کد خبر: 65518
A

افزایش اعضای جبهه اصلاح‌طلبان باید به اطلاع کمیسیون ماده 10 احزاب برسد

حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در واکنش به اظهارات یکی از اعضای جبهه اصلاح‌طلبان درباره حضور 30 حزب در این ائتلاف گفت: نام 10 حزب در فرم درخواست آنها وجود دارد، افزایش اعضای جبهه اصلاح‌طلبان، باید با پر کردن فرم جدید، به اطلاع کمیسیون ماده 10 احزاب برسد.

افزایش اعضای جبهه اصلاح‌طلبان باید به اطلاع کمیسیون ماده 10 احزاب برسد

به گزارش دیده بان ایران؛ حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در نشست خبری روز دوازدهم خردادماه با اعلام خبر به رسمیت شناختن تشکلی جدید، گفته بود: کمیسیون ماده 10 احزاب در سومین جلسه خود در سال 98، با فعالیت جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی متشکل از انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع ایثارگران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، حزب ندای ایرانیان و حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی، سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی و حزب همبستگی ایران اسلامی را برای مدت نامحدود موافقت کرده است.


در واکنش به اظهارات دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب، «بابک آذرباد» دبیرکل حزب ترقی ایران و نائب رئیس تشکلی موسوم به «جبهه اصلاح طلبان»، با انتقاد از وزارت کشور به دلیل اعطای مجوز به جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی، پرسیده بود: چگونه وزارت کشور با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی برای شورای عالی موافقت کرده در حالی که ما از قبل، تشکلی با همین عنوان درخواست داده بودیم؟


همچنین تغییرنام «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» به جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، موضوعی بود که «جواد امام» دبیرکل مجمع ایثارگران مطرح کرد.


وی در گفت وگو با یکی از رسانه ها خاطرنشان کرد: اسامی احزاب معدودی از اعضای این جبهه در رسانه‌ها منتشر شده است در حالیکه 30 حزب اصلاح‌طلب در این جبهه حضور دارند. جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی در ادامه مسیر شورای عالی سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند.


در واکنش به ابهامات پیش آمده درباره تشکیل جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، «حمید ملانوری» دبیر کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها گفت: از اینکه درخواست آذرباد چه زمانی مطرح شده، اطلاعی ندارم؛ اما قانون جدید فعالیت احزاب آبان ماه 95 تصویب و یکماه بعد به ما ابلاغ شد.


وی افزود: در قانون جدید آمده است احزاب و تشکلهای سیاسی بر سر موضوعات مختلف چون انتخابات، می توانند به هم ائتلاف کنند و جبهه تشکیل دهند و این موضوع را به اطلاع کمیسیون برسانند. نقش کمیسیون صدور مجوز نیست بلکه وظیفه ای ارشادی را بازی می کند. احزاب برای اطلاع کمیسیون از تشکیل ائتلاف باید فرم خاصی را تکمیل کنند تا در جلسه کمیسیون مطرح شود و اگر در آن مواردی خلاف قانون و ضوابط وجود داشته باشد به آنها اطلاع داده شود.


مدیرکل سیاسی وزارت کشور یادآور شد: دوستانی که می گویند قبلاً درخواست داده اند می توانند یک ائتلاف با اسم دیگری تشکیل دهند.


ملانوری درباره اظهارات جواد امام درخصوص حضور 30 حزب در جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، گفت: نام 10 حزب در فرم درخواست آنها مشاهده می شود و اگر بخواهند شمار احزاب تشکیل دهنده جبهه را افزایش دهند باید با پر کردن فرم جدیدی، موضوع را به اطلاع کمیسیون برسانند.


ملانوری ادامه داد: «نهادی تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نداریم و شاید ابهام و ایراد آقایان روی همین است» ایراد کمیسیون ماده 10 این بود که شورای عالی سیاستگذاری ائتلاف محسوب نمی شود چون نهادی است که وظیفه اش سیاستگذاری و ابلاغ آن به دیگران است، به همین دلیل آنها در جلسه قبل ائتلاف جدیدی را مطرح کردند و چون ایرادی نداشت با آن موافقت شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر