کد خبر: 67676
A

حقوقدانان جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسیم!

محمد دهقان، حسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف سه عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان هستند که امروز توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

حقوقدانان جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسیم!

به گزارش دیده بان ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز – سه شنبه - مجلس شورای اسلامی، «محمد دهقان» را با ۲۳۰ رأی، «محمد حسین صادقی مقدم» را با ۱۸۱ رأی و «هادی طحان نظیف» را با ۱۵۶ به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

شورای نگهبان شش عضو حقوقدان دارد که این اعضا با معرفی رئیس قوه قضائیه و با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. طبق اصل نود و دوم قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان برای مدت شش سال انتخاب می‌شوند ولی در نخستین دوره پس از گذشت سه سال، نیمی از اعضای هر گروه به قید قرعه تغییر می‌کند و اعضای جدیدی به جای آنها انتخاب می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمد حسن صادقی مقدم و عبدالحمید مرتضوی بریجانی را به عنوان کاندیداهای عضویت در جمع حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده بود که صبح امروز علی غلامی از کاندیداتوری عضویت در شورای نگهبان انصراف داد.

 

 محمد دهقان

«محمد دهقان» متولد ۱۳۴۱ در شهرستان طرقبه شاندیز، نماینده حوزهٔ انتخابیه چناران و طرقبه شاندیز در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در دوره‌های هشتم و نهم نیز از همین حوزه نماینده مجلس بود که در انتخابات مجلس دهم با کسب آرا مجدداً به مجلس راه یافت.
دهقان دارای دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تهران است و ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور و تأسیس خبرگزاری دانشجو (SNN) در سوابق مدیریتی خود دارد.

 محمدحسن صادقی مقدم

«محمدحسین صادقی مقدم» دارای نیز مدرک کارشناسی خود را در رشته حقوق قضائی در سال ۱۳۶۴ از دانشگاه تهران دریافت کرده است؛ او در سال ۱۳۶۷ از دانشگاه تربیت مدرس مدرک کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۷۳ نیز دکتری حقوق خصوصی در سال ۱۳۷۳ از همین دانشگاه دریافت کرد.

صادقی مقدم در دوره ریاست حجت‌الاسلام رئیسی بر سازمان بازرسی کل کشور، معاون این سازمان بوده است و در حال حاضر نیز مشاور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگبهان است. او سابقه معاونت فرهنگی سازمان برنامه و بودجه را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

 هادی طحان نظیف

«هادی طحان نظیف» جوان‌ترین حقوق دان معرفی شده برای عضویت شورای متولد ۱۳۶۱ در دزفول است. وی نیز مدرک دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده و درحال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه است.
طحان نظیف، پیش از این، مسئولیت‌هایی همچون دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و کارشناس حقوقی مرکز پژوهش‌های در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

او نزدیک به ۱۰ سال دبیر جلسات شورای نگهبان بوده است و تسلط کافی به قانون اساسی، نظرات تفسیری و رویه‌های شورای نگهبان دارد./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر