کد خبر: 65070
A
علیرضا سلیمی:

برخی مسئولان آموزش و پرورش با تاسیس مدرسه غیردولتی برای خود دکان راه انداخته‌اند/ نمایش اختلاف طبقاتی از سوی مدارس لاکچری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اردوهای خارج از کشور برخی از مدارس غیردولتی و لاکچری گفت: اینگونه اقدامات از سوی این مدارس صرفا اختلاف طبقاتی در جامعه را به نمایش می‌گذارد.

برخی مسئولان آموزش و پرورش با تاسیس مدرسه غیردولتی برای خود دکان راه انداخته‌اند/ نمایش اختلاف طبقاتی از سوی مدارس لاکچری

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی)  با تایید اردوهای خارج از کشور در برخی مدارس غیردولتی و لاکچری توضیح داد: از برخی مدارس غیردولتی گزارش‌هایی داریم که نشان می‎دهد، آنها به عنوان فوق برنامه وجوه عجیب و غریبی از اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. همانطور که می‌دانید، دانش‌آموزانی که در مدارس لاکچری غیردولتی تحصیل می‌کنند فرزندان قشر از ما بهترانند، در واقع نوکسیه‌هایی که حالا به آلاف و الوف رسیده‌اند و ده‌ها میلیون تومان برایشان پول توجیبی است.

او با اشاره به اینکه این قشر درکی از وضعیت اقتصادی جامعه ندارند، گفت: اینها وضعیت اقتصادی جامعه را درک نمی‌کنند و پیوسته به دنبال مانورهای تجملاتی هستند. نمونه آن شخص پورشه سوار در اصفهان بود که منجر به مرگ یک انسان شد و زمانی که راننده خودروی پراید فوت کرد به راحتی گفت، پول دیه‌اش را می‌دهم! به هر حال انتهای تفکر این قشر همین قدر است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم این قشر در برخی از سازمان‌ها لانه کنند و مانور تجملاتی بدهند. در برخی نقاط کشورمان مدارس چادری و کپری داریم و حتی من مدارسی دیدم که در زاغه به دانش‌آموزان درس می‌دهند. چطور برخی وجدانشان اجازه می‌دهد به این قشر سرویس‌های عجیب و غریب بدهند.

سلیمی ادامه داد: همین سال گذشته بود که یکی از مدارس غیردولتی، دانش‎آموزان را طی یک اردو به گرجستان بردند و در آنجا دو نفر از دانش‌آموزان فوت کردند و بعد به راحتی از این مساله گذشتند. آموزش و پرورش با کسانی که این اردو را برگزار کردند، چه برخوردی کرد؟ دانش‌آموزان به گرجستان رفتند که چه چیز جدیدی بیاموزند؟ آیا اردوی علمی بوده است؟ این مسائل مکرر است. اینها اعتقاد دارند که ما پول داریم پس می‌توانیم هر کاری انجام دهیم.

این نماینده مجلس مجلس شورای اسلامی اقدامات عجیب مدارس لاکچری را نمایش اختلاف طبقاتی در جامعه دانست و گفت: اینگونه اقدامات از سوی مدارس غیردولتی و لاکچری صرفا اختلاف طبقاتی در جامعه را به نمایش می‌گذارد. به طور مثال بعضی از دانش‌‎آموزانِ برخی از مدارس غیردولتی در تهران به سفارت‌خانه‌ها می‌روند و با سفیر یک کشور خارجی عکس می‌گیرند و منتشر می‌کنند. این مسائل اصلا قابل هضم نیست، بالاخره آموزش و پرورش نیز باید در این زمینه جدی‌تر برخورد کند.

وی افزود: در حال حاضر مدارکی از شهریه‌های عجیب و غریب برخی از مدارس غیردولتی به ما رسیده است، در واقع برخی مدارس غیردولتی هیچ وجه سقفی را که آموزش و پرورش برای شهریه‌ها اعلام کرده، رعایت نمی‌کنند، ما نیز این مدارک را در کمیسیون آموزش و تحقیقات داریم. آقایان مسئول هم در پاسخ می‌گویند ما توبیخ کردیم در حالی که اگر مجوز چند مدرسه که اینگونه اقدامات را انجام می‌دادند، باطل می‌کردند درس عبرتی برای دیگران بود.

سلیمی بیان کرد:‌ این سوال برای ما وجود دارد چرا کسانی که مسئولیت دارند، باید مدارس غیردولتی هم داشته باشند؟ برخی از اینها برای خود دکان و دستگاه راه انداخته‌اند. ما در میان مدارس غیرانتفاعی مدارسی داریم که هیات موسس و عضو هیات مدیره آن دارای مسئولیت‌های مهم در ادارات آموزش و پرورش هستند. چرا باید چنین اتفاقاتی بیافتد؟ این مساله جای اما و اگر دارد و خود این آقایان اگر ذی‌النفع نبودند، قطعا برخوردهای جدی‌تری صورت می‌گرفت. کسی که می‌خواهد دکان‌داری کند، بهتر است از این کار خداحافظی کند و به دکان‌داری بپردازد.

عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدارس لاکچری صرفا به دنبال منافع میلیونی خودشان هستند، گفت: این مدارس صرفا منفعت مجموعه‌شان برایشان مهم است و به این کار ندارند که رفتارهایشان در جامعه چه بازخوردهایی دارد، چه دل‌هایی را می‌شکنند و چه چشم‌هایی را گریان می‌کنند. ای کاش برخی از اینها یک مقدار وجدان داشتند و دست از این کارها برمی‌داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که دو سال پیش اردوهای خارج از کشور ممنوع شد، اما چرا همچنان این اردوها در مدارس انجام می‌شود؟ گفت: آقایان باید در این باره پاسخ بدهند، نظارت هست، اما باید موثرتر از اینها باشد یعنی با متخلف برخورد جدی شود. آیا در سال مجوز چند مدرسه که دست به اینگونه کارها می‌زنند، باطل می‌شود؟ من موردی را دیدم که در برخورد با تخلف او عنوان شده بود "توبیخ و درج در پرونده". آیا باید با تخلف در همین حد برخورد شود؟

سلیمی درباره  اینکه مدارس لاکچری بچه‌ها را لوس بار می‌آورند، گفت: بچه‌هایی که در این مدارس بار می‌آیند، و لوس هستند، وقتی به اجتماع وارد می‌شوند و مسئولیتی می‌گیرند در جواب رفتارهای نادرست خود می‌گویند، "من فقط ۸۰ میلیارد تومان گرفته‌ام." این افراد هم در این مدارس تحصیل کرده‌اند و اینطور با حیثیت اجتماعی ما بازی می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خالی کردن جیب مردم توسط اینگونه مدارس، دزدی است و بچه‌ای که در این مدارس درس می‌خواند، درس اختلاس و فساد می‌آموزد و بعد وارد جامعه می‌شود.  متاسفانه اغلب اینها به دلیل اینکه دستشان به جایی می‌رسد، خیلی زود هم صاحب مسئولیت می‌شوند. به محض اینکه مسئولیت گرفتند، می‌بینیم که یک جوان ۳۰ ساله وام چندصد میلیاردی از بانک‌ها می‌گیرد، در حالی که مردم برای گرفتن دو میلیون تومان وام سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند. اینها به خاطر اینکه منصوب به فلانی بوده‌اند به راحتی وام می‌گیرند و حتی آن را حق خودشان می‌دانند و می‌گویند حقمان را از سفره انقلاب برداشته‌ایم.

سلیمی در واکنش به تکذیب خبر اردوهای خارج از کشور از سوی مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: این مساله را روزنامه ایران که روزنامه دولت است گزارش کرده، از طرفی بهتر است این افراد اول به اصلاح امور خود بپردازند و بعد به کمیسیون آموزش و تحقیقات بیایند و مدارکی که داریم را ببینند.

عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تخلفات مدارس غیردولتی لاکچری از سوی مجلس دنبال خواهد شد؟ گفت: به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ماموریتی داده شده تا پیگیر اقدامات مدارس لاکچری باشند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر