کد خبر: 67045
A

ماجرای دیدار نمایندگان مجلس با بابک زنجانی چه بود؟

علیرضا رحیمی اول تیرماه از دیدار برخی نمایندگان مجلس با بابک زنجانی خبر داد، اما این خبر ابتدا از سوی وکیل بابک زنجانی و سپس از سوی سخنگوی قوه قضاییه تکذیب شد.

ماجرای دیدار نمایندگان مجلس با بابک زنجانی چه بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، اول تیرماه به نقل از یکی از وزیران از دیدار اخیر برخی نمایندگان مجلس، آن‌ هم در چند نوبت، با بابک زنجانی در زندان خبر داد. او گفت خوب است که قوه قضاییه گزارشی از این دیدارهای پرابهام به هیات‌رئیسه مجلس ارائه دهد و نظارت بیشتری بر عدم تبعیض در اجرای ضوابط دیدار با زندانیان داشته باشد.

 

این خبر به‌ سرعت در فضای مجازی و بین سایت‌ها دست‌به‌دست شد و واکنش‌هایی  به دنبال داشت.

 

محسن کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی، اولین فردی بود که نسبت به توییت علیرضا رحیمی واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد. به گفته او، چند نماینده و چند بار نبوده است، یک‌ بار با حضور و اطلاع نمایندگان دولت، وزارت اطلاعات، شرکت نفت و با حضور معاون دادستان تهران انجام‌ شده و در راستای پیگیری مطالبات شرکت نفت، تسویه بدهی و برداشتن موانع و الزام طرفین به همکاری لازم بوده است.

 

او در ادامه گفت: اصل مطلب هم این است که در دی‌ماه سال گذشته جلسه‌ای با حضور یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، نماینده وزارت اطلاعات، نمایندگان وزارت نفت، نماینده دادستان تهران در زندان اوین با حضور بنده و موکلم برگزار شد. موضوع دستور کار جلسه نیز نحوه بازپرداخت بدهی موکلم بود. ایرادات و ابهاماتی وجود داشت؛ ما مدعی بودیم که طرف مقابل اسناد و مدارک لازم و همکاری لازم را انجام نمی‌دهد. از این حیث، با توجه به شأن نظارتی مجلس، نماینده کمیسیون حقوقی و قضایی هم در جلسه حضور داشت.

 

در حالی‌ که وکیل بابک زنجانی خبر علیرضا رحیمی را تکذیب کرد، اما یک نماینده اصولگرای مجلس تلویحاً این خبر را تایید کرد. محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت که دیدار با زندانیان یک امر معقول است و همیشه وجود داشته، البته ممکن است خاص بودن یک زندانی حساسیت‌ها را برانگیزاند؛ اگر این دیدار در دفتر بابک زنجانی صورت می‌گرفت، صورت خوشی نداشت، اما این فرد در حال حاضر زندانی است و به‌ عنوان یک زندانی این دیدار انجام‌ شده و هیچ ایرادی ندارد.

 

کدام نمایندگان در دیدار با بابک زنجانی حضور داشتند؟

 

گرچه ابتدا نام چند نماینده در دیدار با بابک زنجانی مطرح می‌شد- که همگی از اصولگرایان تندرو مجلس به شمار می‌روند- اما تنها نماینده‌ای که می‌توان گفت به‌ طور حتم در دیدار با زنجانی حضور داشته، محمد دهقان نماینده طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است.

 

واکنش سخنگوی قوه قضاییه نسبت به دیدار نمایندگان با بابک زنجانی

 

همان‌طور که تصور می‌شد، یکی از سوالاتی که خبرنگاران در نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، از او پرسیدند صحت‌وسقم دیدار برخی نمایندگان با بابک زنجانی بود. اسماعیلی در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: این اتفاق در سال 97 رخ‌ داده و آن دیدار هم تحت عنوان دیدار نمایندگان نبوده، یک هیات مرکبی از قوه قضاییه، برخی نمایندگان که در کمیسیون قضایی مجلس بودند و برخی از نمایندگان وزارت نفت از ناحیه دولت و تیم کارشناسی در جهت پیگیری مطالبات دولت از این متهم بازدید کردند. این بازدید در راستای بررسی مسیر دادوستد و چرخه پول به دولت و وزارت نفت بوده است. تیم مرکب از دادسرای تهران، از مجموع قوه قضاییه، مجلس و وزارت نفت بوده است، اما نمی‌دانم چرا در این‌ بین برخی می‌خواهند این دیدار را سیاسی جلوه دهند؟!

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: چرا نمی‌گویند نمایندگانی از وزارت نفت با بابک زنجانی ملاقات داشتند؟ بر اساس یک تدبیر و در جهت ردیابی اموال و مطالبات برای اینکه مشخص شود او در خارج از کشور چه اموالی دارد و اگر اموالی دارد، مسیر بازگشت این اموال به داخل کشور چگونه خواهد بود، یک تیم مرکب در زندان این موضوع را بررسی کردند. در این دیدار با قاضی پرونده و قاضی دادگاه و هم با خود شخص صحبت کردند. تیمی که بازدید داشتند ترکیبی بوده است؛ این‌گونه نبوده که مثلاً یک نماینده مجلس یا دو نماینده مجلس به‌ صورت ویژه با بابک زنجانی ارتباط خاصی داشته باشند./ اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر