایش اشتیاق ها برای کار با ایران

بعیدی نژاد اضافه کرد: اما به هر صورت بعد از تفاهم هسته‌ای برخی نگاه ها و نگرش ها نسبت به کار اقتصادی با ایران در انگلیس تغییر کرده است، ضمن اینکه تغییر معادلات در سطح منطقه و اقدامات موثر ایران در حوزه ی مقابله با تروریسم و افراطی گری گفتمان‌های مغرضانه موجود را نیز زیر سؤال برده است.
وی گفت: امروز همه شاهد آن هستندکه به‌رغم اینکه ایران در یک دوره چند ساله تحت شدید ترین تحریم‌های مالی و اقتصادی قرار داشته اما توانسته است زیر ساخت ها و توانایی های بومی و ملی اقتصادی خود را تقویت نماید. ایران امروز از یک اقتصاد پایدار و رو به رشدی برخوردار است. و این در حالی است که ایران در حوزه‌های امنیتی نیز نقش مهمی در تقویت امنیت و ثبات منطقه ایفا کرده است.


سفیر ایران اضافه کرد: جامعه بین‌المللی هم‌ اینک بر این مساله اذعان دارد که اقدامات و همکاری‌هایی که ایران هم‌اینک در عراق و سوریه صورت می‌دهد در جهت تثبیت صلح و ثبات منطقه است و همه این‌ها سبب شده است که نگاه گذشته مردم در انگلیس تدریجا تغییر کند.
وی گفت: طبیعی هم است که بعد از یک دوره طولانی دورماندن از صحنه ایران، بار دیگر شرکت های انگلیسی‌ها خواهان تعامل با کشورمان باشند. در حال حاضر بسیاری از گردشگران انگلیسی هم مایل هستند که به ایران بروند و از نزدیک با محیط ایران آشنا شوند.


بعیدی نژاد با اشاره به اشتیاق طرف‌های انگلیسی در سطوح مختلف برای سفر به ایران، افزود: سفر هیات ها به ایران برای ما بذاته هدف نیست و همان‌ طور که مقامات عالی کشور نیز تأکید کرده‌اند ما به دنبال سفرهای بدون برنامه نیستیم. نیت ما این است که هر سفری که قرار است به ایران صورت گیرد، براساس یک کار برنامه‌ریزی و دقیق انجام گیرد به‌نحوی‌ که بتواند منافع طرف ایرانی را تامین کند.
وی افزود: به همین دلیل تلاش می‌کنیم پیش از انجام هر سفری کارهای مقدماتی و لازم صورت بگیرد که ضمن حفظ منافع کامل کشور بعدازآن سفر شاهد گسترش تعاملات و تبادلات فی‌مابین باشیم.

وزیران اقتصادی دولت انگلیس در حال برنامه ریزی برای رفتن به تهران

بعیدی نژاد در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال سفر وزیران اقتصادی انگلیس به ایران با توجه به ابراز تمایل‌های صورت گرفته برای این کار در گذشته، گفت: همان‌ طور که می‌دانید با توجه به تغییرات صورت گرفته در دولت انگلیس بعد از همه‌پرسی 23ژوئن ( سوم تیرماه) ، ما شاهد جابجایی‌هایی در اعضای کابینه این کشور بودیم به‌ نحوی که آقای جورج آزبورن از وزارت خزانه‌داری ( دارایی) که قصد داشت ماه سپتامبر گذشته به ایران برود جای خود را به آقای فیلیپ هاموند ( وزیر خارجه دولت دیوید کامرون) داد. آقای ساجد جاوید وزیر تجارت وقت هم که برنامه سفر به تهران در بهار گذشته را داشت به علت تغییر مسؤولیتشان برنامه سفرش تغییر کرد.


وی افزود: در شرایط فعلی آقای هاموند وزیر خزانه داری انگلیس قصد دارند که در بهار آینده در رأس یک هیات اقتصادی به ایران سفر کنند که در واقع این همان سفری است که قرار بود آزبورن آن را انجام دهد اما به دلیل تغییرات کابینه، تحقق نیافت. آقای لیام فاکس وزیر تجارت بین الملل بریتانیا نیز اخیرا شخصا به بنده فرمودند که قصد دارند در رأس یک هیات عالیرتبه اقتصادی در بهار آینده به تهران سفر نماید.

برجام یک تفاهم دوجانبه نیست که کشوری بتواند به صورت یکجانبه آن را لغو کند

بعیدی نژاد در ادامه در خصوص تاثیر سیاست های ترامپ بر امکان لغو برجام و تاثیرگذاری بر روند تعاملات اقتصادی ایران با طرف های دیگر،افزود: در متن برجام صریحا اعلام شده است که با حذف محدودیت ها و تحریم های مالی و اقتصادی علیه ایران، روابط ایران با دیگر کشورها به یک مرحله کاملا نوین وارد خواهد شد که طلیعه های آن هم ظاهر شده است.
وی افزود: امروز تولیدات نفت ایران به سطح نزدیک به زمان قبل از دوره تحریم رسیده است و درآمدهای ایران از مسیرهای بانکی به خزانه کشور واریز می شوند. و این به معنی عادی شدن حمل و نقل دریایی و کشتیرانی و رفع تحریم ها در حوزه بیمه های حمل و نقل است. در زمینه های دیگر هم قراردادهای متعدد بزرگ و متوسطی در همین مدت با ایران منعقد شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بی شک برجام یک تفاهم دو جانبه نیست که کشوری بتواند به راحتی با تصمیم یکجانبه خود آن را لغو کند. این تفاهم مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است و بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد همه کشورها موظف به رعایت آن شده اند.

ایران واهمه ای از تهدیدات ندارد

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: اما باید روشن باشد که ایران از هیچگونه تهدیدی واهمه ندارد چرا که در خود متن برجام اقدامات متقابل موثر و مشروع برای ایران برای مقابله با این گونه حرکت ها پیش بینی شده است. ایران با توجه به آمادگی خود و در دست داشتن اهرم های کاملا محکم قانونی برای مقابله با تمامی شرایط محتمل هیچگونه نگرانی از اقدامات برخی از اعضا ندارد.
بعیدی نژاد تصریح کرد: تلاش برای نقض برجام ضمن آنکه ایران را به اقدامات متقابل و موثر قانونی محق می سازد، مستلزم نقض قطعنامه 2231شورای امنیت است که به اتفاق تمام آراء اعضای شورای امنیت به تصویب رسیده است.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر