کد خبر: 68933
A

کدخدایی: رایزنی با دولت درباره ردصلاحیت‌ها نداشته‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایران لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابیعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی همچنان پابرجاست.

کدخدایی: رایزنی با دولت درباره ردصلاحیت‌ها نداشته‌ایم

به گزارش دیده بان ایران؛ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: ۳مصوبه  که به شورای نگهبان ارسال شده است که عدم مغایرتش با شرع مقدس اعلام شد. عدم مغایرت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی بود که عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

اهم اظهارات وی را به نقل از ایلنا و ایسنا بخوانید؛

* لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابیعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مورد بررسی قرار گرفت که در نوبت قبلی ایراد امنیتی مطرح شد که اصلاحی در مجلس صورت گرفت، اما همچنان این ایراد پا برجاست.

*{ درخصوص هیات نظارت بر انتخابات}: روز سه‌شنبه جلسه این هیات برگزار شد و بعد از انتخاب رئیس و سخنگو، ساز و کار انتخابات مورد بررسی قرار گرفت و تعرفه انتخابات اسفند سال ۹۸ به تصویب رسید.

*{ درپاسخ به سوالی درباره وضعیت تحصیل فرزندان مقام‌ها در خارج از کشور}: نمی‌دانم، در حال حاضر چیزی برای ما ارسال نشده است. ان‌شاالله واصل شود بعد پاسخ می‌دهیم.

*{ درخصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها}: گزارشاتی به ما داده شده است و شورای شهر هم همکاری با ما داشته است. درباره برگزاری انتخابات الکترونیک هم بارها گفته‌ایم که وزارت کشور باید توان برگزاری داشته باشد.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دلایل رد صلاحیت‌ها علنی اعلام نمی‌شود تا زمینه برای سوءاستفاده عده‌ای ایجاد نشود}: ما آماده هستیم هرگونه منع قانونی را گزارش کنیم. امروز هم اگر افراد تشریف بیاورند ما موارد رد صلاحیت را به خودشان می‌گوییم.

* قانون به ما تاکید کرده است که دلیل رد صلاحیت به خود فرد گفته شود.

*{ در خصوص انصراف یکی از نامزدهای حقوق‌دان شورای نگهبان}: ترجیح می‌دهم اظهار نکنم و جز نامه‌ای از ایشان فعلا چیزی نداریم و ترجیح می‌دهیم که خودشان ابتدا سخن بگوید.

*{ در پاسخ به سوالی در رابطه با سوالی درباره ادعای آمریکا مبنی بر تحریم آیت الله جنتی}: اصولا یاوه گویی‌های ترامپ و رژیم آمریکا را جدی نمی‌گیرم.

*{درخصوص احراز هویت در انتخابات}:احراز هویت رای دهندگان به صورت الکترونیک خواهد بود و مراحل بعدی را اگر وزارت کشور آمادگی داشته باشد ما هم آمادگی برگزاری هستیم.

*{در خصوص تشکیل طرح وزارت میراث فرهنگی و اینکه این با برنامه توسعه مغایرت دارد}: نگاه ما نگاه به قانون است و بر اساس قانون بار مالی ندارد و مغایر با برنامه ششم نیست.

*{در خصوص تحریم وزیر امور خارجه}: مردم ما بی‌آبرویی آمریکا را دیده‌اند و مشاهده کردیم که چگونه باهم در برابر تحریم دکتر ظریف متحد شدند. مردم ما این موارد را جدی نمی‌گیرند.

*{ درباره این آیا دولت رایزنی‌هایی درباره رد صلاحیت در انتخابات داشته است}: خیر چنین رایزنی نداشته‌ایم، ملاک شورای نگهبان قانون است و رویه ما مُر قانون است و بر همین ملاک هم اقدام خواهیم کرد.

*آن چیزی که در گذشته و حال گفته‌ایم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات است و ما قول خودمان را انجام می‌دهیم و به دنبال این هستیم فارغ از استانی شدن انتخابات این قانون اجرایی شود.

*{ درباره این که شفاف‌سازی در زمینه چیست}: شاخص‌ها تعیین شده است که بسیار خوب است و سعی می‌کنیم که این امر برای هیات‌های نظارت انجام شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر