کد خبر: 69225
A

نمایندگان مجلس امتیازبندی شوند

رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: اجرای نظام امتیازبندی نمایندگان می‌تواند اقدام موثری در راستای تحول نظام انتخاباتی مجلس باشد.

نمایندگان مجلس امتیازبندی شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد کولیوند در خصوص ایراد شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهمترین اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بود لذا کمیسیون شوراها مجبور شد برای اینکه مابقی طرح را برای ارائه به صحن آماده کند، استانی شدن انتخابات را از طرح اصلاح قانون انتخابات حذف کند بنابراین استانی شدن انتخابات منتفی شد.

وی ادامه داد: تلاش داریم قانون انتخابات مجلس برای برگزاری انتخابات سال ۹۸ اصلاح شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر این، بندی از این طرح که حضور بیش از سه دوره نمایندگان در مجلس را ممنوع می کرد را نیز حذف کردیم.

وی ادامه داد: طرح استانی شدن انتخابات در کشور تحول ایجاد خواهد کرد، در مدل استانی شدن محض انتخابات مجلس شورای اسلامی، شهرهای کوچک نادیده گرفته خواهند شد و مشکلاتی ایجاد می‌شود اما در مدل استانی - شهرستانی شدن این مشکلات ایجاد نخواهد شد.

  رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس اظهار داشت: شورای شهرها باید اداره شهرستان‌ها و شهرها را برعهده بگیرند، طبق این طرح باید مجلسی ملی دیده شده و شوراها به صورت منطقه‌ای عمل کنند، بنده دو جلسه در مجمع تشخیص در رابطه با این طرح صحبت کردم اما در حال حاضر فرصت بررسی مجدد طرح استانی شدن انتخابات وجود ندارد لذا این بخش از طرح حذف شد.

کولیوند با بیان اینکه باید تحول بزرگی در انتخابات مجلس ایجاد شود، گفت: در حال حاضر نقش احزاب در انتخابات مجلس بسیار کمرنگ است، احزاب ما کاغذی هستند و فقط در ایام انتخابات لیست ارائه می‌دهند.

وی اظهار داشت: فدرالی شدن ساز و کار انتخابات مجلس نیز بعید است، اگر به سمت نظام انتخاباتی می‌رفتیم که می‌توانستیم نمایندگان را امتیازبندی کنیم خیلی خوب بود به عنوان مثال جایگاه نماینده‌ای که با ۲۰ هزار رای به مجلس راه می یابد با نماینده ای که با ۱۰۰ هزار رای به مجلس راه یافته، متفاوت باشد.

رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی گفت: مشکل ما این است که شوراهای ما شورایِ شهرداری هستند در حالی که طبق قانون اساسی استانداران، بخشداران و شهرداران موظف به اجرای مصوبات شورای شهر هستند اما کدام استاندار و بخشدار این کار را انجام می‌دهند؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر