کد خبر: 66071
A

مصباح‌یزدی: دست‌هایی در کار است تا مظاهر فساد در قم ترویج شود

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: با چند برابر شدن توطئه‌های دشمنان، مشهود است که دست‌هایی در کار است تا مظاهر فساد را به‌خصوص در شهر مقدس قم، ترویج کنند.

مصباح‌یزدی: دست‌هایی در کار است تا مظاهر فساد در قم ترویج شود

به گزارش دیده بان ایران، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، در دیدار با شهردار قم و همراهان، اظهار کرد: برخی مشکلات، در شهرداری‌ها وجود دارد که برای همه شهرداری‌های دنیا، مشترک است؛ یکی از آن مشکلات، کسب رضایت همه مردم است؛ چرا که کمتر نهادی مانند شهرداری وجود دارد که با طبقات مختلف مردم و فرهنگ‌های متعدد و نیازهای مختلف مردم سر و کار دارد و طبعاً چنین نهادی، شانس اندکی برای تأمین رضایت همگان دارد و خواه ناخواه کسانی که خواسته‌شان برآورده نشود – به حق یا ناحق- گله‌مند خواهند شد.

مصباح یزدی، با اشاره به اینکه در ایران نهاد شهرداری از بدو تأسیس، خوشنام نبوده است، افزود: از این‌رو برخلاف اینکه بعد از انقلاب تحولات بسیار مطلوبی به وسیله شهرداری‌ها انجام شده است که حتی نمونه آن قبل انقلاب وجود نداشت و خدمات آن را مردم کاملاً مشاهده می‌کنند، باز هم برخی تصورات و نگاه‌های بدبیانه وجود دارد. از همین رو، برای اصلاح این نگاه و خوشبین کردن مردم به این نهاد خدمتگزار، باید کارهای فرهنگی صحیح صورت بگیرد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دشوارتر شدن وظیفه شهرداری‌ها بعد از انقلاب و به خصوص سنگین‌تر بودن وظیفه شهرداری قم اظهار کرد: غیر از وظیفه عمران و آبادی شهرها که شهرداری برای آنها با کمبودهایی مواجه است، یکسری وظایف جدید نیز بعد از انقلاب به وجود آمده است و به خصوص در قم که مرکز انقلاب است، تکالیف سنگین‌تر است؛ این شهرداری به غیر از عمران و آبادی و آسایش مردم، وظیفه دینی نیز بر عهده دارد.

وی افزود: چه بسا کسی بگوید شهرداری چه ربطی به مسائل دینی دارد، وظیفه او، عمران و تأمین آسایش مردم است، اما حقیقت این است که بعد از انقلاب همه آن تکالیف قبلی در باب عمران و آسایش مردم وجود دارد؛ البته همراه با رعایت فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و زمینه سازی برای رشد فرهنگ که سبب سنگین‌تر شدن وظیفه می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر کار فرهنگی لازم صورت بگیرد، شهرداری در بقیه اهداف نیز به نتیجه‌های بهتری می‌رسد و رضایت مردم نیز بدون صرف بودجه اضافه، بیشتر تأمین خواهد شد، ادامه داد: به عنوان نمونه قبل از ساخت بوستان، فضایی به عنوان نمازخانه یا مرکز فرهنگی، در نظر گرفته شود که تأمین هزینه آن نیز نسبت به دیگر هزینه‌ها، زیاد نیست. این کار از طرفی رضایت مردم را هم در پی دارد.

مصباح با تأکید بر اصلاح اندیشه‌ها و مبانی دینی افراد، اظهار کرد: باید تلاش شود با برنامه‌ریزی، سطح فرهنگ دینی کارمندان شهرداری نیز ارتقا یابد؛ البته برای این کار، نیاز به کارهای علمی و فنی عمیق نیست که هزینه زیادی داشته باشد، بلکه دوره‌های کوتاه مدت یا پراکنده در طول سال، می‌تواند مؤثر باشد؛ باید با مشورت با کسانی که در این زمینه فعالیت‌هایی داشته‌اند، آموزش‌هایی متناسب با سطح مخاطبین برنامه‌ریزی شود که البته هم نشاط‌آور و هم کاربردی باشد؛ یعنی کارمندان حس کنند این آگاهی‌ها، در زندگی فردی و احتماعی‌شان مؤثر بوده است. حتی برای تأمین هزینه این کارها می‌توان از خیّرین نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که نباید توقع داشت که همه کارها یک شبه صورت بگیرد، بلکه باید به تدریج انجام گیرد، افزود: نمی‌توان همه امور را یکجا که سبب سختی و ایجاد مشکلات شود، انجام داد؛ بلکه باید کارها به تدریج انجام شود و به مرور وسعت و عمق بیشتری یابد.

مصباح با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای ناامیدکردن مردم از نظام اسلامی و لزوم آگاه‌سازی و امیدبخشی و فراهم کردن زمینه نشاط اجتماعی، افزود: در حال حاضر با چند برابر شدن توطئه‌های دشمنان، این فعالیت‌های شهرداری نیز باید وسعت و عمق بیشتری بگیرد. مشهود است که دست‌هایی در کار است که مظاهر فساد را به‌خصوص در شهر مقدس قم، ترویج کنند؛ از این‌رو، چنین فعالیت‌هایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر