کد خبر: 68331
A

مصطفی پورمحمدی: ۶ ماه دیگر انتخابات است، اما هنوز در سازوکار‌های هماهنگی هستیم/ یک بار حساب کردم ما در انتخابات از برخی کشورهای غربی بیشتر هزینه می کنیم

دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز گفت: یک انتخابات می خواهیم برگزار کنیم می گوییم «ما مثل غربی ها آنقدر پول هزینه نمی کنیم» اما یک بار حساب کردم از برخی کشورهای غربی بیشتر هزینه می کنیم، با وجودی که کاندیدا آنقدر نداریم.

مصطفی پورمحمدی: ۶ ماه دیگر انتخابات است، اما هنوز در سازوکار‌های هماهنگی هستیم/ یک بار حساب کردم ما در انتخابات از برخی کشورهای غربی بیشتر هزینه می کنیم

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ناکارآمدی های عرصه سیاسی کشور گفت: این طور نیست که امروز فقط در حوزه اقتصادی کم بازده باشیم. در حوزه سیاسی هم همین طور است. یک انتخابات می خواهیم برگزار کنیم می گوییم «ما مثل غربی ها آنقدر پول هزینه نمی کنیم» اما یک بار حساب کردم از برخی کشورهای غربی بیشتر هزینه می کنیم، با وجودی که کاندیدا آنقدر نداریم.

وی با بیان اینکه بسیاری رسانه ها عمومی و مدنی هستند که به نفع این جریان یا آن جریان کاری می کنند، افزود: هزینه ریالی فعالیت سیاسی زیاد است. اصلاح آن، سبک سیاسی مناسب فضای انقلابی ارزشی را می طلبد. باید اعتراف کنیم در این حوزه کم کاری و ضعف داریم و باید آن را حل کنیم.

دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: جامعه روحانیت حزب، تشکل سیاسی و مجموعه جناحی نیست بلکه یک تشکلی برای ساماندهی روحانیت کشور است. روحانیت نمی تواند در خانه بنشیند هیچ فعالیتی انجام ندهد. روحانیت وقتی وارد مسجد می شود مورد سئوال قرار می گیرد که در انتخابات به چه کسی رأی دهیم؟ روحانیت هم براساس شناخت خود، هدایت می کند. کما اینکه برای خدمت به مردم هدایت فرهنگی و اجتماعی نیز انجام می دهد.

وی افزود: دوستانی که دل در گرو انقلاب و مصالح ملی دارند دور هم جمع و یکصدا شوند. از ما کمک خواستند گفتیم اگر وفاق و همدلی محقق شد ما هم موید شماییم و مردم را نیز به سمت شما دعوت می کنیم.

پورمحمدی یادآور شد: 6 ماه دیگر انتخابات است اما ما هنوز در سازوکارهای هماهنگی هستیم. هر دو جناح مشکل دارند. چهل از پیروزی انقلاب سال گذشت، وقت آن است که تجارب گذشته را روی هم بریزیم. حالا نوه هایمان انتظار دارند که برای آنها شرایط کشور را شفاف توضیح دهیم. معتقدم اشکال ندارد که صادقانه نقاط قوت و مثبت را به آنها بگوییم و به کاستی ها و ضعف ها نیز اعتراف کنیم. بیان کنیم کجا اشتباه کردیم و راهکار ارائه دهیم. حتی اگر راهکار هم نداریم بگوییم راهکار نداریم.

وی افزود: براساس تاریخ ایران، زمان آن است که برای فعالیت سیاسی مدل ارائه بدهیم. می گویند حزب جایگاه در کشور ندارد، اما با این وجود 300 حزب در کشور داریم. بالاخره چه کنیم؟ باید به سامان روشنی برسانیم.

مشاور رئیس قوه قضائیه با انتقاد از سبک اداری و دیوان سالاری کشور بیان کرد: سبک اداری و دیوان سالاری خود را روشن تعریف نکردیم. در دستگاه قضایی می گوییم «این سبک آیین دادرسی غربی است»، اما بعد در دفاع از آن می گوییم «این سبک عقلایی است». اگر سبک ملی داریم آن را شناسایی و براساس آن جلو برویم. 27 میلیون خانوار در کشور داریم، 17 میلیون پرونده در قوه قضائیه در حال رسیدگی است؛ اگر پرونده های تکراری را هم حذف کنیم 11 میلیون پرونده می شود. در هیچ کشوری در دنیا این تعداد پرونده وجود ندارد. اگر سبک دیوانسالاری ما غربی است، در هیچ کدام از کشورهای غربی این تعداد پرونده وجود ندارد.

وی افزود: با این سبک اداری و مدیریتی، هیچ دولتی عاقبت بخیر خارج نمی شود، آیا همه ناموفق هستند؟ ناتوان و بی هوش و بی سواد نیستیم. به این دغدغه کمتر پرداختیم و می پردازیم. چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت، یکی از مبانی گام دوم اصلاح سبک زندگی اداری و مدیریتی در کنار سبک سیاسی کشور است. اگر این مسئله حل نشود در بقیه بخش ها هم ناتوان و ناموفق خواهیم بود.

دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: در فضای فرهنگی هم همین طور است؟ الان مسئول فرهنگ کشور کیست؟ دولت، حوزه ها یا شورای عالی انقلاب فرهنگی. تولیدات بخشی زیاد داریم اما این تولیدات بخشی باید به هم افزایی بیانجامد و یک رشد خوب را به نمایش بگذارد.

وی افزود: ما به یک بلوغ ملی در حوزه های مختلف رسیدیم. جا دارد که با الهام از حرکت نقطه عطف رهبری، گام دوم را در بخش های مختلف با پختگی و عمق برداریم. رویکردها و چشم اندازها را خوب تعریف کنیم که وقتی کشور را تحویل نسل جدید می دهیم دلخوش باشند. باز هم می گویم محصول فعلی مطلوب آنها نیست.

پورمحمدی درباره سرنوشت جریان های اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گفت: اولا تکثر جریان های سیاسی خیلی مصلحت نیست، کشورهای موفق تر دنیا سعی کردند جریان های سیاسی در آن کشورها خیلی متعدد نباشد. پشت این هم منطق است، من فکر می کنم بدون تعریف جامعه و قانونی، عملا این دو فضا در کشور ساخته شده است. آینده سیاسی کشور بین این دو جریان ادامه پیدا خواهد کرد. گروه ها و جریاناتی در مقاطعی پیدا شده اند که بخش هایی را به خود اختصاص دادند اما عملا یا منسوب به یک از دو جریان بودند یا در بلوک بندی ها به یک سمت گرایش پیدا کردند. جریاناتی هم که از دو بلوک سیاسی جدا شوند زیاد توفیق نداشتند و نخواهد داشت.

وی درباره کسب اکثریت کرسی های مجلس آینده توسط اصولگرایان توضیح داد: تظاهر می شود این دوره اصولگرایان پیروز می شوند، رقبا هم به این فضا دامن می زنند. می گویم واقع بینانه در میدان حضور پیدا کنند فضای سیاسی بسیار شناور است باید خوب مدیریت شود انشاءالله دوستان ارزشمدار و ولایی بتوانند نظر مردم را جلب کنند.

دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال همگرایی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت: اصلاح طلبان ظاهرا نان وفاق شان را خوردند پیش بینی می کنیم همین طور جلو بروند انشاءالله دوستان ما هم به وفاق برسند.

پورمحمدی درباره جایگاه جامعه روحانیت در ائتلاف اصولگرایان گفت: ما طرف ائتلاف نیستیم اگر به همگرایی در معرفی لیست سراسری رسیدند آن لیست را تأیید می کنیم وگرنه دعوت عمومی برای حضور مردم در عرصه انتخابات خواهیم کرد./ نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر