کد خبر: 64993
A

مصطفی میرسلیم: اگر اختیارات روحانی کم بود برای دور دوم نامزد نمی‌شد

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه اگر اختیارات روحانی کم بود برای دور دوم نامزد نمی‌شد،‌ گفت: دولت سوء تدبیر را به حساب اختیارات نگذارد.

مصطفی میرسلیم: اگر اختیارات روحانی کم بود برای دور دوم نامزد نمی‌شد

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر لزوم اعطای اختیارات ویژه به خود، اظهار داشت: در قانون اساسی اول جمهوری اسلامی اختیارات رئیس جمهوری بسیار محدود بود و رئیس جمهوری، با این که با رأی مستقیم مردم انتخاب می شد، فقط می‌توانست با توجه به رأی تمایل مجلس، فردی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کند و اختیارات دولت یعنی قوۀ مجریه با نخست وزیر بود.

*در قانون اساسی موجود قدرت اجرائی در دست رئیس جمهوری است 

وی افزود: پس از اصلاح قانون اساسی سمت نخست وزیر حذف شد و اختیارات او به رئیس جمهوری منتقل شد. بنابراین در قانون اساسی موجود قدرت اجرائی در دست رئیس جمهوری است و او است که وزرا را به مجلس معرفی می‌کند و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوۀ مجریه را جز در مواردی معین که قانون اساسی طبق اصل 110 بر عهده رهبری قرارداده است، بر عهده دارد.

میرسلیم با اشاره به عملکرد روحانی در بخش‌هایی که اکنون اختیار آن را برعهده دارد اظهار داشت: رئیس جمهوری منتخب در انتخابات دورۀ دوازدهم همان رئیس جمهوری انتخابات دورۀ یازدهم است؛ یعنی یک دوره را با کمال شناخت مسئولیت‌ها و واقعیت‌های حاکم بر کشور و بر جهان و بر مناسبات بین‌المللی پشت سر گذارده و با علم به شرایط حاکم، داوطلب ادامۀ ریاست جمهوری شده و اکثریت آرا را هم به دست آورده است.

*در شش سال گذشته فرصت‌های طلایی به دلیل تدبیر نامناسب و عدم شایسته سالاری از دست رفت

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: نتیجۀ عملکرد آقای روحانی در کل برای همه روشن است و از نظر من در شش سال گذشته فرصت‌های طلایی به دلیل تدبیر نامناسب و عدم مراعات شایسته سالاری در انتخاب همکاران از دست رفته است و به‌ویژه نابسامانی شرایط اقتصادی کشور فشار بسیار زیادی بر مردم وارد کرده است و بیکاری و رکود توأم با تورم نفس اقتصاد را بریده است.

وی با تاکید بر اینکه رئیس محترم جمهوری اختیارات کافی برای چاره جویی مشکلات داشته است ولی تدبیر نامناسبی را از ابتدا انتخاب کرد،‌گفت: با این که توصیه‌های لازم از طرف متخصصان و دلسوزان در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ایشان داده شد، متأسفانه به آنها عنایت لازم و به‌موقع نشد و همین خودرأیی به وخیم‌تر شدن شرایط منجر شد.

*ماه‌ها است که جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه ایران برپا شده

میرسلیم در پاسخ به سوالی پیرامون شرایط جنگی کشور و لزوم اعطای اختیارات ویژه به رئیس جمهور با بیان اینکه باید بدانیم که شرایط کشور بتازگی جنگی نشده است،‌ تصریح کرد: با این حال تحریم‌های ظالمانۀ آمریکایی پس از بی‌اعتنایی و خروج آمریکا از برجام تشدید شده و در واقع ماه‌ها است که جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه ایران برپا شده است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: رئیس محترم جمهوری فکر می‌کرد که در سال 92 مذاکرات با آمریکا سریعا به نتیجه مطلوب و مورد نظر ایشان برسد و راه برای فروش نفت خام و کسب درآمد دلارهای نفتی و سپس تسهیل واردات باز شود و در نتیجه کشور  به سادگی و فارغ از خود اتکایی، اداره شود و انتخاب همکارانش نیز متناسب با همان تصور باطل و خیال خام بود.

* شاید منظورشان این است که بیش از آنچه تا حالا در برابر آمریکا کرنش کرده‌اند، اختیار داشته باشند

وی با بیان اینکه اغلب دولتمردان نه آموزش و نه تجربه و نه اعتقاد به ادارۀ کشور در شرائط تحریم و بحران را داشتند و هنوز هم ندارند و اصلا برای آن آمادگی ندارند،‌ تصریح کرد: بسیاری از آنها چشم به آمریکا دوخته‌اند و فکر می‌کنند با مذاکراتی جدید بتوانند خود را از نابسامانی موجود نجات دهند. شاید منظورشان از اختیارات هم این است که بیش از آنچه تا حالا کرنش نشان داده اند، اختیار داشته باشند در مقابل آمریکا نرمش نشان دهند و بتوانند با عنایت آمریکا، و نه با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کشور را از بن بست خودساخته شان نجات دهند. این نوعی فرار از زیر بار مسئولیت است.

میرسلیم با تاکید بر اینکه دولت اگر نمی‌دانست اختیارات کافی ندارد و با این وجود، زیر بار مسئولیت رفت باید امروز اعتراف به جهل خود کند،‌اظهار داشت: اگر این چنین بود رئیس جمهوری برای بار دوم خود را نامزد نمی‌کرد و اگر از اختیارات مطلع بود و مسئولیت پذیرفت، امروز باید جوابگو باشد و نه آنکه ناکارآمدی و سوء تدبیر و راهبرد نامناسب خود را به حساب کمبود اختیارات واهی بگذارد و شانه از زیر بار مسئولیت خالی کند./فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر