کد خبر: 6934
A
دیده بان ایران بررسی می کند:

کدام شخصیت‌ها و تشکل‌های اصلاح طلب تاکنون از کاندیداتوری روحانی حمایت کرده‌اند/ پروژه اختلاف افکنی اصول گرایان در میان اصلاح طلبان در آستانه انتخابات

اصولگرایان و تئوریسین‌های این جریان در این روزها و ماه‌های منتهی به انتخابات، عمده تمرکز خود را بر ایجاد شکاف و انشقاق در جریان اصلاح طلبی معطوف کرده‌اند؛ آن‌ها به خوبی واقفند که ائتلاف و اتحاد مجدد اصلاح طلبان و اعتدالگرایان شکستی دیگر را برایشان رقم خواهد زد

کدام شخصیت‌ها و تشکل‌های اصلاح طلب تاکنون از کاندیداتوری روحانی حمایت کرده‌اند/ پروژه  اختلاف افکنی اصول گرایان  در میان اصلاح طلبان در آستانه انتخابات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، اصولگرایان و تئوریسین‌های این جریان در این روزها و ماه‌های منتهی به انتخابات، عمده تمرکز خود را بر ایجاد شکاف و انشقاق در جریان اصلاح طلبی معطوف کرده‌اند؛ آن‌ها به خوبی واقفند که ائتلاف و اتحاد مجدد اصلاح طلبان و اعتدالگرایان شکستی دیگر را برایشان رقم خواهد زد؛ از این رو اظهارات بعضا متفاوتی که از اردوگاه اصلاح طلبی شنیده می شود در محافل سیاسی و رسانه ای اصولگرایان به طور ویژه‌ای برجسته می‌شود. 

 

*موج سواری اصولگرایان از ظهور و بروزعلائم تفرقه آمیز در میان اصلاح طلبان

چندی پیش بود که حجت الاسلام منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، طی مصاحبه ای با روزنامه آرمان، اعلام کرد:"حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در سال۹۶ مانند سال۹۲ نخواهد بود"؛ این سخنان منتجب نیا با استقبال توام با شعف محافل اصولگرایی مواجه شد و آن‌ها این اظهارات را دال بر انقطاع تعامل اصلاح طلبان و اعتدالگرایان ارزیابی کردند. 

اصولگرایان که از همین حالا عطای انتخابات ریاست جمهوری 96 را به لقایش بخشیده‌اند و صرفا می‌خواهند در این انتخابات با کاندیداهایی سوخته به آراءشکنی روی بیاورند، از هر سخنی که تشتت و تفرقه را در اردوگاه اصلاح طلبی و اعتدالگرایی حاکم کند، استقبال می‌کنند؛ حال این سخن، عبور از روحانی باشد و یا معرفی یک نامزد اصلاح طلب در کنار روحانی.

از همین رو ضرورت دارد، به منظور جلوگیری از موج سواری اصولگرایان، کنشگران اصلاح طلب با قاطعیت و صراحت، از کاندیداتوری روحانی در انتخابات 96 حمایت کنند؛ امری که ضمن پشت گرمی به رئیس‌جمهور روحانی در فضای پرهجمه و تخریب فعلی، می تواند یکبار دیگر ظفرمندی را به اردوگاه مشترک اصلاح طلبان و اعتدالیون به ارمغان بیاورد.

البته کنشگران و شخصیت‌های اثرگذار جریان اصلاحات با آگاهی از نقشه رقیب و فشارها و تضییقات وارده به روحانی، در روزهای اخیر، به اعلام حمایت جدی از رئیس دولت تدبیر و امید برخاسته اند.

 

*اتفاق نظر روی روحانی علامت انسجام اصلاح‌طلبان 

 حمیدرضا جلایی پور از اعضای ارشد حزب اتحاد ملت، اخیرا طی مصاحبه‌ای گفته است، "اتفاق نظر روی کاندیداتوری آقای روحانی علامت انسجام اصلاح‌طلبان است و در شورای سیاست‌گذاری نیز هیچ اختلافی وجود ندارد. اکنون روی مهمترین موضوع فعلی یعنی رییس جمهور آینده، کاملا هماهنگی وجود دارد".  

 

*تنها کاندیدای اصلاح طلبان، حسن روحانی است

همچنین علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در کنگره اخیر این حزب در استان آذربایجان شرقی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، حسن روحانی را تنها کاندیدای جریان اصلاحات معرفی کرده و گفته است، "بارها تاکید کرده‌ایم که تنها کاندیدای ما در انتخابات، حسن روحانی است. برخی مطرح می‌کنند که وقتی شما بی قید و شرط از کسی حمایت می‌کنید، او نسبت به شما احساس بی‌نیازی می‌کند. پس برای حمایت از روحانی باید شرط گذاشت. این بحث در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد، ولی شرط گذاشتن جایی مفهوم دارد که شما آلترناتیو دیگری هم داشته باشید. وقتی آلترناتیوی وجود ندارد و ضرورتی هم برای آن احساس نمی‌شود، شرط گذاشتن بی معنا است".

 

*مسیری که از سال 92 شروع شده با جدیت ادامه می‌یابد

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان که برخی محافل اصلاح طلبی نقدهایی به عملکرد 6 ماهه او و فراکسیون متبوعش در مجلس دارند، اگر چه در اواخر تیرماه سال جاری در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت از کاندیداتوری روحانی در انتخابات 96 ترجیح داده بود، سکوت پیشه کند، اما درست یکماه بعد در جمع خبرنگاران پارلمانی، با صراحت اعلام کرد که "هر کس بحث عبور از روحانی را مطرح کرده خودش جواب دهد اما ما مسیری را که از سال 92 شروع کرده‌ایم با جدیت ادامه می‌‌‌دهیم".

*برای انتخابات آینده گزینه ای بهتر از روحانی وجود ندارد

از دیگر شخصیت‌های اصلاح طلب که بر ضرورت حمایت از روحانی تاکید کرده است، سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات است؛ وی در اوایل مهرماه طی مصاحبه‌ای تصریح کرده است که " برای انتخابات آینده گزینه ای بهتر از روحانی وجود ندارد.از سوی دیگر روند اوضاع به گونه‌ای شده که در بیشتر مواقع عملکرد روحانی با خواست اصلاح طلبان یکی بوده است و از این رو می‌توان با قاطعیت گفت گزینه ی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده همین آقای روحانی است. این نکته را فراموش نکنیم که اصلاحات مجبور نیست از روحانی حمایت کند، بلکه مایل هستیم از او حمایت کنیم".

سلمانی دیده بان ایران, [23.11.16 11:51]

*حمایت مجمع روحانیون از رئیس جمهور روحانی

اما در اوایل تابستان، پس از آنکه کانال تلگرامی منتسب به مهدی خزعلی از طرح بحث عبور از روحانی در جلسه مجمع روحانیون خبر داد، این تشکل ریشه دار اصلاح طلب طی بیانیه‌ای  این خبر را از اساس کذب محض و در راستای تشویش اذهان عمومی و تضعیف دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهور دانست و تصریح کرد: مجمع روحانیون مبارز تاکنون مطلقا در رابطه با انتخابات ریست جمهوری آینده جلسه و گفتگویی نداشته است و موضع این مجمع حمایت قاطع از دولت و خصوصا شخص جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم است. 

*گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان آقای روحانی است

محمد رضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق حزب مشارکت نیز در تیرماه سال جاری، طی مصاحبه ای صریحا اعلام کرد که "گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان آقای روحانی است و اگر ایشان در عرصه باشند، هیچ فرد دیگری از جریان اصلاحات نامزد نخواهد شد".

*کسی آشناتر، قوی‌تر و مسلط ‌تر از آقای روحانی به مسائل مختلف کشور نیست

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران نیز در اواسط شهریورماه طی مصاحبه ای تفصیلی با ایسنا، تاکید کرد: "در یک نگاه واقع بینانه سیاسی، در حال حاضر کسی آشناتر، قوی تر و مسلط تر از آقای روحانی به مسائل مختلف کشور متصور نیست. کسی که در مجموع این آمادگی را داشته باشد که بتواند دور جدید ریاست جمهوری را اداره کند نداریم. جایگاه اسامی هم که اکنون مطرح می‌شود در واقعیت نزد افکار عمومی ثابت شده، البته می‌توانند به عنوان فعال و جریان سیاسی به عرصه آمده و حرف‌های خود را به صورت سمبلیک بزنند، اما در مجموع به نظر من کارنامه آقای روحانی خیلی روشن است؛ منهای اینکه به همه اهدافش رسیده یا خیر. چون نمی‌توان ادعا کرد کسی در طول دوران مسئولیتش به همه اهداف خود رسیده باشد".

*حمایت ویژه ناطق نوری از کاندیداتوری روحانی

البته حمایت از روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات 96 تنها منحصر به شخصیت های اصلاح طلب و اعتدالگرا نیست، بلکه حجت الاسلام ناطق نوری شخصیت موجه و برجسته سپهر سیاسی کشور که دارای خاستگاهی اصولگرایانه است نیز در آخرین روزهای تابستان طی مصاحبه‌ای صریحا اعلام کرد که گزینه ای غیر از روحانی برای انتخابات 96 در نظر ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر