کد خبر: 6920
A

نماینده خمینی شهر:‌ مذاکره سیاسی نتیجه نداد در دیوان لاهه برعلیه عربستان اقامه دعوا شود

ابطحی: دولت جمهوری اسلامی ایران باید در خصوص پرداخت دیه به بازماندگان شهدای منا با عربستان مذاکره کند، اما اگر عربستان باز هم زیر بار نرفت باید دستگاه دیپلماسی ایران در دیوان بین‌المللی لاهه برعلیه عربستان اقامه دعوا کند.

نماینده خمینی شهر:‌ مذاکره سیاسی نتیجه نداد در دیوان لاهه برعلیه عربستان اقامه دعوا شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدجواد ابطحی در گفت‌وگویی درباره موضوع گرفتن دیه شهدای منا از عربستان سعودی اظهار کرد: بر طبق قوانین داخلی کشورها و حقوق بین‌الملل هرگونه وارد شدن خسارت به جان و مال افراد باید جبران شود و در حادثه جان‌سوز منا قصور و سهل‌انگاری عربستان بر همگان مسلم شده است هرچند که آل سعود هنوز تقصیر را به گردن نگرفته و اشتباه حجاج در تغییر مسیر را عامل این حادثه عنوان می‌کند.


وی با بیان اینکه عربستان باید هر چه زودتر دیه جان‌باختگان منا را به بازماندگان آنان پرداخت کند، گفت: در وهله اول باید دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرداخت دیه با عربستان مذاکره کند و با همراهی سایر کشورهای زیان دیده در حادثه منا زمینه پرداخت دیه به خسارت دیدگان را فراهم کند، اما اگر عربستان باز هم زیر بار نرفت باید دستگاه دیپلماسی ایران در دیوان بین‌المللی لاهه برعلیه عربستان اقامه دعوا کند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: محاکم شرعی عربستان هم باید پرداخت دیه را یک امر عقلی مسلم تلقی کنند و بی‌جهت سیاسی کاری نکنند.

ابطحی با بیان اینکه بعید است دادگاه‌های داخلی عربستان به ضرر آل سعود رأی دهند، افزود: بنابراین ایران اسلامی باید در محاکم بین‌المللی اقامه دعوا کند. دیوان لاهه بدون شک به نفع کشورهای خسارت دیده حکم خواهد داد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: البته پرداخت دیه تنها به زیان دیدگان حادثه منا ختم نمی‌شود به طوری که حجاجی هم که در حادثه سقوط جرثقیل در مکه به شهادت رسیدند و باید به بازماندگان این شهدا نیز دیه پرداخت شود.

وی اظهار کرد: اگر سعودی‌ها امدادرسانی به‌موقع به حجاج آسیب دیده می‌کردند و حداقل به این حجاج آب می‌رساندند شدت فاجعه تا این حد نمی‌شد و تعداد کمتری کشته می‌شدند. بدون شک عربستان سعودی لیاقت اداره مراسم حج را ندارد و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید اداره مراسم حج بر عهده تیمی متشکل از تمام کشورهای اسلامی باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین دولت ایران باید فشار خود بر عربستان را افزایش دهد و با کمک سایر کشورهای آسیب دیده بحث پرداخت دیه به بازماندگان شهدای منا را به سرانجام برساند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر