کد خبر: 69368
A
وزیر کشور:

۸۵ درصد مطالبات مردم در حوزه اقتصادی همچون معیشت و مسکن است/ مردم شرایط نظام را درک می‌کنند

وزیر کشور در نشست هم اندیشی معاونین هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌ها اظهار داشت: عمده مطالبات مردم در حوزه اقتصادی همچون معیشت و مسکن است.

 ۸۵ درصد مطالبات مردم در حوزه اقتصادی همچون معیشت و مسکن است/  مردم شرایط نظام را درک می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست هم‌اندیشی معاونین هماهنگی امور اقتصادی استانداری ها اظهار داشت: ۸۵ درصد مطالبات مردم در حوزه اقتصادی همچون معیشت و مسکن است.

وی افزود: در حوزه تنش ها و اعتراضات چهارماهه اول امسال به نسبت سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است؛ این آمار یعنی مردم شرایط نظام را درک می‌کنند و نمی‌گذارند دشمن با فشارهای اقتصادی پیروز میدان شود.

وزیر کشور با اشاره به این موضوع که پیگیری مسائل اقتصادی در وزارت کشور چرایی دارد، گفت: عنوان می‌کنند که مسائل اقتصادی چه ربطی به وزارت کشور دارد و نگاه سنتی این است که وزارت کشور باید محدود به موضوعاتی همچون امنیت داخلی، سیاست داخلی و موضوعات این چنینی باشد اما ما موضوعات اقتصادی و اجتماعی را در وزارت کشور نهادینه کرد‌ه‌ایم و به عنوان مسئولیت‌های اصلی‌ پیش‌روی خود قرار داده‌ایم. 

وی افزود: در وزارت کشور نگاه‌مان به مباحث توسعه‌ای به ویژه توسعه پایدار از ابتدا این بود که نقش وزارت کشور و هماهنگ‌کننده، پیگیرکننده فعال و پررنگ باشد و آقای رئیس جمهور به من تأکید داشت که این موضوعات را در وزارت کشور انجام دهم و از همان ابتدا ساختاری متناسب و متفاوت از دوره‌های پیشین را تعیین و شرح وظایفی را بر آن گذاشتم و ما هر اندازه که جلوتر می‌رویم ضرورت کار بیشتر مشخص می‌شود.

وزیر کشور بیان کرد: ضعف‌هایی در مبانی علمی، تئوریکی، نظری و ضعف‌هایی هم در قانون‌‌گذاری و اجرا داریم. در مبانی نظری مسأله توسعه کشور،  مشکل تمرکزگرایی و کلان‌‌نگری دیده می‌شود که این امر پاسخگوی نیازها و مطالبات متناسب با آن استان نیست چرا که ساختار جغرافیایی و جمعیتی هر استان با استان دیگر متفاوت است و ما باید به اقتضای آن استان شرایط و بسترها را فراهم کنیم. همچنین در حوزه قوانین و مقررات هم دچار چنین اشکالاتی هستیم. برای مثال در کشور دستگاهی تصمیم می‌گیرد و آن تصمیم به طور یکسان و در همان قالب‌ها به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود در حالی که اولویت‌های هر استان متفاوت از دیگر استان‌ها است و همین امر ناهماهنگی در عمل ایجاد می‌کند. 

رحمانی فضلی اظهار داشت: مساله دیگر هماهنگی میان تصمیمات و اقداماتی است که بخش‌های مختلف در مرحله تصمیم و اجرا دارند که کمک به شناسایی آسیب‌ها و حل آنها از اقداماتی است که در وزارت کشور انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: به کارگیری همه ظرفیت‌ها در استان و شهرستان‌ها در موضوعات اقتصادی بر عهده ما است اما یک نکته را باید به شما معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌ها بگویم که شما لازم نیست وارد جزئیات موضوعات اقتصادی استان‌تان شوید بلکه جزئیات موضوعات اقتصادی متولی دارد. شما باید هدایت‌گری کلان و کلی را در جهت شناسایی، به کارگیری ظرفیت‌ها و ایجاد هماهنگی را به درستی انجام دهید؛ یعنی برنامه‌ریزی کلان در استان بر عهده شما است و شما تعیین‌کننده اصلی برنامه‌های کلان استانی در موضوعات اقتصادی هستید.

وزیر کشور ادامه داد: شما باید تسهیل‌گر مشکلات فعالان اقتصادی باشید و به رفع موانع تولید بپردازید و در جهت افزایش رشد اقتصادی استان حرکت کنید.

رحمانی فضلی در ادامه خطاب به معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌ها بیان کرد: باید شما کلان رشد اقتصادی را مشخص کنید و سهم بخش‌ها را تعیین کنید همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری استان‌ها هدف‌گذاری کنید، این کارهای شما از نظر حاکمیتی است، اجرا را به دستگاه‌های متولی بسپارید. باید در استان‌ها موضوع اقتصاد مسأله مهمی باشد. 

وی تصریح کرد: موضوع اقتصاد آنقدر اهمیت دارد که همه انسان‌ها حق دارند در شرایط مطلوب و حداقل معیشت قرار بگیرند که می‌توان به سرپناه، معیشت غذایی، بهداشت و درمان اشاره کرد که البته برخی‌ها به این حداقل‌ها قائل نیستند و ما باید ظرفیت را برای زندگی بهتر آنها ایجاد کنیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: پس از جنگ اولویت اصلی دشمنان در حوزه اقتصادی بود آنها تلاش کردند تا مانع از فعالیت اقتصادی ما باشند و  با فشار به حوزه اقتصاد و ایجاد تحریم‌هایی تلاش داشتند تا ما را در حوزه اقتصاد دچار مشکل کنند.

وزیر کشور همچنین خبر داد: در 4 ماهه اول سال به نسبت سال گذشته در حوزه تنش‌ها و اعتراضات ما شاهد کاهش 38 درصدی بودیم. شاید میزان نارضایتی بر اساس نظرسنجی‌ها بالا برود اما ظهور و بروز در عرصه اجتماعی کاهش یافته است چون مردم شرایط را تحمل می‌کنند و نمی‌گذارند دشمن با فشارهای اقتصادی موفق باشند. ما اگر نیازمند پشتیبانی دائمی مردم هستیم باید به وضع زندگی مردم برسیم و رضایتمندی آنها را فراهم کنیم تا آنها پشتیبان ما باشند.

رحمانی فضلی با یادآوری اینکه طی 8 سال اخیر شعار مقام معظم رهبری در نامگذاری‌های سال مباحث اقتصادی همچون توسعه، عدالت و پیشرفت بود، ادامه داد: ایشان به عنوان رهبر ما این موضوع را امری حیاتی و ضروری می‌دانند اما مشکل ما در حوزه اقتصادی این است که باور و اعتقادی نداریم و زمانی که باور و اعتقاد در کارمان نباشد انگیزه‌ای هم نخواهیم داشت. هر استانی این امکان را دارد تا خودش را اداره کند و موضوعات اقتصادی خودش را ادامه دهد. اگر شما ایمان و اعتقادات داشته باشید با همین شرایط، وظایف و اختیارات کار می‌کنید. اگر همه امکانات فراهم باشد که همه می‌توانند کار را پیش ببرند، هنر آن است که با امکانات کنونی اقدامات مؤثری را انجام دهید.

وی بیان کرد: آیا شما از ظرفیت‌های استان‌تان استفاده کرده‌اید؟ برای مثال سعی داشته‌اید مصرف برق را تا 10 درصد در استان‌هایتان کاهش دهید، این امر که دیگر نیازمند امکانات بسیار و اعتبارات نیست.

وی افزود: ما با کمبود سرمایه مواجه نیستیم و در مواد اولیه به عنوان مشخصه‌های توسعه‌یافتگی و مقدمات تولید در مواد اولیه دچار نقص و آسیب نیستیم، در همه دنیا مواد اولیه جزو پدیده‌های عادی میان کشورها است. در شرایط تحریم هم واحدهای تولیدی در تأمین مواد اولیه دچار مشکل نیستند. 

وزیر کشور تصریح کرد: ما نیروی انسانی توانمند و مهارت‌مند داریم و البته می‌توانیم چنین نیروهایی را هم آموزش دهیم. شما معاونان اقتصادی باید یک اتاق فکر داشته باشید تا با اساتید دانشگاه، افراد باسابقه و تولیدکنندگان جلساتی برگزار کنید و مسائل را بررسی کنید همچنین می‌توانید مشاورانی در کنارتان باشد. 

وی ادامه داد: اگر اتاق فکر ندارید و یا در کنارتان مشاورانی قرار ندارد شما دچار اشکال هستید. شما باید به دنبال باور و اعتقاد باشید که به دنبال آن انگیزه و به دنبال انگیزه اراده و به دنبال اراده عمل است. 

رحمانی فضلی گفت: شما معاونین همیشه باید برنامه داشته باشید متأسفانه هر زمان به شما می‌گویند که برنامه‌تان چیست یک کتاب قطور به من تحویل می‌دهید، ظرفیت در روستاها بسیار بالاست شما تا چه اندازه از ظرفیت‌های روستایی همچون بوم‌گردی استفاده کرده‌اید. 

وی با اشاره به این موضوع که می‌خواهم جمله‌ای معترضانه به همه شما معاونان بگویم، گفت: ما واقعاً الان از سرعت پیشرفت تکنولوژی و اقتصادی دنیا عقب هستیم. هر لحظه یک نوع موبایل به روز می‌شود، ما هر لحظه شاهد نوآوری، خلاقیت و تنوع در کالاها و محصولات هستیم، ما کدام یک را در کشور توانسته‌ایم تولید کنیم که به دنبال به روز شدن و تنوع آن باشیم، همیشه چشم‌مان را به دولت دوخته‌ایم و در این تصور هستیم که دولت باید به ما کمک کند. 

وزیر کشور گفت: مباحث را با جدیت پیگیری کنید و برای موضوعات و مشکلات وقت بگذارید، البته درگیر مسائل جزئی هم نشوید. گاهی اوقات شاهد فرافکنی‌هایی هستید که نمی‌گذارد کار کنید این جمله اشتباه است، روش‌های مختلفی برای انجام کار وجود دارد، شما در سطح استانی کارها را بسیار روان‌تر می‌توانید انجام دهید تا اینکه کارها به سمت ملی برسد. 

وی افزود: ظرفیت‌های جدید در حوزه تولید را فراموش نکنید برای مثال اگر زیلوبافی در سال 3 زیلو می‌‌بافد آن را تعطیل نکنید و یا رها نکنید بلکه آن را به 6 زیلو تبدیل کنید و حتی نظام توزیع مناسبی را برایش ایجاد کنید. شما باید نگاه‌تان به موضوعات اقتصادی به گونه‌ای باشد که به هر چیزی که توجه می‌کنید باید در راستای خلق ثروت باشد. استاندار مناسب کسی است که از آب، هوا، خاک تولید ثروت کند.

رحمانی فضلی بیان کرد: به دنبال افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده باشید چرا که ما در حکومت دینی زندگی می‌کنیم، اگر یک شب در استان شما فردی گرسنه بخوابد شما مسؤول هستید و شریک گناه هستید. فرمانداران و استانداران باید در بین مردم حاضر شوند و با آنها ارتباط بگیرند. به عنوان کسی که کار اجرایی کرده‌ام می‌گویم اگر این ارتباط برقرار باشد 70 درصد مشکلات آنها قابل حل خواهد بود حتی بدون آنکه نیازی به قانون و مقررات باشد و حتی می‌توان با همان امکانات موجود انجام داد. 

وزیر کشور بیان کرد: در ادارات مردم را تحویل نمی‌گیرند، شما معاونان باید روی بهره‌وری استان‌ها تلاش کنید و البته آقای دین‌پرست هم باید اقدامات خلاقانه‌، مبتکرانه، جدید و نو را در استان‌های مختلف جمع‌آوری کند و در این راستا به تبادل میان استان‌ها بپردازد یعنی این اقدامات تجاربی برای دیگر استان‌ها باشد. 

رحمانی فضلی افزود: وزرا ماهانه یکبار باید به استان‌ها بیایند تا از نزدیک در جریان موارد استانی قرار بگیرند، همچنین استان‌های مرزی در تبادلات مرزی ظرفیت‌های خوبی دارند.

وی با اشاره به این موضوع که استارت‌آپ‌ها را دولتی نکنید، گفت: اگر کسی هم بخواهد استارت‌آپ‌ها را دولتی کند شما نگذارید چرا که این بخش به رانت کشیده می‌شود. 

وزیر کشور با اشاره به سامانه کالا گفت: سامانه کالا و قیمت‌گذاری یکی از اقدامات خوب است که می‌تواند نظام توزیع ما را به خوبی مدیریت کند، کارهای بسیاری در این سامانه انجام شده است تا مردم با مراجعه به آن از قیمت‌های دقیق کالاها آگاه شوند اما نکته اصلی در این موضوع این است که این سامانه باید هر لحظه به روز شود در غیر این صورت بی‌فایده خواهد بود و در نزد مردم هیچ جایگاهی نخواهد داشت. در واقع ضمانت اجرایی آن بسیار مهم است. 

رحمانی فضلی با اشاره به شورای گفت‌وگوی استان‌ها گفت: شورای گفت‌وگوی استان‌ها نباید تبدیل به گپ و گفت و خوردن چای باشد، این شورا باید دارای مصوبات مؤثر و محکمی باشد که بتوان آن مصوبات را پیگیری و اجرایی کرد. 

وی به بانک اطلاعاتی از فعالیت‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های ما در حوزه‌های سرمایه‌گذاری تولید فقر اطلاعات دقیق و درست اقتصادی است و ما باید بانک اطلاعاتی جامعی را در این زمینه تشکیل دهیم. 

وزیر کشور با اشاره به ظرفیت استان‌ها گفت: هر استان‌هایی می‌تواند در موضوعی برندسازی کند برای مثال می‌توان به محصولاتی همچون زرشک و زعفران اشاره کرد. حوزه اقتصادی در وزارت کشور به عنوان یک نهاد حوزه مستقلی است که روند فعالیت و کارهایش خوب است. شاهد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی همچون بانک، وزارت صمت، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه هستیم.

رحمانی فضلی خطاب به معاونان گفت: با انگیزه، علاقه کار کنید و برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه اقتصادی داشته باشید. در شرایط کنونی اقتصاد یعنی امنیت، سیاست، استقلال و جنگ است. طی 8 ماهه اخیر شاهد روند مثبت، ثبات نسبی در قیمت، تولید، قیمت ارز و نظام توزیع مناسبی بودیم. در این جنگ اقتصادی، اقتصاد دیگر معنای اقتصادی ندارد بلکه شامل حوزه‌های سیاسی و استقلال هم می‌شود. شما سرداران و ژنرال‌های حوزه اقتصادی هستید. /فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر