کد خبر: 66226
A

سایت نزدیک به احمد توکلی خطاب به علی مطهری: ادعای شما طبق اصل 85، قانون است و تفاوتی با بقیه قوانین ندارد

علی مطهری در گفت و گو با روزنامه جام جم گفته بود که اصلاحات قانون آیین دادرسی کیفری فقط در کمیسیون تصویب شده و حجیت قانونی ندارد.

سایت نزدیک به احمد توکلی خطاب به علی مطهری: ادعای شما طبق اصل 85، قانون است و تفاوتی با بقیه قوانین ندارد

به گزارش دیده بان ایران، سایت الف نزدیک به احمد توکلی نوشت: چند روز پیش  آقای علی مطهری در کانال تلگرامی خویش مطلبی را با عنوان «متن سانسورنشده مصاحبه علی مطهری با روزنامه جام‌جم» منتشر کرد. مطهری در این مطلب عنوان کرده بود: «همه می‌دانند که در سال ۹۴ تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری در کمیسیون قضایی مجلس تغییر کرد و بدون آنکه به صحن مجلس بیاید به عنوان قانون ابلاغ شد. بنابراین در واقع قانون نیست.

این تبصره می‌گوید متهمان سیاسی فقط از وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضائیه می‌توانند استفاده کنند، که یک تبعیض ناروای آشکار است. همین طور است عبارتی که در ماده ۲۹ آیین دادرسی کیفری اضافه شد که طبق آن سازمان اطلاعات سپاه به ضابطان دادگستری افزوده شد. و همین طور حذف ماده ۱۹۰ که می‌گفت تحقیقات اولیه از متهم بدون حضور وکیل اعتبار ندارد.

این هرسه مورد بدون اینکه به صحن مجلس بیاید به عنوان قانون ابلاغ شد در حالی که در واقع اینها قانون نیست و باید کأن لم یکن تلقی شود و آنچه اصالت دارد متن قانون آیین ‌دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ است.»

در پی این یادداشت، الف در بخشی از بسته خبری به ادعای مطهری پرداخت و با اشاره به اصل هشتاد و پنجی بودن قانون آیین دادرسی کیفری، اظهارات مطهری را خالی از وجه دانست. در این مطلب آمده بود:

ماجرا بسیار ساده است. اصل ۸۵ قانون اساسی می‌گوید: «سمت‌ نمایندگی‌ قائم‌ به‌ شخص‌ است‌ و قابل‌ واگذاری‌ به‌ دیگری‌ نیست‌. مجلس‌ نمی‌تواند اختیار قانونگذاری‌ را به‌ شخص‌ یا هیأتی‌ واگذار کند ولی‌ در موارد ضروری‌ می‌ تواند اختیار وضع بعضی‌ از قوانین‌ را با رعایت‌ اصل‌ هفتاد و دوم‌ به‌ کمیسیون‌ های‌ داخلی‌ خود تفویض‌ کند، در این‌ صورت‌ این‌ قوانین‌ در مدتی‌ که‌ مجلس‌ تعیین‌ می‌ نماید به‌ صورت‌ آزمایشی‌ اجرا می‌ شود و تصویب‌ نهایی‌ آنها با مجلس‌ خواهد بود.»

قانون آیین دادرسی کیفری طبق رای نمایندگان، مشمول اصل ۸۵ قرار گرفت و در کمیسیون حقوقی و قضایی تصویب و اجرای آزمایشی آن در صحن مجلس تصویب شد. طبیعتا مطابق قانون اساسی، قانونی که طبق اصل ۸۵، اجرای آزمایشی آن در مجلس تصویب شده است قانون است و تفاوتی با بقیه قوانین ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر