کد خبر: 66873
A

فاطمه راکعی: هر چه اصلاح‌طلبان کوتاه‌ می‌آیند، افراطیون به سمت بداخلاقی سیاسی پیش می‌روند

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش می‌گوید: هرچه اصلاح‌طلبان از مواضع خود کوتاه آمده‌اند، طیف افراطی که انحصارطلب نیز هست، علی‌رغم توصیه‌های مؤکد رهبری مبنی‌بر لزوم اتحاد و اجتناب از بداخلاقی‌های سیاسی، مخصوصاً در ایام نزدیک به انتخابات، همچنان به بداخلاقی سیاسی روی می‌آورند و پیش می‌روند.

فاطمه راکعی: هر چه اصلاح‌طلبان کوتاه‌ می‌آیند، افراطیون به سمت بداخلاقی سیاسی پیش می‌روند

به گزارش دیده بان ایران، فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره اظهارنظر یکی از چهره‌های سیاسی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان باید سیاست انتخاب میان بد و بدتر را به دلیل به عقب راندن کشور، کنار بگذارند و راهکار جدیدی مطرح کنند، به ایرناپلاس می‌گوید: تا حدود زیادی این تحلیل درست است. متأسفانه هرچه اصلاح‌طلبان از مواضع خود کوتاه آمده‌اند، طیف افراطی که انحصارطلب نیز هست، علی‌رغم توصیه‌های مؤکد رهبری مبنی‌بر لزوم اتحاد و اجتناب از بداخلاقی‌های سیاسی، مخصوصاً در ایام نزدیک به انتخابات، به بداخلاقی سیاسی روی می‌آورند و پیش می‌روند.

وی ادامه می‌دهد: حتی دولت‌هایی که با اغماض روی کار می‌آیند نیز، یا توان رویارویی با آنها را ندارند یا با وجود آنکه مرهون و مدیون رأی مردم هستند، در برابر این فشارها پایداری لازم را نمی‌کنند. به همین سبب مشخص است این روش کارگشا نبوده و به‌رغم حسن‌نیت و سازگاری اصلاح‌طلبان، به‌دلیل شرایط موجود مشکلی حل نشده است و روزبه‌روز جناح انحصارطلب و تندرو به پیش می‌تازد و مانع از حرکت‌های اصلاح‌طلبانه و پیش‌رونده دولت و نهادهای دیگر می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌افزاید: در چنین شرایطی اینکه ما باید به روش دیگری بیندیشیم، امری بدیهی است. اما اینکه روش دیگر چه چیزی می‌تواند باشد؟ باید گفت در چارچوب حرکت اصلاح‌طلبانه، در چارچوب امکانات قانونی و قانون اساسی باید باشد. به نظر من آسان‌ترین راه پیش‌رو، قانون‌گرایی کامل است.

راکعی تصریح می‌کند: یک بار برای همیشه خودمان را به قانون ملزم کنیم. با آن کسی که فراقانونی عمل کرده است، علی‌رغم نسبت‌های فامیلی، حزبی و جناحی برخورد کنیم. احزاب، شورای هماهنگی و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به دلیل شأن و جایگاهی که دارند، باید رفتارها را رصد و افراد و نهادها را موظف کنند از موضع قانون با بی‌قانونی‌ها و رفتارهای فراقانونی برخورد کنند. اگر این امر محقق شود، حل مشکلات آسان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی با گروه‌ها و افرادی که به شکل فراقانونی عمل می‌کنند، برخورد نکند، این رفتارها تسری و توسعه می‌یابد، تأکید می‌کند: در این صورت روزبه‌روز بی‌قانونی‌ها بیشتر و بن‌بست‌های سیاسی و اجتماعی کشور افزایش می‌یابد.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در واکنش به اینکه حرکت در مسیر اصلاح‌طلبانه و ائتلاف‌ها باعث ناکارآمدی‌ها شده و چگونه می‌توان در همین چارچوب، انتظار تغییر داشت، می‌گوید: اصل ائتلاف به سبب مسائل ملی و در شرایط خاص ناگزیر است. حتی اصل ائتلاف بد نیست، اما اینکه با وجود ائتلاف نتوانستیم اهداف اصلاح‌طلبانه و قانون‌گرایانه را پیش ببریم، ما را وا می‌دارد رویه دیگری پیش بگیریم.

این نماینده پیشین، می‌افزاید: این رویه جدید می‌تواند به ائتلاف جدید و تغییر قرارها در ائتلاف و نوع تصمیمات منجر شود. مهم آن است که همگی به این نتیجه برسیم که باید چنین اقدامی کنیم. قطعاً شورای عالی سیاستگذاری می‌تواند برای برون‌رفت کشور از وضع موجود، راهکارهای لازم را ارائه کند.

اخیراً نیز محسن صفایی فراهانی در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین علل ناکارآمدی مجلس را نظارت استصوابی شورای نگهبان عنوان و تصریح کرده است: «سال‌هاست کشور بر مبنای انتخاب بین بد و بدتر اداره می‌شود! اما یک‌بار فکر نشد با بد و بدتر کشور عقب می‌رود و به سمت بهتر شدن برنمی‌گردد. این روش، پاسخگو نیست.»/ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر