کد خبر: 6485
A

ترامپ پس از تحلیف با پوتین دیدار می کند

پس از اولین مذاکره تلفنی رئیس جمهوری روسیه با نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در برگیرنده توافق برای انجام یک دیدار بود، اعلام شد که چنین برنامه ای احتمالا پس از برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ انجام می شود.

ترامپ پس از تحلیف با پوتین دیدار می کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو امروز (پنجشنبه) به نقل از منبع خبری خود در آمریکا اعلام کرد که این دیدار احتمالی زودهنگام و پس از انجام مراسم تحلیف در 20 ژانویه 2017 برگزار می شود.

یک مقام حزب جمهوریخواه به این روزنامه گفت که مشاور ترامپ خواستار خودداری وی از سفر به روسیه پیش از مراسم تحلیف شده است که نشان می دهد رئیس جمهوری منتخب آمریکا قبل از این مراسم در صدد دیدار با ولادیمیر پوتین بوده است.
دیمیتر سایمز کارشناس آمریکایی نیز در این باره اعلام کرده است، تصمیم برای تاخیر در انجام مذاکراتی جدی بین پوتین و ترامپ، گام سیاسی درستی است.
وی افزود: در جریان نشست حزب جمهوریخواه با حضور ترامپ چنین نتیجه گیری شد که اگر وی پیش از مراسم تحلیف به مسکو سفر کند، کارشکنی در اقدام های دولت کنونی آمریکا ارزیابی خواهد شد.
پیش از این اخباری از برنامه در دستور کار انجام دیدار زودهنگام پوتین و ترامپ پس از مراسم تحلیف و آغاز کار ریاست جمهوی وی در آمریکا انتشار یافته بود.
پوتین روز سه شنبه در گفت وگوی تلفنی با ترامپ آمادگی روسیه را برای برقراری مشارکت راهبردی با دولت جدید آمریکا بر اساس اصول برابری و احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر اعلام کرد.
در جریان این گفت وگو، دو طرف ضمن تاکید بر اینکه وضع کنونی روابط روسیه و آمریکا کاملا غیر رضایت بخش است، تلاش های مشترک برای بهبودی مناسبات و قرار دادن آن در مسیر همکاری های سازنده در گستره وسیعی از مسائل را خواستار شدند.
در این گفت وگوی تلفنی خاطرنشان شد که روابط دیپلماتیک دو کشور، سال آینده 210 ساله می شود که این مناسبت باید زمینه و انگیزه بازگشت همکاری ها به مسیر سازنده و واقعگرایانه باشد که پاسخگوی منافع دو کشور و تامین ثبات و امنیت جهان شود.
پوتین و ترامپ همچنین بر ضرورت تشریک مساعی در مبارزه با تروریسم بین المللی و افراط گرایی به عنوان دشمن مشترک تاکید و مسائل مربوط به حل و فصل بحران سوریه را بررسی کردند.
دو طرف در پایان توافق کردند به تماس های تلفنی ادامه داده و امکان دیدار شخصی در آینده را بررسی کنند و نمایندگان دو طرف مقدمات برگزاری این دیدار را فراهم خواهند کرد.
ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی، افزون بر تحسین پوتین به عنوان یک رهبر قدرتمند در برابر اوباما، مواضع دوستانه در برابر روسیه را حتی به مسائل بین المللی کشاند و تعامل همراه با کاهش تنش بین واشنگتن و مسکو را سودمند خواند.
اکنون راهیابی ترامپ به کاخ سفید می تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش دهد.
ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل 25 مهرماه اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.
روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.
از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر