کد خبر: 67985
A
سهیلا جلودارزاده:

کمپین‌هایی مثل چهارشنبه‌های طلایی هم تاثیری در ترویج حجاب ندارد/ باور دینی با زور ایجاد نمی‌شود

سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، معتقد است روش‌هایی مثل «چهارشنبه طلایی» در زمینه حجاب کمکی به باور مردم نخواهد کرد.

کمپین‌هایی مثل چهارشنبه‌های طلایی هم تاثیری در ترویج حجاب ندارد/ باور دینی با زور ایجاد نمی‌شود
به گزارش دیده بان ایران، پخش چند ویدئو از رفتار نیروی انتظامی با دختران به خاطر حجاب، اظهارنظر رئیس پلیس پایتخت و فرمانده فرودگاه‌های کشور درباره نظارت و برخوردهای جدی‌تر در قبال بدحجابان و راه‌اندازی دادسرای ارشاد برای گزارش‌های مردمی با تمرکز بر بی‌حجابی، همه موضوعاتی است که سبب شده ماجرای حجاب باز به یکی از مسائل پرحاشیه در رسانه‌ها تبدیل شود.

 

سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، می‌گوید اینکه چنین رفتارهایی به صلاح جامعه است یا نه را مراکز امنیتی کشور باید تشخیص دهند: «من بارها در مورد این مساله صحبت کرده‌ام. چند روز پیش نیز با ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، که یک رسانه هم دارند، صحبت کردم. به اندازه کافی حرف‌های لازم زده شده است و اینکه آیا این موضوع در این شرایط مصلحت است یا نه، به صلاحدید شورای امنیت ملی و مراکز امنیتی و اطلاعاتی برمی‌گردد که پیگیری کنند. من به عنوان نماینده مجلس صحبتی ندارم.»

 

جلودارزاده با اشاره به اینکه دین‌گریزی جوانان چیزی نیست که با این رفتارها تغییر کند به اعتمادآنلاین گفت: «وجود چنین رفتارهایی، مثل آنچه در پارک پلیس اتفاق افتاد، واکنش متقابل مردم را در پی دارد. قطعاً اگر با حقوق شخصی و زندگی خصوصی‌ مردم برخورد شود، ناراحت می‌شوند. مخصوصاً خانواده‌ها نسبت به فرزندان‌شان در جامعه توقع مدارا دارند تا بتوانند از سونامی دین‌گریزی عبور کنند، چراکه بعضی از ویژگی‌ها مختص دوران نوجوانی و جوانی است و اگر خانواده و جامعه مدارا کنند، به شکل مناسبی حل‌وفصل می‌شود. با وضعیتی که این روزها در جامعه وجود دارد جوانان از دین گریزان شده‌اند. برای چنین شرایطی باید به فکر چاره بود. فکر می‌‌کنم به اندازه کافی در این مدت درباره این موضوعات حرف زده‌ایم. آن‌قدر که دیگر مردم حرف‌های ما را هم قبول ندارند.»

 

این نماینده مجلس راه‌حل را در مطالعه مسئولان و یاد گرفتن نحوه تعامل با مردم می‌داند: «اگر به دنبال راه‌حل هستیم، باید از مسئولان بخواهیم دست‌کم یک بار روانشناسی رشد بخوانند و در این زمینه مطالعه کنند. باید افرادی با جوانان برخورد کنند که انسان را بشناسند و نحوه تعامل با آنها را یاد بگیرند. حداقل کاش سیاست‌گذاران یک‌ بار در این حوزه مطالعه کنند و کتاب بخوانند تا بدانند علت ناهنجاری چیست و برای تبدیل ناهنجاری‌ها به هنجارهای اجتماعی چه باید کرد. باید بدانند که آیا در چنین شرایطی راهکار رفتار با مردم شلاق است؟»

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است کمپین‌هایی مثل «چهارشنبه‌های طلایی» هم اثری ندارد: «تشکیل کمپین‌های جدیدی هم که در خیابان با گیره و رفتار خوش به سمت مردم می‌روند و از آنها می‌خواهند حجاب‌شان را بهتر کنند اثری ندارد. اگر باور انسان نسبت به خداوند باور درستی باشد، بسیاری از کارها خودبه‌خود انجام می‌شود؛ مثلاً اگر زنی حجاب داشته باشد هم به‌ زورِ کسی برنمی‌دارد. کمااینکه در تاریخ ما دیده‌ایم زنان خودشان برای کشف حجاب مقاومت سراسری کردند و اجازه ندادند کسی به زور حجاب‌شان را بردارد.»

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان به تغییر رویکرد نهادهای آموزش مذهب اشاره کرد و گفت: «باور دینی چزی نیست که به زور آموزش داده شود. بهتر است دوستان ما کمی به تاریخ رجوع کنند و تاریخ را بخوانند. با این روش‌ها نمی‌شود کاری از پیش برد. برای اینکه باور مردم را تغییر دهند ابتدا باید نهادهای آموزش مذهب خودشان را درست کنند تا خودشناسی و خداشناسی مردم را توسعه دهند. به قول شاعر که می‌گوید: ذات نایافته از هستی‌بخش/ چون تواند که بود هستی‌بخش»./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر