کد خبر: 67208
A

واکنش‌های جهانی به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم/ فرانسه موضع تقابل با ایران در پیش گرفت، آلمان احساس خطر کرد، انگلستان خواستار توقف غنی سازی شد

مقام‌های کشورمان روز یکشنبه، ۱۶ تیر، در نشستی خبری اعلام کردند که ایران از این پس به محدودیت غنی‌سازی تعیین‌شده در برجام پایبند نیست و با عبور از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، میزان غلظت اورانیوم را «بر اساس نیاز» افزایش خواهد داد. این تصمیم مقام های کشورمان با واکنش‌هایی جهانی روبه‌رو شده و از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آن را محکوم کرده و اقدامی ناقض برجام خوانده است یک روز پیش از این اقدام، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. براساس گزارش دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه دو طرف موافقت کردند تا ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه) برای یافتن شرایطی جهت آغاز گفت‌وگوها با هدف حفظ برجام تلاش کنند.

واکنش‌های جهانی به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم/ فرانسه موضع تقابل با ایران در پیش گرفت، آلمان احساس خطر کرد، انگلستان خواستار توقف غنی سازی شد

به گزارش سرویس سیاسی سایت خبری دیده بان ایران ؛ مقام‌های کشورمان روز یکشنبه، ۱۶ تیر، در نشستی خبری اعلام کردند که ایران از این پس به محدودیت غنی‌سازی تعیین‌شده در برجام پایبند نیست و با عبور از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، میزان غلظت اورانیوم را «بر اساس نیاز» افزایش خواهد داد.

این تصمیم  مقام های کشورمان با واکنش‌هایی جهانی روبه‌رو شده و از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آن را محکوم کرده و اقدامی ناقض برجام خوانده است 

یک روز پیش از این اقدام، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

براساس گزارش دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه دو طرف موافقت کردند تا ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه) برای یافتن شرایطی جهت آغاز گفت‌وگوها با هدف حفظ برجام تلاش کنند.

آقای روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه خواستار لغو همه تحریم‌ها شده و گفته بود که این اقدام «می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد».

گروه ۱+۵ شامل آمریکا نیز می‌شود و ایران پس از خروج آمریکا از برجام تنها با گروه ۱+۴ یعنی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه به اضافه آلمان مذاکره کرده است.

وزارت خارجه آلمان نیز روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این تصمیم ایران ابراز «نگرانی شدید» کرد و نوشت که در این خصوص منتظر اطلاعات بیشتر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آلمان از ایران خواست تا «تمامی فعالیت‌های ناسازگار با تعهداتش [در برجام] را متوقف کرده و بازگرداند.» در این بیانیه آمده که آلمان برای تعیین گام‌های بعدی «جهت پایبند نگه داشتن ایران به تعهداتش» در حال حاضر با طرف‌های باقی‌مانده در برجام در حال رایزنی است.

روز یک‌شنبه یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به دومین گام ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش گفت که بازرسان این نهاد، به محض تأیید افزایش غلظت اورانیوم، گزارش خود را دربارهٔ اقدامات تهران ارائه خواهند کرد.

در همین روز یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا نیز گفت «در حالی که بریتانیا کاملاً به توافق [هسته‌ای] متعهد می‌ماند، ایران باید بی‌درنگ تمامی فعالیت‌های ناسازگار با تعهداتش را متوقف کرده و بازگرداند.»

 

واکنش اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز از تصمیم جدید ایران با عنوان «کاری بسیار بسیار خطرناک» نام برد و قدرت‌های جهانی را به برقراری تحریم‌های «فلج‌کننده» علیه ایران فرا خواند.

وی گفت: «مقاله‌ای خواندم که در آن آمده بود افزایش سطح غنی‌سازی ایران یک گام کوچک است؛ این اشتباه است؛ جنگ جهانی دوم نیز زمانی شروع شد که آلمان نازی یک گام کوچک برداشت؛ (وقتی که) وارد منطقه راین شد؛ کسی چیزی نگفت و کاری نکرد؛ کار بعد (از سوی آلمان نازی) منضم کردن اتریش و ورود به منطقه نفوذ شوروی‌ها بود؛ (همه این‌ها با یک کار به ظاهر کوچک آغاز شد. بنا بر این، کار ایران) یک گام بسیار بسیار خطرناک است».

به گزارش وای.نت،  نتانیاهو سران بریتانیا، فرانسه و آلمان را خطاب قرار داد و گفت «شما این توافق را امضا کردید و گفتید که آن لحظه‌ای که آن‌ها (ایرانی‌ها) این گام را بردارند (افزایش سطح غنی‌سازی بیش از ۳٫۶۷ درصد)، تحریم‌های شدید در راه خواهد بود؛ حالا شما کجا هستید؟».

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژین صهیونیستی ، نیز که سال‌ها مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل بود، روز یک‌شنبه گفته است: «ایران با افزایش ملایم، محدودیت غنی‌سازی اورانیوم را شکسته اما هم‌زمان وارد مسیر تولید بمب هسته‌ای شده‌است».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر