کد خبر: 68989
A

مهدی‌ مطهرنیا: داعش حیات خود را مدیون رویکردهای تندروانه‌ است/ تندروها محصول زیاده‌خواهیِ زیاده‌خواهان هستند/ در سیاست هیچ چیز از بین نمی‌رود

مهدی‌ مطهرنیا، کارشناس امور بین‌الملل، گفت‌: کسانی که از منظر علمی‌ با سیاست آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که نمی‌توان به طور مطلق پدیده‌ای مثل داعش را معدوم تلقی کرد.

مهدی‌ مطهرنیا: داعش حیات خود را مدیون رویکردهای تندروانه‌ است/ تندروها محصول زیاده‌خواهیِ زیاده‌خواهان هستند/ در سیاست هیچ چیز از بین نمی‌رود

به گزارش دیده بان ایران، مهدی‌ مطهرنیا، کارشناس بین‌الملل، با اشاره به خبر بازگشت داعش گفت: باید اذعان داشت در دنیای سیاست هیچ چیز از بین نمی‌رود بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر پیدا می‌کند یا اینکه ویروس‌گونه در هوا باقی می‌ماند تا در فضایی مثبت دوباره تجدید‌ قوا کند و بروز و ظهور یابد.

 

او ادامه داد: در واقع امری ساده‌انگارانه و به دور از داده‌ها و گزاره‌های علم سیاست است که کشوری ادعا کند پدیده سیاسی‌ای را کاملاً نابود کرده است. چه این کشور ایران باشد و ادعای نابودی داعش را داشته باشد چه آمریکا که آن را اعلام کند و به جهانیان خبر بدهد. هر دو نگاه را باید نگاهی تقلیل‌گرایانه قلمداد کرد.

 

این کارشناس بین‌الملل در ادامه صحبت‌هایش گفت: کسانی که از منظر علمی‌ با سیاست آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که نمی‌توان به طور مطلق پدیده‌ای مثل داعش را معدوم تلقی کرد. بنابراین تجدید حیات داعش، به اسم داعش یا عنوانی دیگر، در جغرافیایی که می‌توان متصور بود، امری کاملاً قابل‌ پذیرش است.

 

مطهرنیا در پاسخ به اینکه چه کشورهایی داعش را حمایت خواهند کرد، توضیح داد: اینکه چه کشورهایی می‌توانند از بازگشت داعش بهره ببرند، در واقع به نوع قرار گرفتن داعشی‌ها در چارچوب عقلانیت ابزاری در حوزه سیاست بستگی دارد؛ یعنی اینکه داعش برای تجدید حیات و در عین‌ حال برای استمرار حیات خود در این دوره از تاثیرگذاری‌اش، چه هدف‌هایی را دنبال می‌کند و این اهداف با انگیزه‌های چه کشور یا کشورهایی قرابت دارد.

 

داعش حیات خود را مدیون رویکردهای تندروانه‌ است

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه افزود: داعش و سازمان‌هایی مثل داعش حیات خود را مدیون رویکردهای تندروانه‌ای هستند که با جهت‌گیری‌های دولت‌‌های متفاوت در زمان‌های گوناگون تطبیق پیدا می‌کند. پس با در نظر گرفتن همگرایی اهداف این گروه‌ها با بعضی از کشورها و سیستم‌های امنیتی کشورهای متفاوت در آن زمان، داعش مورد توجه دولت‌‌های متفاوت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار می‌گیرد که همان دولت‌ها نیز گاه‌وبی‌گاه بعد از اینکه احساس بی‌نیازی کنند، علیه داعش یا پدیده‌هایی مثل داعش وارد عمل خواهند شد. پس نمی‌توانیم یک دولت را برای همه زمان‌ها یا چند دولت را برای یک زمان واحد، حامیان داعش بدانیم.

 

او همچنین ادامه داد: از طرف دیگر داعش در جهانی از سیاست ظهور و بروز پیدا کرده که فضایی مناسب و آزاد برای بهره‌برداری گروه‌های گوناگون، در چارچوب فناوری‌های ارتباطی و پیامدهای ناشی از آن، پدید آمده است. به‌ گونه‌ای که چند نفر در صف‌بندی‌ای مشخص با وحدت عمل و همگراییِ نظر مستحکم، می‌‌توانند زمینه‌‌ را برای ایجاد منابع مورد نیاز و اثرگذاری هدفمند خود فراهم سازند. در چنین حالتی باید حضور داعش و بازتعریف دوباره تلاش این گروه را مورد توجه قرار داد.

 

تشکیل گروه‌های تکفیری محصول زیاده‌خواهی‌هاست 

 

مطهرنیا سپس درباره واکنش احتمالی نظام بین‌الملل به بازگشت داعش گفت: جهان می‌داند بازگشت داعش اتفاقی نیست و ادامه یک روند است. اکنون نیز همان‌گونه که در برخورد با گروه‌های تروریستی هم قانون‌ نانوشته و هم قانون نوشته‌شده میان کشورهای جهان وجود دارد، دنیا باید با داعش در راستای مبارزه با تروریست‌ها و گروه‌های افراطی در حوزه‌‌های گوناگون سیاسی برخورد کند. اما اینکه تصور شود می‌توان این گروه‌ها، جناح‌ها و پدیده‌ها را به‌ طور مطلق از میان برداشت، امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: آنچه بیشتر موجب می‌شود جریان‌های افراطی از بین بروند در واقع نوع رفتار دولت‌ها برابر ملت‌ها، و رویارویی با یکدیگر در مناسبات نظام‌ بین‌الملل است؛ یعنی باید اعتراف کرد بسیاری از این پدیده‌ها در واقع عکس‌العملی در برابر کنش و سیاست‌گذاری دولت‌های مشخصی است که در جهان در رابطه فرادستی و فرودستی، چیرگی نامبارک خود را بر دیگر ملت‌ها تحمیل و دیکته می‌کنند. از سوی دیگر زیاده‌خواهی برخی دولت‌ها در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، در جهت گسترش اهداف و منافع ملی‌شان، موجب بسته شدن نطفه‌ سازمان‌هایی از این دست و بهره‌برداری از آنها می‌شود.

 

مهدی‌ مطهرنیا در پایان سخنانش گفت: تا زمانی که رقابت میان دولت‌ها با ملت‌ها، همچنین دولت‌ها با یکدیگر برای چیرگی و تحکیم، و نیز ارتباط فرادستی و فرودستی به نفع فرادستان یا به نفع دولت‌های غالب در رویارویی با دولت‌های مغلوب وجود دارد، باید منتظر خودنمایی گروه‌های تندرو با شکل و اهداف مختلف باشیم./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر