کد خبر: 65644
A
فلاحت پیشه:

نقطه بحران در روابط ایران و آمریکا رو به پایان است/ از ادبیات تنش‌زا در روابط با آمریکا استفاده نکنیم/ امکان جدی بازگشت آمریکا به برجام

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که شرایط کنونی باید از کاهش تنش با آمریکا استقبال کرد، می گوید در شرایطی که آمریکا گفتار و رفتاری مبتنی بر کاهش تنش دارد، نباید در ایران مواضع تنش آمیز شکل بگیرد و متاسفم که درست در چنین شرایطی افرادی سعی در اتخاذ مواضع تند دارند.


نقطه بحران در روابط ایران و آمریکا رو به پایان است/ از ادبیات تنش‌زا در روابط با آمریکا استفاده نکنیم/ امکان جدی بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش دیده بان ایران، حشمت الله فلاحت‌پیشه درباره اظهارات جدید رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که آمریکا به دنبال تغییر رژیم حکومتی در ایران نیست، گفت: موضوع تحریم نزد سیاستمداران آمریکایی و طبق راهبردهای سیاست خارجی آمریکا براساس نوعی محاسبه اثرگذاری است.

وی درباره این موضوع تشریح کرد: در سیاست خارجی آمریکا فصلی وجود دارد با مفهوم «بازگشت از تحریم» که بر اساس آن اگر تحریم‌ها نتیجه ندهد و یا اینکه هزینه‌ای که برای تحریم می‌کنند بیش از آن چیزی باشد که از قبل پیش‌بینی می‌شده است، در این شرایط سیاست‌مداران آمریکایی مجبور هستند روش و سیاستی جدیدی را در پیش بگیرند.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: واقعیت این است که ترامپ و دولت وی برای بازگشت از سیاست تحریمی در قبال ایران تحت فشار هستند چراکه تحریم‌ها نتیجه دلخواه آن‌ها را نداد.

وی ادامه داد: پیش از این بر اساس محاسبات آن‌ها تصور می کردند که ایرانی‌ها 22 بهمن سال گذشته پای میز مذاکره می‌آیند اما دیدیم که نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه مسائل دیگری نیز رخ داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که ایران به سمت استقبال از تحریم‌ها رفت، گفت: مساله اول این بود که ایران خود را تا حد زیادی نهادینه و هم ساز با تحریم‌ها کرده است. علاوه بر این کشورهای دیگر دنیا همکاری مد نظر ترامپ را انجام ندادند.

فلاحت‌پیشه همچنین تاکید کرد: برخلاف تحریم‌هایی که در قالب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران- قبل از آغاز برجام- شکل گرفت که هم ذیل فصل هفتم بود و هم اینکه اوباما رویکردی چند جانبه داشت، آمریکایی‌ها بیشتر می‌توانستند به فراگیر شدن تحریم‌ها امید داشته باشند اما ترامپ به این دلیل که تحریم‌های یکجانبه بوده و خلاف موازین بین المللی است و همراهی با او همراهی تضمین شده‌ای نبود، در حال حاضر بیش از پیش به ناکارآمدی تحریم‌ها پی برده است؛ چراکه دیدیم که برخی از کشورها که آمریکا بسیار به آن‌ها امید بسته بود به خرید نفت از ایران ادامه دادند.

ایران علیه جنگ روانی تهدید به اقدام نظامی آمریکا آمادگی عملیاتی از خود نشان داد

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو درباره بی‌اثر بودن ابزار تهدید به جنگ علیه ایران گفت: علاوه بر این مشخص شد آنچه تحت عنوان جنگ مطرح می‌شود، بیش‌تر یک فضای روانی است، آمریکایی‌ها به هیچ عنوان آمادگی لازم برای اقدام نظامی علیه ایران را نداشتند که ایرانی‌ها علیه این جنگ روانی آمادگی عملیاتی خود را نشان دادند.

وی ادامه داد: آمادگی عملیاتی ایرانی‌ها، ناکارآمدی تهدید به جنگ آمریکا را اثبات کرد لذا به یاد دارم در زمانی که آمریکا در واقع معافیت خرید نفت را تمدید نکرد، در همان زمان هم تاکید کردم امروز دیگر اوج تحریم‌هاست و آمریکا دیگر کارتی ندارد که برای ایران رو کند.

سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران در سراشیبی سقوط است

فلاحت‌پیشه بیان کرد: مجموعه این شرایط باعث شده است که نوعی سراشیبی در سیاست تحریمی ایران شکل بگیرد و چراغ سبزهای آمریکا به ایران جدی‌تر و عملیاتی‌تر شود.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به‌رغم این که ادعا کردند تحریم‌های تازه ای را علیه ایران شکل می‌دهند اما خبری از آن‌ها هم به گوش نرسید.

امکان جدی بازگشت آمریکا به برجام

فلاحت‌پیشه با اشاره به امکان جدی بازگشت آمریکا به برجام افزود: شرایط کلی دنیای امروز این آمادگی را در آمریکا شکل می‌دهد که آن‌ها را به سمت برجام باز گرداند. اگرچه دولت ترامپ چراغ سبزهای زیادی را به ایران نشان داده اما آمریکا باید گام‌های عملی‌تری به عقب بردارد.

در شرایطی که آمریکا ادبیات تنش‌زا علیه ایران ندارد، ما نیز نباید با ادبیات صحبت کنیم

فلاحت‌پیشه با اشاره به تغییر ادبیات آمریکا علیه ایران گفت: اعتقاد من بر این است که همان‌طور که در اوج تنش‌های ایران و آمریکا نوعی برخورد منطقی در ایران شکل گرفت، در شرایط فعلی هم این برخورد منطقی حفظ شود.

وی افزود: زمانی‌که آمریکایی‌ها به دلایل مختلف مجبور شدند واژه‌ها و ادبیات تند را در قبال ایران کاهش دهند، ایرانی‌ها نباید ادبیات تند به کار گیرند.

فلاحت‌پیشه همچنین تاکید کرد: این واقعیت نظام بین‌المللی است که کشورها همانگونه که گاهی ناگزیر به سمت حرکت به سوی تنش هستند باید گاهی نیز به سمت تنش‌زدایی بروند و کار را به جایی برسانند که امکان پیروزی دیپلماتیک فراهم شود.

نقطه بحران در روابط ایران و آمریکا پایان یافته است

فلاحت‌پیشه همچنین تصریح کرد: بر اساس تحلیل محتوای موضع‌گیری‌های دو طرف به‌ویژه تحلیل محتوای اظهارات آمریکایی‌ها کلماتی که دارای بار دیپلماسی هستند نسبت به کلماتی که دارای بار تنش هستند در هفته اخیر در ادبیات واشنگتن، افزایش چند برابری داشته است.

به گزارش برنا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این نشان می‌دهد نقطه بحران در روابط ایران و آمریکا پایان یافته و دیپلماسی در حال تقویت شدن است./ خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر