کد خبر: 69366
A
دیده بان ایران انتقادات اخیر از رئیس سابق قوه قضاییه را بررسی می کند؛

پروژه "لاریجانی زدایی " یا رقابت درون گروهی اصول گرایان برای کسب قدرت بیشتر / چه زمانی نوبت به علی لاریجانی و هم پیمانان او می رسد ؟!

رقابت درون گروهی میان اصول گرایان در آستانه انتخابات شدت یافته است

پروژه "لاریجانی زدایی "  یا رقابت درون گروهی اصول گرایان برای کسب قدرت بیشتر / چه زمانی نوبت به علی لاریجانی و هم پیمانان او می رسد ؟!

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ شواهد و قرائن نشان می دهد منتهی الیه جناح راست یا همان اصول گرایان سنتی "لاریجانی زدایی" را در پیش گرفته است. این طیف که زمانی برادران لاریجانی و نیروهای همسو با آنها مانند ناطق نوری را در بر داشت به نظر می رسد این بار دست به تصفیه درون گروهی زده و می خواهد هم پیمانان سابق خود را از میدان سیاست خارج کند.

شاید در "نمای دور" انتقادهای اصول گرایان سنتی به عملکرد شیخ صادق آملی لاریجانی و واکنشی به فساد های اخیر  در قوه قضاییه مشهود باشد. اما در "نمایی نزدیک "و پشت پرده رقابت درون گروهی برای حذف طیفی از اصول گرایان به چشم می خورد.

اینکه گفته شود مسئله فقط اعتراض به فسادها در قوه قضاییه است ساده انگارانه می نماید. وگرنه مسائل و مشکلات قوه قضاییه و حوزه های لاکچری قم و لواسان به تازگی ارخ نداده و ساخته نشده اند این موضوع و بسیار بیشتر از اینها برای فعالان سیاسی، علما و رئیس اسبق آن؛ رخدادی پوشیده و مخفی نبود. 

 

چنانکه  آیت الله مقتداییعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیروز گفت: به نظرم این شخص (آیت‌الله صادق آملی لاریجانی) اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانستند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند.(اینجا ) 

 

واقعیت این است که تصفیه درون گروهی و تسویه حساب شخصی و جناحی  در گفتار آیت الله محمد یزدی و برخی از سران آن جناح مشهود است. البته باید دانست این حملات، همراهانی هم دارد همراهانی که با چراغ سبز رهبران پایداری و نزدیک به مصباح یزدی به بازوی رسانه ای خود در صدا و سیما بیش از  پیش نمایان می شود.

جناح نزدیک به مصباح یزدی که در معاونت خبر صدا و سیما حاکمیتی جدا برای خود آفریده از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را می کند تا "طیف لاریجانی" را از میدان به در کند. رقیبی  که در چند سال گذشته در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مانع از نقش آفرینی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری شد و به نظر می رسد. خواسته نهایی اصول گرایان نزدیک به جبهه پایداری و سنتی حذف طیف لاریجانی در رقابت های مجلس آتی و درون هسته قدرت باشد. 

دنبال‌کنندگان برنامه‌های صداوسیما به خوبی می‌توانند گواهی دهند که این رویکرد صداوسیما در اکثر موارد به جز در حوزه‌هایی که پای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در میان است، اگر امری بی‌سابقه نباشد حداقل کم‌سابقه است. بنابراین سوال اساسی آن است که پخش این اظهارات در شبکه‌ای نزدیک به جریان اصولگرا و مشخصا پایداری‌ها، با چه هدف و انگیزه‌ای به بررسی اتفاقات رخ‌داده در لواسانات صورت گرفته است. اگر انگیزه شبکه افق و صداوسیما شفاف‌سازی مسائل و مفاسد نزدیک به برخی مقامات جمهوری اسلامی، فارغ از جایگاه و مرتبه آنان است، البته امری است مبارک ولی آیا به‌راستی شبکه افق با چنین رویکردی، صریح‌ترین انتقادات ممکن در چارچوب برنامه‌های ساختِ ساختمانِ جام‌جم را از رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده یا موضوع چیز دیگری‌است؟!

 

آن طور که از شواهد بر می آید؛ جناح اصول گرا خود را از پیش برنده انتخابات می داند بنابراین برخی گروه های این جناح مانند اصول گرایان سنتی، جبهه پایداری و نزدیکان محمود احمدی نژاد تلاش خود را برای حذف رقیب درون جناحی از هم اکنون آغاز کرده اند و بی تردید دامنه این حملات به علی اردشیر لاریجانی رئیس کنونی مجلس هم کشیده خواهد شد. 

نشانه ها و گواه این رقابت ها را می توان در مصاحبه اخیر علی مطهری جستجو کرد؛ 

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، به اعتماد گفته است: «بهتر است روحانیون انتقادات‌شان را خصوصی مطرح کنند» زیرا به گفته او «مطرح شدن این صحبت‌ها در فضای رسانه‌ای بر روحیه مردم اثر می‌گذارد و شائبه رقابت بین آنها را ایجاد می‌کند».

علی مطهری همچنین گفته است وقتی صادق آملی موضوع «رفتن به نجف به دلیل دستگیری رئیس دفترش» را تکذیب کرده «باید اعتماد کنیم».

مصاحبه ها و گفته ها و نشانه های که شاید این نوید را می دهد که بخشی از جناح سنتی اصول گرا می خواهد در آستانه انتخابات مجلس نیروهای نزدیک به لاریجانی را میدان خارج کرده و در ائتلافی  که می توان آن را "بازگشت به گذشته" نامید در کنار جبهه پایداری، یاران احمدی نژاد و نزدیکان قالیباف نقشه انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری آینده را ترسیم کرد. حال باید دید بازیگر اصلی و هدف نهایی حملات رقبای درون جناحی که همان علی لاریجانی و نزدیکانش است چه خواهند کرد؟!

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر