کد خبر: 6489
A

بسته خبری «دیده بان ایران - پنجشنبه ۲۷ آبان»

نگاهی کوتاه به اخباری که طی بیست و چهار ساعت گذشته در رسانه ها به آن پرداخته شده است.

بسته خبری «دیده بان ایران - پنجشنبه ۲۷ آبان»

پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران قصد دارد تا هر شب؛ تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

حاشیه های کربلا رفتن سعید مرتضوی

ایلنا به نقل از مصطفی ترک‌همدانی، وکیل شاکیان مرتضوی نوشت: انتشار تصاویر مرتضوی در اربعین سال گذشته نیز منجر به اعتراض برخی از کارگران شاکی پرونده تأمین اجتماعی شد.وی افزود: این اعمال از سوی کسی که دستش به اموال کارگران بیمه‌شده آلوده است، می‌تواند موجب نگرانی و رنجش خاطر افراد شود.

 

شوخی اینستاگرامی یک بازیگر با آلودگی هوا

این روزها آلودگی هوا بازخوردهای متفاوتی از جانب اصناف و اقشار مختلف داشته است و هرکس به نحوی به این موضوع پرداخته است. هنرمندان هم از این امر مستثنی نبوده‌اند.امیرمهدی ژوله، بازیگر و طنز نویس هم در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از هوای آلوده تهران با نگاهی طنزگونه به این معضل پرداخته است.او دراین باره نوشته است: «تهرانی‎های عزیز آب زیاد بخورید، نیترات داره برای دفع وایتکس توی شیر که برای دفع سرب که توی هوا خوردین مفیده.»

 

حجم انبوه درخواست ها برای اعزام به سوریه

حجت الاسلام گواهی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول ا... (ص) تهران بزرگ، در گفتگو با میزان درخصوص میزان تقاضا برای حضوردرجبهه سوریه جهت مبارزه با تروریست های تکفیری ودفاع ازحرم اهل بیت (ع) اظهارکرد: ما مانده‌ایم که در برابر حجم انبوه درخواست های متقاضیان برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سرزمین سوریه چه کارکنیم؛ در طول روز، دهها و صدها نفر در تهران برای اعزام به سوریه نزد ما می آیند که از این تعداد فراوان رفته اند و فراوان هم نرفته اند.

 

مناظره دو رئیس قوه درباره رسانه بسیار مبارک است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره گله‎گذاری‎های رییس جمهور از برخورد با رسانه‏‎ها گفت: دیوار رسانه‌ها کوتاه است و هر کس کم می‌آورد این کاستی را بر سر جامعه رسانه‌ای خراب می‌کند درحالی‌که دیوار اقتدار جامعه رسانه‌ای باید آن‌قدر مرتفع باشد که دیگران در کنف آن پناه گیرند.وی درباره واکنش رئیس قوه قضائیه به سخنان رئیس‌جمهور در روز افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات امسال مبنی بر اینکه نباید قلم را شکست و زبان‎ها را بست بیان کرد: مناظره دو رئیس قوه در ارتباط با حوزه رسانه بسیار میمون و مبارک است ما به‌جای مسابقه برای تحمل‌ناپذیری مقامات باید مسابقه تحمل‌پذیری و دفاع از آزادی بیان راه بیاندازیم. به نظر من این دیالوگ دو رئیس قوه یک چشمه کوچک از مسابقه دو مقام مسئول در دفاع از آزادی بیان بود که بسیار مبارک است.وکیلی ابراز کرد: امیدوار هستم رئیس قوه مقننه و همه وارد مسابقه دفاع از آزادی بیان و جایگاه رسانه و نزدیکی با جامعه رسانه‌ای شوند. رویداد 24

 

درخواست روحانی برای کف زدن برای هاشمی

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید از علم و دانش دیگران نیز بهره بگیریم، گفت: از فرصتها باید در حداقل زمان برای پیشرفت کشور بهره برد. در همین بحث تولید سانتریفیوژها ‌که باید از آیت الله هاشمی رفسنجانی و نقش ایشان نیز یادی کنیم، وضعیت به همین گونه بود.روحانی که اظهاراتش در باره آیت الله هاشمی رفسنجانی با کف زدن‌های حاضران توام شد، گفت: البته هر چی برای ایشان کف بزنید کم است. اقای هاشمی رفسنجانی حق بزرگی بر گردن صنعت هسته‌ای دارند. ایشان از سال 65 در فکر تولید سانتریفیوژ بود و در نهایت تصمیم گرفتیم یکی وارد کنیم. در سال 67 این سانتریفیوژ وارد شد و ما شروع به ساخت قطعات آن و در نهایت خود سانتریفیوژ کردیم.رییس جمهور افزود: شرط ما با ایرباس نیز ساخت قطعات برای آن شرکت بود. مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ما باید کارهای ماندگار بکنند و با صبر و تلاش می توان به این خواسته رسید.خبرگزاری دانشجو

 

توصیه محمد هاشمی به دولت و روحانی

محمد هاشمی به سایت تیک می گوید: به نظرم دولت باید الان باید زمانش را در نظر بگیرد. در واقع زمان مهم است. در مدیریت هم 2 اصل مهم وجود دارد یکی ثبات و بعدی زمان است. اگر بخواهید پروژه‌ای پیاده کنید، باید زمان داشته باشید. در عین حال نیز باید ثبات داشته باشید. اگر زمان کافی نباشد یا ثبات وجود نداشته باشد، قطعاً پیروزی میسر نخواهد شد. دولت باید در زمان باقی مانده به کارهای مهم کشور و حل برخی مسائل مورد توقع مردم، بپردازد و آنها را اطلاع دهد. یکی از مسائلی که وجود دارد، عدم اطلاع رسانی است. مثلاً در موضوع‌ترمیم کابینه، وزرا تغییر کردند اما دلیل استعفا، برکناری و یا جایگزینی به خوبی تشریح نشد و همین موضوع باعث ایجاد حواشی شد.

 

وضعیت کاندیداتوری غلامحسین الهام در حلقه اطرافیان رئیس جمهور سابق

در دو سال اخیر حداقل سه حلقه جوانان و دانشجویان در اطراف احمدی نژاد شکل گرفته است که بعد از نهی وی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، بعضی از افراد موثر این حلقه ها به فکر جانشینی برای وی هستند.بر این اساس تاکنون در صرفا چهار گزینه «غلامحسین الهام»، «لطف الله فروزنده»، ‌«علی نیکزاد»، ‌«عزت ضرغامی» در این حلقه ها مطرح شده است.با این وجود، بیش از همه «غلامحسین الهام» مورد توجه قرار گرفته است و بیشترین استدلال این است که الهام، شبیه ترین فرد در سخن گفتن و مشی سیاسی به احمدی نژاد هست.گفته شده برای کاندیداتوری غلامحسین الهام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم صحبت‌ها و مذاکراتی جدی با او شده که اول جدی نمی‌گرفت اما برخی از جوانان این حلقه ها مطرح می کنند که در هفته های اخیر وی جواب منفی نداده و کمیته‌ای مشورتی هم تشکیل شده و در حال ارزیابی شرایط است. دانشجویان نزدیک به محمود احمدی نژاد معتقدند غلامحسین الهام بعد از ایام اربعین، نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.اما یک منبع نزدیک به غلامحسن الهام به خبرنگار «پارس» گفته است: «آقای الهام نظرش را اعلام کرده و گفته است که من نمی‌آیم و مفصل بررسی کردم "قطعاً نمی آیم و آمادگی ندارم و شرایط هم مساعد نیست" و نکته دیگر اینکه "با آقای احمدی نژاد صحبت کردم و او گفته است که حتی از شما که خیلی علاقه مند هستم، هیچ حمایتی نمی‌کنم و و چون به آقا و رهبری اعلام کردم که من دخالت نمی‌کنم، نمی توانم از شما حمایت کنم" و الهام جواب منفی داده است.»

 

وریر سابق پروژه انتخاباتی اش را کلید زد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات برای انتخابات فعال شده است.وی برای حضور موثر گروههای نزدیک به جبهه پایداری جلساتی را برای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری شروع کرده است.در این جلسات برخی وزرا و معاونین سابق رئیس جمهور در زمان دولت احمدی نژاد، مدیر عامل یک کارخانه معظم خودروسازی و.. نیز حضور دارند.برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی ابراز تمایل کرده است. برخی نیز معتقدند وی همچون انتخابات گذشته، طراحی برای چگونگی حضور برخی اصولگرایان در صحنه دارد.حجت الاسلام مصلحی در انتخابات 84 از طرفداران دکتر احمدی نژاد در انتخابات مجلس نهم از شکل دهندگان جبهه پایداری و در انتخابات 92 از طرفداران دکتر سعید جلیلی بود.

 

ابتلای سالانه ۹۲هزار ایرانی به سرطان

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: افزایش امید به زندگی، عوامل محیطی و تغییر سبک زندگی سه عامل افزایش سرطان در کشورند.حریرچی در تشریح بروز سرطان در ایران گفت: در ایران سالیانه بیش از ۹۲ هزار نفر دچار سرطان می‌شوند که سرطان‌های با بیشترین بروز در مردان شامل پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان شامل پستان، پوست، روده بزرگ، معده و لوکمی است. سرطان‌های با بیشترین بروز در هر دو جنس نیز عبارتند از پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه.

 

تکذیب ادعای عجیب یک عضو شورای شهر تهران

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در گفت‌وگو با روزنامه ایران با تکذیب مرگ 412 نفر بر اثر آلودگی‌ها در پایتخت، می‌گوید: «در یک هفته گذشته با وجود شدت گرفتن آلودگی هوا تعداد مرگ و میرها از 21 آبان نسبت به روزهای قبل افزایش نیافته‌ است.»روزنامه «ایران» آورده است: «در 20 روز ابتدای آبانماه 412 نفر از هموطنانمان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. حال این سؤال وجود دارد که آیا 11 سال زمان برای کاهش آلودگی هوا کافی نبوده‌ است؟ از قوه قضائیه می‌خواهم تیم کارشناسی برای بررسی تعداد فوتی‌هایی که بر اثر ایست قلبی از دنیا رفته‌اند، تشکیل دهد و مقصر اصلی آن را شناسایی کند.»این سخنان حبیب کاشانی، عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران است که معمولاً کمتر در مجمع شورا شرکت می‌کند. وی در جلسه‌ای که 25 آبان‌ماه برگزار شد درخواست تذکر کرد و در نطقی درباره آلودگی چند روزه هوای تهران به انتقاد از بی‌تفاوتی‌های مسئولان به موضوع آلودگی هوا پرداخت.

 

 

جزئیات حکم حبسِ یک خبرنگار با شکایت قاضی‌پور

یک خبرنگار، با شکایت نادر قاضی‌پور - نماینده مجلس شورای اسلامی - به چهار ماه حبس محکوم شده است.روزنامه «شرق» آورده است: حامد عطایی، خبرنگاری که با شکایت نادر قاضی‌پور به چهار ماه حبس محکوم شده، درباره این حکم گفت: ماجرا مربوط به یک پیام تلگرامی می‌شود که در ایام انتخابات منتشر و موضوع آن مربوط به گمانه‌زنی‌ها برای ردصلاحیت و تأیید کاندیداهای انتخاباتی می‌شد.به گفتۀ وی، در این گزارش اشاره‌ای به موضوع ردصلاحیت‌های نادر قاضی‌پور شده بود؛ بر این مبنا که از چهار دور گذشته، سه دور ردصلاحیت شده و یک دور توانسته بود تأیید صلاحیت بگیرد که به دلیل انتشار این موضوع شکایتی علیه من از سوی آقای قاضی‌پور مطرح و این حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.این خبرنگار درباره ارتباط این شکایت با بحث انتشار فایل تصویری پربحث قاضی‌پور در ایام تبلیغات انتخاباتی گفت: واقعیت آن است که می‌تواند انگیزه واقعی آقای قاضی‌پور از طرح شکایت همین مسأله باشد؛ اما انتشار این فیلم هیچ ارتباطی با من ندارد.

 

نیمی از خودروهای داخلی بی‌کیفیت‌اند!

براساس جدیدترین ارزیابی کیفی صورت گرفته حدود نیمی از خودروهای سواری تولیدی خودروسازان داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارند.چندی پیش گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی در مهر ماه امسال منتشر شد.طبق این گزارش از۳۴ مدل خودروی سواری مورد ارزیابی قرار گرفته، ۱۵ مدل در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.همچنین هشت مدل خودروی سواری دو ستاره، ۱۰ مدل سه ستاره و تنها یک مدل چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.در مدل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، این محصولات با توجه به سطح کیفی خود یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کنند.یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد. هیچ یک از خودروهای سواری تولیدی خودروسازان داخلی تاکنون موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشده‌اند.

 

شرط آیت‌الله یزدی برای ارتباط با دنیا

آیت الله محمد یزدی امروز در دیدار با سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی و سقوط نظام پهلوی به همت امام (ره) و مردم اظهار کرد: پس از امام نیز مقام معظم رهبری واقعا امام گونه و انقلابی عمل نمودند که همین امر موجب شده است که نظام اسلامی در دنیا جای خود را باز کرده و آینده روشنی داشته باشد. یزدی با اشاره به اتکای برخی مسئولان به سیاست خارجی تاکید کرد: ارتباط با دنیا خیلی خوب است، آنچه بد است، نوکری بیگانه است. بروید با دنیا ارتباط بگیرید، به شرطی که بازار دنیا را در جهت کالای ایرانی تسخیر کنید.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دولت یک نعمت و امانت الهی در دستان شماست که باید بروید محاسبه کنید، اگر اشتباهی دارید اصلاح نمایید. من این توصیه را به همه دولت ها گفته ام و نظرم به دولت خاصی نیست.

 

وزیر بهداشت کی بدهکاری را تجربه کرده است؟

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان به سوال‌ها و چالش‌های موجود در این وزارتخانه پاسخ داد.در این گفت‌وگو هاشمی در خصوص فعالیت‌هایی که طی مدت وزارت خود داشته اظهار داشت: از کار کردن برای مردم خسته نیستم و کار اجرایی سخت است اما حواشی موجود گاهی باعث خستگی می‌شود. هاشمی در خصوص فعالیت‌هایی که طی مدت وزارت خود داشته اظهار داشت: از کار کردن برای مردم خسته نیستم و کار اجرایی سخت است اما حواشی موجود گاهی باعث خستگی می‌شود.وی ادامه داد: در عمرم تا به حال بدهکاری را تجربه نکرده بودم اما در وزارت بهداشت با آن مواجه شده ‌بودم چرا که برخی دوستان به قول‌هایی که داده‌ بودند عمل نکرده اما به هر حال بخشی از فعالیت‌ها که مربوط به مردم می‌شود در حال اجرا است.قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و برخی داروخانه‌ها بدهی‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر 10هزار میلیارد تومان وزارت بهداشت بدهکاری دارد که امیدواریم طی یکی دو ماه آینده گشایش ایجاد شود.

 

پیشنهاد وزیر جدید در روز کتابگردی

امروز پنجشنبه ۲۷ آبان ششمین روز از هفته کتاب به نام «کتابگردی» نامگذاری شده است. این ایده چند سال پیش به ابتکار احمد مسجد جامعی کلید خورد و از آن روز اقشار مختلف مردم و همچنین مسئولان و دست اندرکاران حوزه نشر و فرهنگ مکتوب با حضور در کتابفروشی‌ها و خرید محصولات فرهنگی مورد نیاز خود، از این رکن مهم حوزه فرهنگ حمایت می‌کنند. وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز کتابگردی پیشنهاد ایجاد بانک اطلاعات حوزه نشر را به ناشران و کتابفروشان ارائه کرد.

 

پیام توییتری جالب مردم انگلیس به اوباما

مردم انگلیس هم حال و روز چندان خوشی ندارند. مسئله Brexit و تصمیم دادگاه عالی مبنی بر تصویب اجرای ماده 50 توافقنامه لیسبون، اوضاع دولت این کشور را به هم ریخته است. اما ظاهراً انگلیسی‌ها برای این مشکل یک راه حل پیدا کرده‌اند. آنها از باراک اوباما خواسته‌اند پس از اتمام دوران ریاست جمهوری به انگلستان برود و نخست‌وزیر آنها شود.

 

حمایت وزیر احمدی نژاد از وزیر روحانی

وزیر علوم احمدی نژاد درخصوص طرح استیضاح وزیر علوم گفت: این طرح توسط اصولگرایان امضا شده ولی از نظرمن با وجود برخی انتقادها وزیر علوم خوب بوده است. محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس و وزیر علوم احمدی نژاد در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی در خصوص طرح استیضاح وزیر علوم که اخیرا توسط برخی نمایندگان امضا شده است؟ گفت: این طرح عمدتا از سوی جریان اصولگرا مطرح شده است. بانگاهی که به اسامی امضاکنندگان انداختم تنها دو تن از آنها از مستقلان بودند. من خودم جزو استیضاح کننده‌ها نبودم.

 

می‌گویند اصلاح‌طلبیم و اگر آمریکا یک سفارتخانه داشته باشد ضرر ندارد

آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: تا انسان نداند برای چه خلق شده و کمال واقعی چیست نمی تواند مصلحت و مفسده واقعی را تشخیص دهد، آیا بقای اسلام مهم است یا این که اسلام پایمال شود و هدف انسان باقی بماند؛ هر چیزی که برای رسیدن به هدف حقیقی باشد مصلحت است. آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر شناخت درستی وجود نداشته باشد در مصلحت و مفسده ها اختلاف پیش می آید، ابراز داشت: در بسیاری از موارد اوضاع برعکس می شود یعنی آن چه که از نظر قرآن افساد و فساد است به عنوان مصحلت انجام می شود. وی عنوان کرد: قرآن باید صریحا به جنگ این ها برود، خود این ها مفسد هستند اما می گویند ما اصلاح طلبیم و می خواهیم اوضاع آرام باشد و جنگ و دعوا نشود حال اگر آمریکا یک سفارتخانه هم داشته باشد به ضرر ما تمام نمی شود و عوض آن رونق اقتصادی پیدا می کنیم و تحریم ها برداشته می شود پس مصلحت است. رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مصلحت را باید با چه چیزی سنجید، در این جا با شهید فهیمده اختلاف فتوا وجود دارد چون او می گوید باید شهید شوم تا اسلام باقی بماند اما برخی می گویند احکام اسلام پایمال شود تا ریاست داشته باشند. رسا

 

 

 

بادامچیان: ترامپ دیوانه نیست

اسدالله بادامچیان در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین خراسان رضوی با اشاره به انتخابات آمریکا، نظام سرمایه‌داری این کشور را در حال فروپاشی دانست و اظهار کرد: حزب‌بازی و رقابت در آمریکا یک بازی نمایشی است. آنها ترامپ را آوردند تا حرف‌های دیوانه‌وار بزند وگرنه کسی که صاحب میلیاردها دلار پول، برج و مالک چندین شرکت و نامزد یک حزب است دیوانه نیست، خیلی هم زیرک است.ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر