کد خبر: 6506
A

خانجانی: معامله با ترامپ راحت تر است/ عقلانیت سیاسی مان کم است

سخن گوی وزارت کشور دولت اصلاحات با بیان این که در انتخابات آمریکا کهن‌سالان یا تفنگداران پیر، کابوی‌ها و همه‌کسانی که احساس می‌کردند در سیستم آمریکا فراموش شده‌اند به ترامپ رای دادند، گفت: ترامپ یک «بیزینس من» است و اگر ما عقلانیت سیاسی و اقتصادی مان را به کار بگیریم بهتر و راحت تر می توانیم با او معامله کنیم.

خانجانی: معامله با ترامپ راحت تر است/ عقلانیت سیاسی مان کم است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سخن گوی وزارت کشور دولت اصلاحات با بیان این که در انتخابات آمریکا کهن‌سالان یا تفنگداران پیر، کابوی‌ها و همه‌کسانی که احساس می‌کردند در سیستم آمریکا فراموش شده‌اند به ترامپ رای دادند، گفت: ترامپ یک «بیزینس من» است و اگر ما عقلانیت سیاسی و اقتصادی مان را به کار بگیریم بهتر و راحت تر می توانیم با او معامله کنیم.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگویی، در خصوص انتخاب دونالد ترامپ و سیاست‌های جمهوری اسلامی در مقابل این انتخاب، گفت: اول‌ازهمه ما نباید انتخابات آمریکا را به سرنوشت خودمان گره بزنیم. اگرچه تاریخ نشان داده است که تابه‌حال هر وقت که در آمریکا جمهوری خواهان بر سرکار آمده‌اند، قبضیت سیاسی دراین کشور بیشتر شده است و این امر بر فضای کشور ما نیز تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: علت این امر هم ماجراجویی هایی است که جمهوری خواهان و در مقابل یک مقدار اعتقاد به فضای باز، دموکراسی و حقوق بشری دموکرات‌ها است اما من‌حیث‌المجموع در مورد شرایط امروز، خیلی نمی‌شود بر اساس آن تئوری و سابقه تاریخی، اظهارنظر کرد.

خانجانی بابیان این‌که پیروزی ترامپ یک "نه" به وضع موجود در آمریکا بود، اظهار کرد: همه‌کسانی که در آمریکا به‌نوعی از وضعیت موجود ناراضی بودند به صحنه آمدند و به ترامپ رأی دادند، گروه‌هایی مانند کهن‌سالان یا سربازان پیر، کابوی‌ها و وسترن‌ها و همه‌کسانی که به‌نوعی احساس می‌کردند در سیستم آمریکا فراموش شده‌اند در این انتخابات به کمک ترامپ آمدند.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد که کلوپ انتخابات امریکا را مدیران صنعتی و اقتصادی مدیریت می‌کنند، چرا که سیستم سیاسی آمریکا ضرورتاً زیر نظر نیروهای سیاسی‌اش نیست بلکه این سیستم اقتصادی است که در این کشور تکلیف سیاست را معیین می‌کند. به نظر می‌رسد سیستم آمریکا ضرورتاً به کسی که حرف‌های جنجال‌آمیزی بزند ولی در عمل زیاد به دنبال حرف‌هایش نباشد احتیاج داشت. موضع‌گیری‌های ترامپ شاید به سمت جنگ و تنش در دنیا باشد اما برداشت من این است که او به این سمت نخواهند رفت؛ ترامپ به دنبال این است که چهره دیگری از آمریکا را به دنیا نشان دهد، آمریکایی‌ها سعی دارند با ترامپ اهداف اقتصادی خودشان را به نوع دیگری پیگیری کنند.

عضو حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر این‌که جریان اقتدارگرای آمریکا احساس می‌کند که امروز اقتدار امریکا در دنیا از لحاظ اقتصادی و سیاسی دچار خدشه شده است، گفت: به‌نوعی ترامپ با موضع‌گیری‌ها و ایده‌های خودش سعی می‌کند که رقبای اقتصادی و سیاسی آمریکا را دچار التهاب کند، همین پیروزی او در انتخابات، اولین شوک را به بازارهای مالی دنیا وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این که  هیلاری کلینتون یک دموکرات بود و احتمالاً مواضع نرم‌تری داشت اما ترامپ یک «بیزینس من» است و بهتر می‌شود با او معامله کرد، ترامپ را باید یک فرصت دید نه تهدید.

جهانبخش خانجانی ادامه داد: بنابراین مهم این است که دولت‌مردان ما عقل اقتصادی و سیاسی خودشان را به کار بگیرند و  وارد یک معامله خوب برای حفظ منافع ملی شوند. اگر ترامپ ضد داعش است، اگر به‌نوعی به روسیه متمایل است و... این‌ها نقاط مثبتی برای ما است. ضرورتی ندارد که نقاط افتراق و تنش‌زا را ببینیم و این فرصت را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: باید بر روی آنچه باعث حفظ منافع و امنیت ملی است، تأکید کنیم. اگر برجام منافع ملی ما را حفظ می‌کند بر روی آن تأکید داشته باشیم اگر مباحث سیاسی و اقتصادی تنش‌آفرین در دنیا می‌تواند رابطه ما و آمریکا را بدتر از وضعیت موجود کند و منافع ما را به خطر اندازد، هیچ ضرورتی ندارد که به این سمت برویم. ترامپ را باید یک فرصت دید نه یک تهدید.

خانجانی ضمن بیان این‌که مواضعی که ترامپ بعد از پیروزی خود گرفته است با آن شویی که در ایام تبلیغات اجرا می‌کرد تفاوت دارد، تصریح کرد: می‌شود ترامپ را در مسیری قرارداد که مطلوب ما باشد. کلینتون چهره‌اش شکل یافته بود و تزویرهای خاص خودش را داشت، اما ترامپ پیشینه سیاسی ندارد و اگر ما عقلانی عمل کنیم می‌توانیم جامعه جهانی را بیشتر همراه خودمان کنیم. این میدانی است که هر چه قدر ما عاقل‌تر و تیزتر باشیم، برد بیشتری نصیبمان می‌شود و در مقابل هر چه قدر تحت شعاع این جریان قرار بگیریم دچار شکست می‌شویم.

وی در پاسخ به این سؤال که ظرفیت‌های لازم برای استفاده از این فرصت چگونه می‌بینید، گفت: متأسفانه در ایران عقلانیت سیاسی آن‌گونه که باید باشد، نیست؛ من همیشه گفته‌ام دو نکته و اصل همواره باید برای کشور محور باشد؛ اول توسعه همه‌جانبه و دوم حفظ منافع ملی باید از اصول ما باشد، ترامپ دریکی از سخنرانی‌هایش حرف خوبی زد که قابل‌ستایش است. او گفت، من «منافع هیچ کشوری را بر منافع خودم ترجیح نمی‌دهم». ما هم منافع هیچ کشوری را نباید به منافع خودمان ترجیح دهیم. چه در خاورمیانه چه در تمام دنیا، منافع ما، حفظ تمامیت ارزی، اصول و ارزش‌های و از همه بالاتر حفظ مردم است.

سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات اضافه کرد: منافع ملی ما زمانی تأمین می‌شود که مردم ما راضی باشند و در آرامش زندگی کنند. منافع ما زمانی تأمین می‌شود که مردم ما امنیت داشته باشند و یک احساس دل‌بستگی به کشور در درون آن‌ها به وجود آمده باشد. به نظر من مسئولین سیاست خارجی و نهادهایی که بعضاً در حوزه سیاست خارجی ممکن است دخالت داشته باشند، نباید وارد تنش با آمریکا و ترامپ شوند.

وی در خصوص مقایسه سیاست خارجه دولت اوباما و ترامپ گفت: این‌گونه نیست که ما دو فردای دیگر حسرت ریاست جمهوری اوباما و وزارت خارجه آقای کری را بخوریم، ما اگر در دورهای که جورج بوش بر سرکار بود در درون کشور عقلانیت به خرج می‌دادیم از آن وضعیت نیز به‌عنوان فرصت استفاده می‌کردیم. اشکال کار ما در درون خودمان است؛ از اشتباهات سیاست‌مداران ما این است که همیشه به رقیب نگاه می‌کنند درحالی‌که ما قبل از این‌که به رقیب نگاه کنیم باید به خودمان نگاه کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. جان کری نشد جرج بولتون و یا هر کس دیگری، مهم این است که ما چگونه بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

جهانبخش خانجانی در پایان گفت: اگر یک فرد فهیمی مانند آقای دکتر ظریف را در دوره قبل داشتیم چه بسا همین رفتاری که در حال حاضر حاکم است را در آن دوران هم می‌توانستیم داشته باشیم. شما با تندخوترین عناصر وقتی بتوانید با الگوی مناسب برخورد کنید پیروز هستید، مهم این است که چه الگویی را برای تعامل با دنیا پیش بگیرید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر