کد خبر: 65510
A

وزیر بهداشت: اجازه نمی‌دهم به جامعه پزشکی بی‌ادبی شود

ایسنا نوشت: وزیر بهداشت با بیان اینکه اجازه نخواهم داد که به جامعه پزشکی جسارت و بی‌ادبی شود همچنین گفت: بنده به عنوان وزیر بهداشت، مدعی العموم نظام سلامت و مردم هستم و نباید بنشینم و هر تعدّی و ظلمی که به مردم می‌شود، را مشاهده کنم.

وزیر بهداشت: اجازه نمی‌دهم به جامعه پزشکی بی‌ادبی شود

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید نمکی در چهل و سومین کنگره جامعه جراحان ایران، اظهار داشت: جامعه پزشکی ایران، در شرایط دشوار جنگ تحمیلی و شرایط سخت مانند سیل و زلزله در کنار مردم خدمت می کنند و اقدامی که پزشکان در جبهه ها انجام دادند در دنیا بی سابقه است. 

وی تصریح کرد: در سیل اخیر کشور، همبستگی بین جامعه پزشکی، پرستاری، بهورزی، بهداشتی و خدماتی نظام سلامت، افتخار تازه ای برای ایران خلق کرد، به طوری که دکتر تدروس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت می گفت که ما حیرت کردیم که در کشوری که ۲۵ استان آن درگیر سیل است، حتی یک مورد اپیدمی بهداشتی وجود نداشت. 

وزیر بهداشت با اشاره به ۹ سفر خود به استان های سیل زده در طول تعطیلات عید نوروز، خاطرنشان کرد: در سیل های اخیر، پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران، اورژانس و کادر بهداشتی و درمانی، شبانه روز فعالیت می کردند و یک حماسه را بدون کمک خارجی خلق کردند. در همین زمینه به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفتم که ایران با همه جای دنیا تفاوت دارد و بنده سرباز کوچکی از نظام سلامت ایران هستم که هزاران ژنرال برجسته دارد. 

 نمکی تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد در پی تخریب جامعه پزشکی به عنوان یکی از سرمایه های اجتماعی کشور هستند. برای مثال، از فرار مالیاتی پزشکان سخن می گویند اما مگر در کشور فقط پزشکان، فرار مالیاتی دارند؟ البته در پزشکی مانند سایر حرفه ها، ممکن است فرار مالیاتی وجود داشته باشد اما برجسته کردن فرار مالیاتی جامعه پزشکی و از پزشکان ایرانی در ذهن مردم، یک قانون گریزساختن، کار غیرمنصفانه ای است. 

وی اضافه کرد: هجمه به جامعه پزشکی با وجود پزشکان زیادی که از مردم ویزیت نمی گیرند و یا حتی برخی از آنها پول کرایه رفت و آمد و داروی بیماران را پرداخت می کنند، غیرمنصفانه است و نباید این سرمایه اجتماعی را تخریب کرده و آنها را برای روزهایی که نیاز بیشتری به حضورشان داریم، دلسرد کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به عنوان وزیر بهداشت قطعا از جامعه پزشکی حمایت می کنم، گفت: اجازه نخواهم داد که به جامعه پزشکی جسارت و بی ادبی شود. البته اگر می بینید که مصاحبه های متعددی انجام نمی دهم، دلیل نمی شود که از جامعه پزشکی حمایت نمی کنم. درخصوص ماجراهای اخیر با رییس سازمان صدا و سیما به صورت مستقیم صحبت کردم و وی هم درباره این موضوع برآشفت و بلافاصله از دو نفر از مدیران شبکه های صدا و سیما خواست که با رییس سازمان نظام پزشکی جلسه برگزار کرده و از وی عذرخواهی کنند. 

 نمکی با اشاره به سخنان دکتر فاضل مبنی بر اهمیت اخلاق در حوزه پزشکی، یادآور شد: دکتر فاضل چندین سال پیش گفت که اگر در این گلزار معطر (جامعه پزشکی)، علف های هرزی وجود دارد باید خودمان آنها را بیرون بیاوریم و نگذاریم یک طبیب متخلف، حرمت جامعه شریف و پاکیزه پزشکی را خدشه دار کند. البته بنده به عنوان وزیر بهداشت، مدعی العموم نظام سلامت و مردم هستم و نباید بنشینم و هر تعدّی و ظلمی که به مردم می شود، را مشاهده کنم.

وی افزود: اگر بخواهیم از بیرون حرفه پزشکی به این حرفه ورود نکنند، باید از درون حرفه ورود کنیم. باید همکار متخلف خودمان را در سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، انجمن های علمی و تشکل های پزشکی نصیحت کنیم و نباید از کنار تخلفات به سادگی بگذریم.

 

مجوز ۹۰۰۰ پست جدید برای استخدام پرستاران در حال نهایی شدن

دکتر نمکی در حاشیه کنگره جامعه جراحان نیز با بیان اینکه در بسیج ملی کنترل فشار خون حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۳۰ سال تحت پوشش این بسیج قرار می گیرند، افزود: ارائه خدمات این طرح از اندازه گیری فشار خون تا ارجاع به پزشک در صورت نیاز، به صورت رایگان است و اطلاعات هر یک از افرادی که فشار خون آنها اندازه گیری می شود، در پرونده الکترونیک سلامت آنها ثبت خواهد شد و این افراد پیام های مختلف را از طریق گوشی همراه خود دریافت خواهند کرد. 

وی ابراز امیدواری کرد در پایان مرحله دوم بسیج ملی کنترل فشار خون، حداقل دو میلیون موارد جدید فشار خون را تشخیص داده و تحت درمان قرار دهیم.

دکتر نمکی، اعلام نتایج و جمع بندی اندازه گیری فشار خون جمعیت تحت پوشش بسیج ملی کنترل فشار خون را ۱۵ تیرماه همزمان با آخرین روز مرحله دوم این بسیج ملی، اعلام کرد.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه جامعه پرستاری، از اقشار خدمتگزار در ارائه خدمات درمانی در کنار جامعه پزشکی هستند، گفت: حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی طلب داریم و در حال وصول این مبلغ به منظور پرداخت معوقات پرستاران هستیم.

براساس گزارش وبدا، وی در پایان گفت: همچنین، برای اشتغال پرستاران، اخذ مجوز ۹۰۰۰ پست جدید در حال نهایی شدن است تا بتوانیم در اولین فرصت برای استخدام آنها اقدام کنیم./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر