کد خبر: 65311
A

توضیحات جدید وکیل نجفی در مورد پوشش قتل «استاد» توسط صداوسیما

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران، در گفت‌وگو با مردم‌سالاری آنلاین به نحوه پوشش پرونده قتل میترا استاد در بخش‌های خبری صداوسیما اعتراض کرد و توضیحاتی در مورد فیلم حضور نجفی در پلیس آگاهی تهران ارائه داد.

توضیحات جدید وکیل نجفی در مورد پوشش قتل «استاد» توسط صداوسیما

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی نجفی در پرونده قتل میترا استاد در مصاحبه با خبرنگار مردم سالاری آنلاین در مورد نحوه انعکاس پرونده موکل‌اش در برنامه‌های صداوسیما گفت: «اعتراض ما این است که چرا صداوسیما که در زمان تصدی پست شهرداری تهران توسط آقای نجفی، ده دقیقه به ایشان دوربین نمی‌داد، اکنون با این گستردگی به پرونده وی می‌پردازد و از حضور ایشان در پلیس آگاهی تا حضور در دادسرا را پوشش می‌دهد و پخش می‌کند».

علیزاده طباطبایی درباره فیلم حضور محمدعلی نجفی در پلیس آگاهی در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «صداوسیما فیلمی پخش کرد که نشان می‌داد دکتر نجفی وارد دفتر رئیس پلیس می‌شود و همه به صف ایستاده و احترام می‌گذارند. این فیلم مربوط به زمانی است که نجفی شهردار بود و برای بازدید به پلیس آگاهی رفته بود و صداوسیما آن را به جای لحظه بازداشت پخش کرد که جای تأسف دارد».

 

خبرنگار مردم سالاری آنلاین از وکیل محمدعلی نجفی پرسید: تا آن‌جا که ما بررسی کرده‌ایم کلیپی ویدئویی که از حضور محمدعلی نجفی در پلیس آگاهی مدنظر شماست، یک کلیپ ساختگی و صداگذاری‌شده است که از صداوسیما پخش نشده است؛ نظر شما در این‌باره چیست. علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سوال گفت: «بله، این کلیپ، صداگذاری‌شده و جعلی است و من آن را در فضای مجازی دیده‌ام؛ اگر می‌گوئید که بررسی کرده‌اید و این فیلم از برنامه‌های صداوسیما پخش نشده و تنها در فضای مجازی منتشر شده است، حرف شما در این مورد مستند و صحیح است. اعتراض ما در کل به نحوه پوشش این پرونده توسط صداوسیما و برخورد سیاسی با موضوع است».

 

ماجرای کلیپ ویدئویی جنجالی

کلیپی در فضای مجازی پخش شده است که ظاهراً بازدید محمدعلی نجفی از پلیس آگاهی را در دوران حضور وی در شهرداری تهران به تصویر می‌کشد. در انتهای این کلیپ ۵۹ ثانیه‌ای، همان خبرنگاری که پس از قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی در پلیس آگاهی تهران حضور دارد، در حالی که محدعلی نجفی روی صندلی نشسته توضیحاتی در مورد بازدید محمدعلی نجفی از پلیس آگاهی ارائه می‌دهد و آمارهایی نیز از میزان ارتکاب جرم زندانیان پس از آزادی ارائه می‌دهد. این تصاویر به نحوی به هم چسبانده شده‌اند که این حس را القا کنند که کل تصاویر پخش شده از حضور نجفی در پلیس آگاهی، قدیمی است و مربوط به زمانی است که وی شهردار تهران بوده است.

اندکی دقت نشان می‌دهد که این کلیپ ساختگی است و در بخش پایانی آن صداگذاری صورت گرفته است. در واقع، صدای خبر قدیمیِ مربوط به بازدید نجفی از پلیس آگاهی تهران با تصاویر حضور وی در پلیس آگاهی پس از قتل میترا استاد، تلفیق شده و یک فیلم جعلی خلق شده است. حتی در فیلم پخش‌شده در قسمتی صدای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز قابل تشخیص است.

 

بررسی‌های مردم سالاری آنلاین نشان می‌دهد که این فیلم از صداوسیما پخش نشده و توسط منابعی نامشخص ساخته شده و در فضای مجازی منتشر شده است. در واقع، صداوسیما در هیچ‌کدام از پخش‌های خبری خود این کلیپ ویدئویی را پخش نکرده است و مشخص نیست این کلیپ جعلی توسط چه کسانی ساخته شده است.

شکی نیست صداوسیما که خود را رسانه ملی می‌نامد، در نحوه پوشش پرونده قتل میترا استاد، سیاسی عمل کرده و نحوه پوشش تقریباً لحظه به لحظه این خبر در مقایسه با پرونده‌های مشابه، بی‌سابقه بوده است. با این حال، تا آن‌جا که به این کلیپ مربوط می‌شود باید گفت که این کلیپ از برنامه‌های خبری صداوسیما پخش نشده و در واقع، صداوسیما اقدام به تلفیق تصاویر قدیمی با جدید نکرده است. صداوسیما در پوشش خبری پرونده قتل میترا استاد حتی تا آنجا پیش رفت که خبرنگار آن در مقابل دوربین، کلت کمری را برداشت و تعداد گلوله‌های آن را شمرد و با جزئیات در مورد نحوه قتل حرف زد. مشخص نیست چگونه پلیس آگاهی به خبرنگارا صداوسیما اجازه داده تا دقایقی پس از بازداشت محمدعلی نجفی، آلت قتاله را در دست بگیرد و با آب و تاب به نمایش رسانه‌ای آن بپردازد.

 

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، درباره فیلم‌های منتشرشده از حضور محمدعلی نجفی در پلیس آگاهی، پس از قتل میترا استاد، گفته است: «هیچ رسانه‌ای حق ندارد چهره متهم را بدون پوشش منتشر کند، چه برسد به صورت فیلم آن هم در صداوسیما؛ و این‌که اسلحه یک آلت قتاله است و نباید به غیر از قضات و تیم جنایی کسی آن را در اختیار داشته باشد. حتی خبرنگار در تصاویر اعلام می‌کند که ساعت ٧ غروب است در حالی که بعد از اذان مغرب بوده است. اینها همه جرایم جداگانه‌ای دارد که به زودی علیه صداوسیما اعلام جرم می‌شود». باید دید آیا شکایت دادسرای امور جنایی از صداوسیما، راه به جایی می‌برد یا این‌که برخورد گزینشی و جناحی با سوژه‌های خبری همچنان در رادیو و تلویزیون ادامه خواهد داشت.

 

منبع: روزنامه مردم سالاری ؛۱۳۹۸.۰۳.۱۲

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر