کد خبر: 69182
A

غلامعلی دهقان: جریان‌های داخل کشور را به اسلام‌گرا و غیر اسلام‌گرا تبدیل نکنیم/ جریان سومی شکل نمی گیرد

یک فعال سیاسی گفت: جریان‌های داخل کشور را به اسلام‌گرا و غیر اسلام‌گرا نباید تبدیل کرد؛ چراکه در منشور برادری، جریان‌های وفادار به انقلاب و نظام از جمله جریان چپ آن زمان که مصداق بارز آن مجمع روحانیون مبارز بود، تایید شده است.

غلامعلی دهقان: جریان‌های داخل کشور را به اسلام‌گرا و غیر اسلام‌گرا تبدیل نکنیم/ جریان سومی شکل نمی گیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامعلی دهقان ‌در ارتباط با امکان بروز و ظهور جریان سوم در میان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای انتخابات آتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به سیال بودن عرصه سیاسی کشور، هنوز شفافیت لازم برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی دیده نمی‌شود، حداقل آنکه فضا کمی‌ تیره و تار است، فقط می‌توان یک چشم‌انداز کلی ترسیم کرد.

وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: تجربه سنوات قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان داده که هرگاه جریان نوگرای کشور موسوم به اصلاحات که در مقطعی چپ نامیده می‌شد و اکثریت مجلس را داشته است، بنا به دلایلی در انتخابات بعدی نتیجه را واگذار کرده است؛ برای مثال می‌توان به مجلس سوم اشاره کرد که اکثریت را در بازه زمانی 1367 تا 1371 چپ‌ها داشتند، اما به خاطر کارکرد خود و اختلافاتی که با دولت وقت - دولت سازندگی - داشتند و همچین رد صلاحیت‌ها، انتخابات مجلس چهارم را به جریان راست واگذار کرد.

این فعال سیاسی گفت: همچنین به انتخابات مجلس هفتم هم می شود اشاره کرد که اکثریت مجلس ششم در انتخابات بعدی نتوانستند از مردم رای بگیرند و در انتخابات اسفند 1389 نتیجه را به جریان اصولگرا که مصداقش جریان آبادگران بود واگذار کرد.

دهقان در ادامه گفت: به نظر می‌رسد فضای عمومی جامعه بنا به دلایل مختلف از جمله کم و کاستی‌های اقتصادی در کشور به سمتی می‌رود که بخت و شانس جریان اصولگرا در انتخابات اصولگرا در انتخابات آتی از جریان اصلاحات و اعتدال بیش‌تر است.

وی ادامه داد: شاید همین موضوع باعث شد که حداد عادل سخنی بگوید که جریان اسلام‌گرا بخت بیش‌تری در انتخابات دارد. البته باید به او گفت جریان های داخل کشور را به اسلام گرا و غیر اسلام گرا نباید تبدیل کرد؛ چرا که در منشور برادری، جریان‌های وفادار به انقلاب و نظام از جمله جریان چپ آن زمان که مصداق بارز آن مجمع روحانیون مبارز بود، تایید شده‌اند.

دهقان تاکید کرد: نباید از ادبیاتی استفاده کرد که سبب رنجش نیروهای وفادار به انقلاب و نظام شود.

وی گفت: اما بر اساس تحلیلی که ارائه شد می‌توان گفت بخت جریان اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری و دوستانش بسیار بیش‌تر از انتخابات اسفند 1394 است.

دهقان ادامه داد: شواهدی برای اینکه تصور کنیم جریان سومی شکل می‌گیرد وجود ندارد. به نظر می رسد در اردوگاه تیم پیروز 1392،1394 و 1396 اختلاف عمده‌ای دیده نمی‌شود. هر چند اختلاف سلایقی وجود داشته است اما می‌توان این اختلاف را استراتژیک دانست. در اردوگاه مقاومت و پایداری هم به نظر نمی‌رسد دچار اختلافی شده باشند.

این فعال سیاسی در پایان گفت: معمولا هم روال انتخابات این گونه بوده که افرادی از هر دو جریان وقتی در لیست های محوری قرار می گرفتند تحت عنوانین مختلف لیست ارائه می دادند، اما در واقع زیر مجموعه همان جریان‌های اصلی بوده‌اند؛ بنابر این با این فرض که طی ماه‌های آتی در کشور مسئله خاص سیاسی نداشته باشیم می توانیم آرایش سیاسی مجلس را شبیه آرایش انتخاباتی سال 1392 تا 96 دانست./ ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر