کد خبر: 69210
A

جهانگیری: روستائیان باید در روستاها بمانند و به تولید بپردازند

معاون اول رئیس جمهورگفت: باید اقداماتی انجام دهیم تا روستاییان در روستا بمانند و به تولید بپردازند.

جهانگیری: روستائیان باید در روستاها بمانند و به تولید بپردازند

به گزارش دیده بان ایران، اسحاق جهانگیری در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در نمایشگاه بین المللی تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه توانمند سازی عشایر و روستائیان چقدر می‌تواند به تولید ناخالص ملی کمک کند، گفت: روستاها به ویژه در زمینه مواد غذایی که جزو مهمترین نیازهای هر کشوری است، در واقع کانون اصلی تولید کشور هستند.

وی افزود: بخش اصلی تولیدات روستایی، تامین غذایی کشور است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اهمیت غذایی کشور جزو مهمترین سیاست‌های در برنامه‌های دولت بوده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مهم این است که ما اقداماتی انجام دهیم تا روستاییان در روستا بماند و به حاشیه شهرها نیایند و به تولید بپردازند و از لحاظ اقتصادی امکان زندگی داشته باشند و مسائل رفاهی آنها را در روستا تامین کنیم.


جهانگیری خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این زمینه اقدامات وسیعی انجام گرفته کار و کسب و روستاییان رونق خوبی پیدا کرده و فکر می‌کنم همین نمایشگاه یک نمونه از رونق فعالیت در روستاها و مناطق عشایری است.

وی افزود: اگر به دنبال تاب آوری مسائل کشور هستیم حتماً یکی از کانون‌های اصلی تاب آوری اقتصادی کشور روستاها و مناطق عشایری است.

جهانگیری همچنین در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «اشتغال‌زایی فراوانی برای بخش روستا در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه منظور شده است که این اعتبارات برای اشتغال روستاییان، کارآفرینان روستایی و کسانی است که علاقه مند هستند از این منابع استفاده و در روستاهای شان طرح‌های تولیدی را اجرا کنند؛ این طرح‌های تولیدی اگر در زنجیره تولید روستا قرار بگیرد، به تولید روستا و عشایر و همچنین اقتصاد منطقه کمک می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: این اعتبارات جذابیت بالایی دارند و شرایطی که نرخ سود بانکی بسیار بالا است، سود آن حداکثر ۶ درصد است؛ با این جذابیت، تمام فعالان اقتصادی علاقه مند هستند و تا کنون نیز عملکرد خوبی داشته‌اند. در این زمینه بر اساس گزارشی که چندی قبل در جلسه اشتغال به من دادند، حدود ۱۵۰ هزار نفر از محل این اعتبارات مشغول به‌کار شدند و امیدوارم با اینکه هنوز نیمی از این اعتبارات باقی مانده، اشتغال بیشتری در روستاها ایجاد نماییم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در مناطق شهری و روستایی، با بیان اینکه «استارتاپ‌ها هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی نقش تعیین کننده‌ای دارند»، تاکید کرد: خوشبختانه با نیروی جوان و تحصیل کرده‌ای که در کشور داریم و همچنین توجه به اینکه این نیروها متعلق به شهرها و روستاها هستند، طرح های بسیار خوبی برای فعال کردن اقتصاد روستاها پیش بینی شده‌است؛ این طرح‌ها هم در زمینه صرفه جویی منابع آب، بهره برداری از منابع طبیعی به طور مطلوب و هم در زمینه بازار یابی فروش محصولات کشاورزی قابل اجرا است. فکر می‌کنم فعالیت‌هایی که استارتاپ‌ها شروع کرده‌اند، می‌توانند تحولی جدی در آینده روستایی و عشایر کشور به وجود آورد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر