کد خبر: 6681
A

مروری بر روزنامه های دوشنبه یکم آذرماه

روزنامه ها امروز موضوع گردهمایی میلیونی زوار حرم امام حسین ع را در روز اربعین را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که اصلاح طلبان موضوع لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس را در کانون توجه قرار داده اند. البته موضوع برجام و آینده آن با توجه به حضور ترامپ در کاخ سفید از موضوعات مهم دیگر است.

مروری بر روزنامه های دوشنبه یکم آذرماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، راهپیمایی میلیونی روز اربعین در کانون توجه قرار دارد.

 
 
 
 

روزنامه کیهان در همین رابطه در گزارشی نوشت: « راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) امسال تبدیل به بزرگترین رویداد تاریخ جهان شد چرا که در تاریخ بشریت سابقه ندارد 25 میلیون انسان آن هم به طور خودجوش از سراسر جهان خود را به نقطه ‌ای در عالم برسانند و برای شخصیتی که 1377 سال پیش به شهادت رسیده است اشک ماتم بریزند و این‌چنین سنگ تمام بگذارند.

تصاویر منتشر شده طی روزهای گذشته همه حکایت از خلق حماسه‌ای عجیب داشت میلیون‌ها زائر در بین نجف و کربلا شب و روز نمی‌شناختند. عرب و عجم، سیاه و سفید، شیعه و سنی، مسیحی و زرتشتی و صابئی همه و همه خود را به کربلا رساندند و لبیک گفتند به ابرمرد بزرگ تاریخ که در مقابل ظلم و ستم سر خم نکرد و از همه چیز خود در راه تحقق عدالت گذشت.

اما خلق این حماسه بی‌نظیر تاریخ و تجمع 25میلیون انسان در راهپیمایی اربعین همان‌طور که انتظار می‌رفت با سانسور «عجیب» رسانه‌های منطقه و بین‌المللی جبهه غربی، عربی و عبری مواجه شد و این رسانه‌ها علی رغم داعیه «حرفه‌ای‌گری» در بین اخبار رده چندم خود نیز به خلق این حماسه اشاره‌ای نکردندو اخباری که به زبان‌های دیگر در فضای مجازی منتشر شد عمدتا مربوط به رسانه‌های داخلی ایران و یا برخی از رسانه‌های مستقل درکشورهای منطقه بود.

معدود رسانه‌های غربی نیز که به این راهپیمایی باشکوه اشاره‌ای کردند، رویکرد تخریبی داشتند. در همین راستا «المانیتور» در گزارشی تحت عنوان «آیا شیعیان می‌خواهند اربعین را جایگزین حج کنند؟» سعی کرد با هزار آسمان ریسمان کردن ثابت کنند شیعیان درست در نقطه مقابل وحدت امت اسلامی ایستاده‌اند و خطری برای بقیه مسلمانان محسوب می‌شوند. غافل از اینکه فقط شیعیان در این راهپیمایی نیستند. برخی نیز مثل بی‌بی سی بنگاه سخن‌پراکنی روباه پیر در یک خط تخریبی دیگر تلاش کردند مسائل بسیار حاشیه‌ای که در این اجتماع بی‌نظیر اصلا به حساب نمی‌آید برجسته کنند. مثلاً در این راهپیمایی خط مرزی ایران و عراق کم«رنگ‌شده» و عده‌ای قصد «داشته‌اند» بدون روادید وارد عراق شوند!

لغو سخنرانی مطهری در مشهد

 
 
 
 

روزنامه شهروند در گزارش اصلی خود با عنوان «زلزله سیاسی در مشهد» نوشت: « روزگذشته مرکز لرزه‌نگاری کشوری از وقوع ٣ زمین‌لرزه به بزرگی ١,٥ ریشتر در مشهد خبر داد؛ اما آنچه نگاه‌ها را معطوف به این شهر مقدس کرد نه این سه زلزله خفیف، بلکه یک زلزله سیاسی بود که طی آن به دستور دادستان شهر سخنرانی نایب رئیس مجلس لغو شد و در پی آن پای ٢ رئیس قوه به این ماجرا باز شد. چنانکه پس از لغو سخنرانی علی مطهری، فرماندار مشهد برکنار شد؛ مطهری به رئیس‌جمهوری نامه نوشت؛ وزیر کشور خبر داد نامه ای برای رئیس قوه‌قضائیه نوشته است. در عین حال سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور این اقدام را محکوم کرد و گفت وزارت کشور برای پایان دادن به برخورد‌های سلیقه‌ای اقدام قاطع خواهد کرد. دفتر آیت‌الله علم‌الهدی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در این ماجرا دخالتی نداشته است و ممکن است مطهری را تحت پیگرد قضائی قرار دهد. »

عبدالله رمضان زاده در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «اقدام فوری دولت برای حاکمیت قانون » نوشت: « روز گذشته سخنرانی آقای علی مطهری در مشهد در روز اربعین لغو شد. چنین برخوردهایی نشان از شکل‌گیری نوعی فرار ا ز قانون و هرج و مرج در کشور دارد و به سود هیچ کس نیست. مطابق با قانون اساسی، قانون مدنی و آیین دادرسی کشور هرکسی جلوی آزادی‌های ملت را بگیرد، رسما باید در دادگاه محاکمه شود. با وجود حاکمیت قانون در کشور چه کسی حق این را دارد که جلوی آزادی برگزاری یک نشست مذهبی را در کشور بگیرد؟ این نوع برخوردها خلاف قانون است و باید هر چه زودتر برای جلوگیری از چنین برخوردهایی چاره‌ای اندیشیده شود. متاسفانه ضعف وزارت کشور و استانداری خراسان که در گذشته نیز در مواردی از این دست سابقه داشته، نمایان است. نخستین کاری که در این زمینه باید انجام شود این است که وزیر کشور باید به مجلس رفته و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد و توضیح دهد که چرا این اتفاق رخ داده است. چنین برخوردهای خودسرانه‌ای نشان از هرج و مرج در یک نظام سیاسی دارد و نباید اتفاق بیفتد. امنیت این جلسه را استانداری باید تضمین می‌کرد و باید به وظیفه خود عمل می‌کرد. باید دید که چه کسی دستور توقف این سخنرانی را داده است. در گام بعدی باید از کسانی که ممنوعیت ایجاد کرده‌اند، شکایت شود. به این دلیل که این برخوردهای خودسر سلب آزادی‌های عمومی مردم است و کسی در کشور حق جلوگیری از آزادی‌های مردمی را ندارد. در شرایطی که مطابق قانون حتی راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز و بدون اسلحه در کشور نیاز به مجوز ندارد.»

محمدرضا تابش از دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « خوراک سازی برای منتقدان؟!» نوشت: « تصور کنید به عنوان یک شهروند معمولی در نظام جمهوری اسلامی یا شهروندی از دیگر کشورهای جهان که سعی می‌شود در آنها تصویری خاص از ایران و انقلاب اسلامی تداعی شود، با خبری مواجه می‌شوید که از این قرار است؛ «دادستانی شهر مقدس مشهد مانع برگزاری مراسم سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی قیام عاشورا شد.» چنین خبری چه تصوری از مناسبات و اتفاقات داخل نظام جمهوری اسلامی به ذهن می‌دهد؟ این رفتار چه تصویری از ما در خارج از کشور می‌سازد؟ آیا تصویر ایجاد شده از چنین خبری در راستای ادعای دشمنان ما درباره وضعیت نظام و کشور است یا مؤید تأکید ما بر وجود حاکمیت قانون در ایران؟ به نظر می‌رسد درست در همین نقطه است که مظلومیت نظام جمهوری اسلامی بیش از هر جای دیگری به چشم می‌آید. یعنی جایی که نیروهایی در داخل خود نظام زمینه را برای تبلیغات خارجی علیه کشور و همین طور ایجاد شکاف داخلی در بین جامعه و بدبینی نسبت به حاکمان و شعارهای انقلاب فراهم می‌کنند. براساس اصل اساسی تفکیک قوا، دولت مسئول رتق و فتق امور اجرایی، مجلس موظف به قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن و دستگاه قضایی مکلف به تلاش برای ستاندن حقوق شهروندان است؛ ما در قانون اساسی کشورمان برای امر نمایندگی مجلس دو اصل طلایی داریم که یکی دست وکلای ملت را برای اظهار نظر در هر زمینه‌ای باز می‌گذارد و دیگری تأکید دارد که نماینده در ایفای وظایف نمایندگی خود قابل پیگرد و برخورد از سوی هیچ نهادی نیست. حال سؤال این است که برخورد دیروز با آقای مطهری در مشهد با کدامیک از این موارد قانونی مطابقت دارد؟ یا اینکه آیا نایب رئیس مجلس فردی «اپوزیسیون» نظام محسوب می‌شود که جلوی اظهار نظر او گرفته شده است؟ آیا قبل از این سخنرانی جرمی واقع شده بود که لغو آن را الزامی می‌کرد؟ متأسفانه این دست برخوردها که در ماه‌های گذشته خصوصاً در استان خراسان رضوی و شهر مشهد شدت گرفته‌اند، توسط منتقدان نظام به عنوان نمادی از حاکمیت دوگانه در کشور القا خواهد شد و آنان مدعی می شوند در نظام جمهوری اسلامی وضعیت به گونه‌ای است که حتی نایب رئیس مجلس هم حق اظهار نظر ندارد. آیا جفایی بزرگ‌تر از این در حق نظام جمهوری اسلامی می‌توان سراغ داشت که برخی اقدامات نسنجیده داخلی، بهانه و خوراک تبلیغی به منتقدان نظام بدهد؟»

کاریکاتور از روزنامه نوآوران

 اصلاح طلبان یکپارچه علیه زلزله مشهد/ چراغ سبز وزارت صنعت به واردات دیزلی‌های آلاینده/ گلابی‌های «هوایی» نمی‌رسند!
 

نگرانی از آینده برجام

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « گلابی‌های «هوایی» نمی‌رسند! » نوشت: « حالا همه چیز در کما فرو رفته است؛ پرواز پرنده‌های امریکایی در آسمان ایران که منتفی شد و اتوبوس‌های هوایی فرانسوی هم یک گام به عقب نشسته‌اند. «گلابی» برجام نرسید و همه چیز مبهم مانده است تا شاید دوباره فروشی برجام سود بیشتری برای شرکت‌های غربی فراهم کند!

ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده است و مشاوران و حلقه نخست اطراف وی با حملات مکرر به ایران از تنگ‌تر شدن دایره تحریم‌ها چه با برجام و چه بی‌برجام می‌گویند. زمانی که رئیس‌جمهور تعدادی از وزرای خود را به پاریس برد وزیر راه و شهرسازی را سر میزی نشاند که قرار بود نتیجه امضاها به ورود 118 ایرباس بینجامد. پس از این قرارداد که از اساس اولویت‌دار‌بودنش در اقتصاد محل بحث شد و اما و اگرهایی که عاقبت کار را در هاله‌ای از ابهام قرار داد، بوئینگی‌ها نیز وارد گود شدند و حاضری زدند. بوئینگ امریکا با مقامات و سناتورهای این کشور نشست و برخاست کرد تا مجوز فروش هواپیماهای خود را به ایران دریافت کند.

رقابت ایرباس و بوئینگ برای حضور در ایران موجب بی‌محلی دولت به سایر شرکت‌های سازنده هواپیماها شد و از قضا اراده بوئینگ برای حضور در کشور را خروجی دیپلماسی هوایی خود دانستند. تعدادی از دولتمردان گفتند که با باز شدن بند تحریم ها هواپیماسازها برای حضور در ایران با هم رقابت می‌کنند و ما خوشبخت این رقابت هستیم. اما ترامپ که آمد وضعیت به هم ریخت و در نخستین اقدام پس از مشخص شدن رئیس‌جمهور آینده امریکا کنگره این کشور ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را تصویب کرد.

بوئینگی‌ها که در چند ماه اخیر نسبت به این موضوع اعتراض می‌کردند امروز تغییر موضعی اساسی داده‌اند: «هر چه ترامپ بخواهد». مقامات شرکت بوئینگ گفتند، اگر دولت ترامپ فروش هواپیما به ایران را ممنوع سازد، این شرکت به این تصمیم احترام خواهد گذاشت. تیم نیل، سخنگوی سیاستگذاری عمومی هواپیماهای تجاری بوئینگ در این باره گفت: «(این قرارداد) وقتی اتفاق بیفتد، اتفاق خواهد افتاد.» اما در فرانسه شرکت هواپیماسازی ایرباس با اشاره به رأی مجلس نمایندگان امریکا در خصوص توقف فروش هواپیما به ایران و پیروزی ترامپ اعلام کرد این شرایط یک «وضعیت بلاتکلیفی» را برای ایرباس در زمینه فروش هواپیما به ایران پدید آورده است. »

آلودگی هوا

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان « چراغ سبز به واردات دیزلی‌های آلاینده » نوشت: « ‌طی ۱۱ روز آلودگی مستمر تهران و کلانشهرهای کشور، دولت تکاپوی زیادی برای تصویب قوانین کاهش‌دهنده آلودگی هوا داشت اما شواهد موجود نشان می‌دهد طی همین روزها در دولت، مهم‌ترین قانون کنترل دیزل‌های دودزا به‌راحتی زیر سؤال رفته است.

خبرهای رسیده به همشهری نشان می‌دهد، وزیر صنعت در کمیسیون زیربنایی دولت اعلام کرده که برای پیشرفت خودروسازی کشور باید به جای الزام وسایل نقلیه دیزلی به نصب فیلتر دوده از استاندارد EEV استفاده کرد و ثبت سفارش دیزل‌ها با این استاندارد انجام شود.

استانداردEEV از سال 2014در اروپا تاریخ گذشته محسوب می‌شود و در محصولات روز اروپا از استاندارد یورو6استفاده می‌شود که محصولاتش همه دارای فیلتر دوده هستند. فیلتر دوده تنها راه جلوگیری از انتشار 200گاز آلاینده است که از اگزوز کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی بیرون می‌آید. براساس بررسی‌ها، دیزل‌های دارای استاندارد EEV تا 50برابر ذرات معلق بیشتر از فیلتر دوده در هوا منتشر می‌کند».

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر