کد خبر: 64510
A
حمیده زرآبادی:

اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه دوره قبل هویت خودشان را زیر سوال بردند/کلی‌گویی مُد شده است

یک نماینده مجلس دهم گفت: هر وزارتخانه و ارگان روزی یک گام کوچک در جهت آرامش و امید مردم بردارد. حتی رفتار مناسب با ارباب رجوع و احترام گذاشتن به یکدیگر که وظیفه همه ماست این روزها کمرنگ شده است اما با رعایت همین موارد که گام‌های کوچکی هم هست می‌توان به مردم امید داد.

اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه دوره قبل هویت خودشان را زیر سوال بردند/کلی‌گویی مُد شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ سیده حمیده زرآبادی  درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس که چند روز آینده برگزار می‌شود، گفت: آن میدانی که فراکسیون‌ها و جریان‌های سیاسی به وسیله آن می‌توانند هویت خود را اثبات کنند و ادامه حیات خود را نشان دهند، موقعیت‌های سیاسی است که در جایگاه‌های مختلف ایجاد می‌شود. ریاست مجلس یکی از این موقعیت‌ها است که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشور موثر باشد.

 اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه دوره قبل هویت خودشان را زیر سوال بردند

نماینده اصلاح‌طلب مردم قزوین اظهار کرد: ریاست مجلس در جلسات سران سه قوه شرکت می‌کند و تصمیماتی که در این جلسات گرفته می‌شود حتی می‌تواند فراقانونی و در شرایط فعلی کشور تاثیرگذار باشد. اینکه همه جریان‌های سیاسی می‌خواهند در این جایگاه باشند، بدیهی است و همه جریان‌ها فعالیت خود را در این زمینه انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقادهای اصولگرایان به لاریجانی شانس وی برای تکیه مجدد به صندلی ریاست مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: اگر اجلاسیه قبل را در نظر بگیریم، به نظر من بازنده اصلی میدان رقابت اصولگراها بودند؛ چراکه هویت خودشان را با کاری که آقای حاجی‌بابایی انجام داد و به نفع آقای لاریجانی کنار رفت، زیر سوال بردند، چون حتی حاضر نشدند تا انتها در این رقابت باقی بمانند و این باعث شد در جریان نوپای فراکسیون مستقلین ذوب شوند. به نظر من این بزرگترین شکست برای یک جریان سیاسی است.

می‌گفتند فراکسیون ولایی سر معاونت اجرایی معامله کرده است

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این کار به این معناست که خودتان قبول کردید در جامعه طرفدار و جایگاهی ندارید و در نتیجه حتما باید دست‌آویز جریان‌های دیگر شوید که هویت داشته باشید. نمی‌دانم امسال می‌خواهند چکار کنند ولی انتظار می‌رود از هویت خود دفاع کنند.

وی افزود: خیلی‌ها درباره اتفاقی که پارسال افتاد می‌گفتند که فراکسیون ولایی معامله کرده‌ است. خیلی‌ها می‌گفتند سر معاونت اجرایی معامله کردند که این معاونت را داشته باشند و حتی این اتفاق هم نیفتاد. اگر این صحت داشته باشد یعنی هویت خود و آن ماهیت خود را زیر سوال بردند و چیزی هم به دست نیاوردند.

اصولگرایان مجلس خیلی راحت هویت خود را فدای یک جریان نوپا کردند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سال گذشته هم دقیقا همین فضا بود، عنوان کرد: سال گذشته‌ هم عده‌ای همین انتقادات را نسبت به آقای لاریجانی داشتند ولی نهایتا در میدان عمل رو سفید نبودند. به نظر من جریان اصولگرایی سال گذشته در فراکسیون مستقلین ذوب شد. فراکسیون مستقلین جریانی نوپا است که فکر نمی‌کنم بعد از این مجلس هم حیاتی داشته باشد چون خیلی آن اصالت و سرمایه اجتماعی را نداشت و غالبا هم افرادی که در هیچ لیستی نبودند به این سمت رفتند و این فراکسیون را تشکیل دادند. ولی یک جریان اصیل مثل اصولگرایی خیلی راحت همه هویت و عقبه خود را فدای یک جریان نوپا کرد.

روال امسال فراکسیون امید از روال سه اجلاسیه قبل جدا نخواهد بود

زرآبادی در پاسخ به این سوال که در فراکسیون امید درباره انتخابات هیات رئیسه چه مباحثی مطرح شده است؟، گفت: این بحث‌های مربوط به انتخابات هیات رئیسه در فراکسیون امید مطرح می‌شود و فکر می‌کنم روال امسال هم چیزی جدا از روال سه اجلاسیه قبل نباشد، چون فراکسیون امید همیشه این هویت را داشته است.

دعواهای سیاسی تا به امروز نتوانسته راهگشای مسائل معیشتی مردم باشد

وی با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم که اسفندماه امسال برگزار می‌شود، گفت: شاید به دلیل اینکه خیلی از نمایندگان امسال بخواهند به حوزه انتخابیه‌شان بروند و در مناطق خودشان بیشتر وقت بگذارند تمایل داشته باشند که در بحث هیات رئیسه ثباتی برقرار باشد و تغییراتی در هیات رئیسه ایجاد نشود اما با توجه به اینکه سال آینده انتخابات است تاثیرگذاری جریانات وقتی در قدرت باشند چند برابر می‌شود و کسی نمی‌تواند منکر این امر هم بشود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به این سوال که باتوجه به مطالبالت اقتصادی مردم میزان مشارکت در انتخابات چقدر خواهد بود؟، گفت: فشارها روی مردم خیلی زیاد است و روز به روز هم در حال افزایش است و دعواهای سیاسی تا به امروز نتوانسته راهگشای مسائل معیشتی مردم باشد. گفتمان اقتصادی می‌تواند موفق و جریان ساز باشد و می‌تواند به مشارکت مردم در انتخابات کمک کند.

جریان‌های سیاسی باید از شعار دادن عبور کنند و راهکار محور شوند

وی خاطرنشان کرد: در این فرصت باقی مانده اگر می‌خواهیم مردم پای صندوق بیایند جریان‌های سیاسی نباید روی ایدئولوژی‌های خود رقابت کنند بلکه باید روی راهکارمحور بودن و روی حل مسائل معیشتی با هم رقابت کنند، در این صورت هر جریانی که بتواند سهم بیشتری در حل مشکلات معیشتی داشته باشد، قطعا مردم اقبال بیشتری به او دارند. جریان‌های سیاسی باید از شعار دادن عبور کنند و راهکار محور شوند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به ایده گفت‌و‌گوی ملی ابراز کرد: گفت‌و‌گوی ملی خیلی خوب است ولی جریان‌های سیاسی مختلف اگر بتوانند در شرایط فعلی به یک گفتمان واحد اقتصادی برسند  مهم‌تر است، چون ما الان در مسائل اقتصادی نه نگاه و نه گفتمان‌مان مشترک نیست و این باعث می‌شود توان کشور در حل مسائل اقتصادی تقسیم شود و این وضعیت نمی‌تواند یک برآیند خوبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر در بحث‌های ایدئولوژی هم بخواهند به گفتمان مشترک برسند خوب است اما در حال حاضر اگر در منافع ملی و مسائل معیشتی خودمان به گفتمان برسیم و به این شناخت برسیم که منافع ملی ما چیست و ما باید چه چیزی را حفظ کنیم، بهتر است. وقتی قرار است گروه‌های مختلف کنار هم جمع شوند باید یک دستور مشخص و گفتمانی مشترک داشته باشند که برای منافع ملی کشور و برون رفت از مشکلات اقتصادی به راه‌حلی واحد برسند.

باید به سمت راهکارهای کوچک برویم

زرآبادی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ‌یک از راهکارها در کشور ما عملیاتی نمی‌شود؟، گفت: دلیل اصلی این است که الان مشکلات ما ریشه دار شده و شما وقتی می‌خواهید مشکلات ریشه‌دار را حل کنید قطعا یک شوک به جامعه وارد می‌شود. وضعیت کشور الان به نحوی است که مثلا وضعیت اجتماعی و آزادی‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و... هم در یک حالت‌های آستانه است و خیلی شرایط ایده‌آلی در این زمینه‌ها هم نیست.

وی ادامه داد: در نتیجه وقتی می‌خواهید شوک بدهید، اگر دیگر حوزه‌های کشور باثبات باشد این شوک برای جامعه قابل تحمل می‌شود ولی در غیر اینصورت شرایط را سخت‌تر می‌کند. اینکه کسی بخواهد این وضعیت را مدیریت کند و به آرامش برساند و در قبال آن پاسخگو باشد، کار سختی است و کسی که می‌خواهد این را قبول کند باید فردی باشد که برنامه‌ریزی خوبی داشته باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: در این شرایط مثلا در حوزه اقتصادی می‌توان راهکارهای کوتاه‌مدت مثل افزایش نظارت‌ها را انجام داد که می‌توان با این راهکارهای کوتاه‌ مدت مشکلاتی را حل کرد. نمی‌شود فقط همینطور نگاه کرد که وضعیت مردم روز به روز بدتر شود بلکه باید به سمت راهکارهای کوچک برویم.  باید وضعیت را به یک آرامش برسانیم و سپس حل ریشه‌ای مسائل را انجام دهیم. امروز همه حرف‌های کلی را می‌گویند و روی راهکارای کوچک تمرکز نمی‌کنند.

اصلاح را گام به گام انجام نمی‌دهیم

زرآبادی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح ساختارها می‌تواند مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و... حل کند؟، گفت: اصلاح امور همیشه امیدبخش است. هر قدمی که ما برای اصلاح برداریم، قطعا امید ایجاد می‌کند و اینطور نیست که بگوییم این قدم‌های کوچک امیدبخش نیست. این اصلاح‌ها باید انجام شود مثل اصلاح ساختار اجتماعی، قوانین و بودجه و ساختار اقتصادی و... ؛ اما اشکالی وجود دارد و آن این است که ما اصلاح را گام به گام انجام نمی‌دهیم، بلکه در کشور مثلا می‌گوییم اصل ۴۴ در یک اقدام اجرایی شود. باید در گام‌های کوچک این اصلاح را انجام دهیم. شفافیت خیلی کمک می‌کند.

کلی‌گویی مد شده است

این عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سوال که در حالی که هنوز وضعیت قربانیان اسیدپاشی به سرانجام نرسیده و روز گذشته برای پیگیری مسائل‌شان در مجلس حضور یافتند اما مقام‌های یک استان ممنوعیت دوچرخه سواری را مطرح می‌کند، حال این نوع اظهارات چه تاثیری بر افکار عمومی دارد؟، گفت: ما باید اولویت‌بندی داشته باشیم و طبق آن اولویت‌بندی‌ها کارهایمان را انجام دهیم.

نماینده مردم قزوین افزود: در شرایط فعلی می‌بینیم بعضی اظهارنظرها انجام می‌شود و نتیجه‌ای هم ندارد. چند وقت پیش پیامکی دادند و بدحجابان در خودروها را احضار کردند. نهایت این کار این شد که تعدادی از افراد معترض به مکان مورد نظر رفتند و این کار هم متوقف شد اما تبعات اجتماعی‌اش همچنان باقی است. یک سری از این موارد بی‌تدبیری است و لزومی ندارد که مطرح شود.

این عضو فراکسیون امید گفت: این اظهارنظرها فضای بدبینی را بیشتر و فاصله بین مردم و حاکمیت را افزایش می‌دهد. وقتی فاصله بیشتر شود برخی سوءاستفاده می‌کنند و لازم است این فاصله را با تدبیر کم کنیم. الان کلی‌گویی مد شده است. ولی راهکارهای گام به گام وجود ندارد که اتفاق خوبی رخ دهد.

وی گفت: مثلا برای همین طرح اسید پاشی درحالی که در حوزه اقتصادی هم طرح یا لایحه فوریت‌داری از سوی دولت و مجلس در دستور کار پارلمان نیست، برخی می‌گفتند با این وضعیت سخت اقتصادی این طرح اولویت ندارد، اما همین که مصوب شد، یک آرامش و امید به جامعه و مردم القا شد. من می‌گویم این مصوبه و این خبر در این تلاطم خیلی کوچک است اما همین هم به اندازه خودش تاثیرگذار بود. حالا اگر دولت یا مجلس روزی یک کار کوچک اینچنینی انجام دهند، نهایتا آخر ماه ده‌ها خبر امیدبخش به جامعه داده‌اند. یا تصویب لایحه تابعیت فرزندان مادران ایرانی، در فضایی که همه ناراحت هستند، خبر خیلی آرامش‌بخش و امیدبخشی بود.

هر وزارتخانه و ارگان روزی یک گام کوچک در جهت آرامش و امید مردم بردارد

این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد:  ما همه دغدغه اقتصاد داریم اما کار اقتصادی را نباید به معنای متوقف شدن امور دیگر ببینیم. من می‌گویم اگر می‌خواهیم یک اتفاق مثبت رخ دهد، باید استراتژی خود را روی گام‌های کوچک بگذاریم. گام‌های کوچکی که امیدبخش است و جلوی بی‌تدبیری را بگیرد. بعضی رفتارها بی‌تدبیری است که باید کلا جلویش گرفته شود.

زرآبادی گفت: هر وزارتخانه و ارگان روزی یک گام کوچک در جهت آرامش و امید مردم بردارد. حتی رفتار مناسب با ارباب رجوع و احترام گذاشتن به یکدیگر که وظیفه همه ماست این روزها کمرنگ شده است اما با رعایت همین موارد که گام‌های کوچکی هم هست می‌توان به مردم امید داد./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر