کد خبر: 68652
A
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری:

قانونی بودن توقیف کشتی انگلیسی را ثابت کردم/ دلیلی نداشت که با حالت قهر با سفیر انگلیس برخورد کنم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصاویر منتشرشده از وی در دیدار با سفیر انگلیس تاکید کرد: در این دیدار با استدلال و منطق به سفیر انگلیس ثابت کردیم که توقیف کشتی آن‌ها توسط ایران قانونی و توقیف کشتی ایران توسط آن‌ها غیرقانونی بوده است.

قانونی بودن توقیف کشتی انگلیسی را ثابت کردم/  دلیلی نداشت که با حالت قهر با سفیر انگلیس برخورد کنم

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری شنبه‌شب در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه «ازدواج آسان،‌عشق پایدار» در قم در گفت‌وگو با خبرنگاران، یکی از اهداف سفیر انگلیس برای برگزاری این دیدار در مجلس شورای اسلامی را مذاکره پیرامون آزادی کشتی انگلیسی عنوان کرد و افزود: در این دیدار سفیر انگلیس تصاویر و نقشه‌های مختلفی به همراه آورده بود تا اثبات کند که خط سیر حرکت کشتی در آب‌های دریای عمان بوده است.

وی با اشاره به سابقه چندین ساله خود به‌عنوان فرمانده تیپ امام جعفر صادق(ع)، ادامه داد: با توجه به اشراف کاملی که نسبت به وضعیت جغرافیایی منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان داشتم به آن‌ها ثابت کردم با توجه به وضعیت صخره‌های آب‌های عمان و اینکه آبراه بین‌المللی زیرخط مرز سیاسی ایران است،‌ امکان نداشته که کشتی انگلیسی از آب‌های عمان عبور کرده باشد و به‌طورقطع این کشتی درون مرزهای آبی ایران توقیف‌شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این مذاکره به‌صورت فنی ثابت کردیم که توقیف کشتی انگلیسی به دلیل تخلف‌های متعدد به‌صورت کاملا قانونی و بر اساس قوانین بین‌المللی بوده ولی کشتی ایرانی بدون هیچ دلیلی و مغایر با قوانین بین‌المللی توقیف‌شده است.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه در دفاع از مواضع جمهوری اسلامی در دیدار با سفیر انگلیس هیچ‌گونه سستی صورت نگرفته است، اظهار داشت: در این دیدار به سفیر انگلیس تاکید شد که جمهوری اسلامی باقدرت از منافع خود دفاع می‌کند که در این زمینه هیچ‌گونه سستی از خود نشان نخواهد داد.

وی ادامه داد: درست است که انگلیس حاکم جبل‌الطارق است ولی آن‌ها کشتی ایران را در آب‌های اسپانیا توقیف کرده‌اند که در این زمینه به‌تفصیل بحث کردیم.

وی با اشاره به تصویر منتشرشده از این دیدار که وی در هنگام ملاقات با سفیر انگلیس با لبخند برخورد می‌کند، گفت: غالبا وقتی مراوده می‌کنید می‌خندید و دلیلی ندارد که اخم کنید ضمن اینکه انگلیس جزو کشورهای قطع رابطه شده با ایران نیست و دلیلی نداشت که با حالت قهر برخورد کنم.

ذوالنوری بابیان اینکه این دیدار به درخواست سفیر انگلیس و در مجلس شورای اسلامی برگزار شد،‌اظهار داشت: در این دیدار  با منطق و استدلال از منافع و مواضع جمهوری اسلامی به‌شدت دفاع کردیم و این لبخندها منافاتی با اتخاذ مواضع قوی در برابر عملکرد انگلیس علیه ایران ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تا وقتی‌که روابط دیپلماتیک ما با کشورها برقرار است، طبیعی برخورد و درعین‌حال از منافع جمهوری اسلامی با تمام وجود دفاع می‌کنیم.

ذوالنوری ادامه داد: ای‌کاش علاوه بر تصاویر، متن صحبت‌ها نیز منتشر می‌شد که نشان می‌داد که در آن دیدار الحمدالله پرچم جمهوری اسلامی برافراشته بود و با منطق و استدلال قوی از منافع جمهوری اسلامی دفاع شد.

وی تاکید کرد: در این دیدار اقدام‌های چند صدساله اخیر انگلیس علیه ملت ایران را بازگو و آن‌ها را محکوم کردیم.

ششم مردادماه سال جاری،‌ «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران با انتشار تصاویری از دیدار خود با حجت‌الاسلام ذوالنوری در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: جلسه خوب و مفصلی درباره مسائل زیادی با رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام ذوالنوری داشتم.

اواخر تیرماه سال جاری یک نفت‌کش بریتانیایی موسوم به «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد. این اقدام یک هفته پس از توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق صورت گرفت. اقدامی که هم‌پیمانان بریتانیا آن را تلافی جویانه و مقابله‌به‌مثل از سوی تهران دانستند. اما مقامات ایرانی دلیل توقیف نفت‌کش انگلیسی را عدم رعایت مقررات بین‌المللی در تنگه هرمز اعلام کردند./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر