کد خبر: 68276
A

علیرضا رحیمی: نمی‌توان با ابزارهای سنتی در حوزه سیاسی با مردم تعامل برقرار کرد/ تجربه ثابت کرده مردم در تهران به‌ صورت لیستی رای می‌دهند

علیرضا رحیمی، نماینده مجلس، گفت: جناح‌ها در حال حاضر کارکرد سابق را ندارند، ضمن اینکه خودشان را به‌روز نکرده‌اند و برخلاف آگاهی‌های مردم به لحاظ تحولی و حرفه‌ای‌گری تغییری نیافته‌اند.

علیرضا رحیمی: نمی‌توان با ابزارهای سنتی در حوزه سیاسی با مردم تعامل برقرار کرد/ تجربه ثابت کرده مردم در تهران به‌ صورت لیستی رای می‌دهند

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با اشاره به افزایش آگاهی مردم و لزوم تغییر روش جناح‌ها در قبال مردم، گفت: هرچه از انقلاب گذشت، رشد و آگاهی مردم، به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی، افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، ورود تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت، ماهواره و رسانه‌های نوین در فضای اجتماعی کشور، تحول عمیقی در برداشت و تحلیل مردم ایجاد کرد و به‌ صورت جهشی آگاهی مردم افزایش یافت.

 

او ادامه داد: با ابزارهای سنتی نمی‌توان در حوزه سیاسی با مردم تعامل برقرار کرد. در 15 سال پیش ممکن بود احزاب، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی با یک نگاه سنتی، شکل سنتی و ادبیات سنتی بتوانند در جامعه موفقیت‌هایی کسب کنند. اما قاعدتاً هرچه جلوتر می‌رویم احزاب و جناح‌ها با شکل و شمایل قدیمی و سنتی نمی‌توانند موفقیت و رای مردم را جلب کنند.

 

این نماینده مجلس عنوان کرد: بنابراین در حوزه جناحی و حزبی نیاز به تحول داریم؛ به این معنا که احزاب و جناح‌ها باید به سمت حرفه‌ای شدن بروند. همچنین جبهه‌ها و ائتلافات سیاسی‌ باید به‌ صورت حرفه‌ای شدن بروند تا بتوانند برای جلب اعتماد مردم درصدی از موفقیت به دست آورند.

 

رحیمی اضافه کرد: جناح‌ها در حال حاضر کارکرد سابق را ندارند، ضمن اینکه خودشان را به‌روز نکرده‌اند و برخلاف آگاهی‌های مردم به لحاظ تحولی و حرفه‌ای‌گری تغییری نیافته‌اند.

 

او درباره چگونگی نمایندگی مطالبات مردم از سوی جناح‌های سیاسی، گفت: مهم این است که جناح‌های سیاسی اولاً از متن مردم و جامعه به قدر کافی واقع‌نگری داشته باشند. زمانی که اولویت مردم اقتصاد و معیشت است نمی‌توان مسائل سیاسی داخلی را اولویت قرار داد و از مردم انتظار داشت که یا مقاومت کنند یا پیروی.

 

این عضو فراکسیون امید مطرح کرد: از سوی دیگر زمانی که حزبی به سمت محافظه‌کاری می‌رود و شفافیت لازم را ندارد، قطعاً اقبال عمومی و مردمی نخواهد داشت. آنچه برای مردم امتیاز است و جاذبه دارد شفافیت و شهامت در اعلام مواضع است.

 

رحیمی در پاسخ به اینکه رای مردم در انتخابات مجلس یازدهم لیستی خواهد بود یا فردی، گفت: به همان نسبت که فضای سیاسی و اجتماعی کشور با استفاده از ابزارهای نوین و فضای جدید سایبری و فضای دیجیتالی متحول شده، مردم در انتخاب‌هایشان تغییر خواهند داد.

 

او تصریح کرد: قاعدتاً اگر در انتخاب نمایندگان نگاه حرفه‌ای وجود داشته باشد، نمایندگان به‌ صورت لیستی، حزبی و گروهی انتخاب می‌شوند. اما در غیر این صورت نمایندگان به‌ صورت سنتی و فردی و تحت تاثیر یک چهره یا تبلیغات انتخاب خواهند شد. بنابراین فشارهای تبلیغی و رسانه‌ای به حداقل ممکن می‌رسد و از سوی دیگر هر چه مناظرات حرفه‌ای‌تر و معرفی کاندیداها واقعی‌تر باشد، قدرت رقابت و انتخاب مردم هم بالاتر می‌رود.

 

این نماینده مجلس در پایان گفت: تجربه ثابت کرده مردم در تهران به‌ صورت لیستی رای می‌دهند و تغییر قابل‌ توجهی هم اتفاق نمی‌افتد. مردم به‌ فرد یا گروه‌های کوچک رای نمی‌دهند و لیست‌های اصلی با هم رقابت می‌کنند. در کلانشهرها مردم به رای لیستی تمایل دارند، اما اگر قانون انتخابات اصلاح، و انتخابات به‌ صورت استانی برگزار شود، قاعدتاً شانس انتخاب لیستی در شهرستان‌ها و استان‌ها بالاتر می‌رود./ اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر