کد خبر: 67108
A

آصفی: آمریکا مراقب باشد در مقابل گزیده شدن ایران، بلعیده نشود/ جمهوری اسلامی "زور خود را با خواهش " عوض نمی کند

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: آقای ترامپ ما ۴۰ سال است که از طرف شما و دوستان شماگزیده شده ایم. ترامپ مراقب باشد، اگر جمهوری اسلامی گزیده شود آمریکا و دوستان او در این کارزار بلعیده نشوند.

آصفی: آمریکا مراقب باشد در مقابل گزیده شدن ایران، بلعیده نشود/ جمهوری اسلامی "زور خود را با خواهش " عوض نمی کند
به گزارش دیده بان ایران؛ حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در امارات و فرانسه در مورد توئیت تهدید آمیز ترامپ مبنی براینکه جمهوری اسلامی مراقب صحبت‌های خود باشد، چون ممکن است طوری آن را بگزند که تا الان کسی این طور گزیده نشده است گفت: به نظر می‌رسد ترامپ هنوز در توهم است و نمی‌داند ایران با آن دو سه کشوری که شیر آن‌ها را می‌دوشد متفاوت است.


*اقدامات متقابل با خروج آمریکا از برجام باید یکسال پیش انجام می شد

وی افزود: آمریکا یک سالی است که از برجام خارج شده و شاید بهتر بود جمهوری اسلامی این اقدامات را همان روز خروج آمریکا از برجام انجام می‌داد و بی جهت اروپا و آمریکا را یک سال آزمودیم، چون عملا آزموده را آزمودن خطاست. اگر ما همان روز‌های ابتدایی خروج آمریکا از برجام یکی دو اقدام در قبال خروج آن‌ها انجام می‌دادیم شرایط فرق می‌کرد و آقای ترامپ باید متوجه باشد جمهوری اسلامی دیر هم اقدام کرده است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه ترامپ در جایگاه قضاوت و تعیین تکلیف برای جمهوری اسلامی قرار ندارد گفت: خود او از برجام خارج شده وقتی یک کشور از یک توافق بین المللی خارج شده دیگر حق امر و نهی برای کشور‌های عضو آن توافق را ندارد. 

سفیر سابق ایران در امارات و فرانسه تصریح کرد: علاوه بر این جمهوری اسلامی مطابق آنچه رئیس جمهورکشورمان گفته قصد خروج از برجام ندارد، بلکه می‌خواهد تعهد خود را متناسب با انجام وظایف اروپایی‌ها تنظیم کند. اروپا هیچ اقدام مثبتی در قبال خروج آمریکا از برجام نداشته به جز موضع گیری و لفاظی که آن هم به کار جمهوری اسلامی نمی‌آید.


*اینستکس تا این لحظه، تمام قد در اختیار آمریکا بوده است

وی در ادامه با اشاره به اینستکس طراحی شده از طرف اروپایی‌ها گفت: متاسفانه اینستکس هم تمام قد در خدمت آمریکایی هاست یعنی تحت اروپا تحت عنوان اینستکس به دنبال عملیاتی کردن چند ده میلیون یورو کالای پیش پا افتاده هستند که عملیاتی شدن آن نیز چندان معلوم نیست و کار سختی محسوب می‌شود. 

آصفی یادآور شد: گذشته از آن، روند و چرخه خرید و فروش‌های ایران با طراحی فعلی اینستکس کاملا معلوم و قابل رهگیری است لذا اینستکس هم با این شکل و شمایل فعلی به کار نمی‌آید.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به انگیزه اصلی حضور ایران در توافق برجام گفت: ما در خصوص برجام پشت میز نشسته ایم که تحریم‌ها برداشته شود، اما در شرایط فعلی تحریم‌ها نسبت به قبل از برجام کمتر که نشده هیچ افزایش هم داشته است. امروز و بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپا خرید نفت خود از ایران را به صفر رسانده و بانک‌های اروپایی نیز حاضر به همکاری با ایران نیستند و به محض اینکه آمریکا پس از خروج از برجام تحریم‌های خود را افزایش داد و اروپا را  تهدید کرد، اروپا در بی عملی مطلق قرار گرفت و برهمین اساس میزان تجارت ما در طول سه ماه گذشته با اروپا تنها در حدود ۲۰۰ میلیون یورو با 30 کشور  بوده است که جزو این مبادلات نفت و کالا‌های جدی نیز قرار ندارد.


*معتقدم اروپا نخواست برای برجام کاری انجام دهد

سفیر سابق ایران در امارات و فرانسه با یادآوری اینکه به هیچ عنوان اعتقاد ندارم که اروپا نتوانست به برجام پایبند بماند، بلکه نخواست کاری در قبال آن انجام دهد گفت: تجاهل در این موضوع خطای بزرگی است که نباید صورت پذیرد.


*آقای ترامپ جمهوری‌اسلامی۴۰سال است که از جانب شما گزیده می‌ شود/ آمریکا مراقب باشد اگر ایران گزیده شود ایالات متحده در این کارزار بلعیده نشود


وی با تاکید براینکه راهی که شورای عالی امنیت ملی در خصوص برجام مصوب کرد و رئیس جمهور به عنوان اولین شخص اجرایی کشور به آن اصرار دارد راه بسیار درستی است گفت: ترامپ وقیحانه می‌گوید جمهوری اسلامی گزیده خواهد شد من خطاب به او می‌گویم آقای ترامپ ما ۴۰ سال است که از طرف شما، دوستان شما، هم حزبی‌ها و غیر هم حزبی‌های شما گزیده شده ایم ۴۰ سال است جمهوری اسلامی به بدترین وجه گزیده می‌شود منتهی ما پادزهر گزش مار و افعی و عقرب را هم آماده کرده ایم. ترامپ مراقب باشد ، اگر جمهوری اسلامی گزیده شود آمریکا و دوستان او در این کارزار  بلعیده نشوند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد: به نظر من ترامپ به جای تهدید و شاخ و شانه کشیدن به منطق روی بیاورد اگر چه منطقی شدن ترامپ بعید است به رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد می‌کنم به عوامل خود یعنی بولتن و پمپئو دستورات دیگری بدهد، چون این بازی‌ها برای جمهوری اسلامی جواب نمی‌دهد و سیاستی که ایران در پیش گرفته سیاست کاملا درست و بی نقصی است.
 

* جمهوری اسلامی "زور خود را با خواهش " عوض نمی کند

سفیر سابق ایران در امارات و فرانسه با اشاره به ضرب المثلی آلمانی مبنی بر اینکه "هیچ وقت زور خود را با خواهش عوض نکن" افزود: ما در طول یک سال اخیر زور خود را با خواهش عوض کردیم و از این به بعد جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده است که زور خود را با خواهش عوض نکند، خود اروپا و آمریکا هم هیچ گاه زور خود را با خواهش عوض نمی‌کنند.


*اروپا برای اثبات حسن نیت در فرصت باقی مانده خرید نفت از ایران را از سر بگیرد

آصفی در پایان با مخاطب قرار دادن کشور‌های اروپایی عضو برجام گفت: اگر اروپا واقعا به دنبال اثبات حسن نیت و صداقت است تا ۱۶ تیر ماه وقت دارد که اقدامات جدی تری انجام دهد مثلا شروع به خرید نفت کند و یا بانک‌های کوچک خود را ملزم به همکاری با ایران نماید، اما روند شرایط نشان می‌دهد که اروپا عزمی برای این اقدامات ندارد./ snn

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر