کد خبر: 69406
A

فلاحت پیشه: انگلیسی‌ها مسئول اصلی پایان دادن به بحران نفتکش ایرانی هستند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه انگلیسی‌ها مسئول اصلی پایان دادن به بحران نفتکش ایرانی هستند، گفت: تا زمانی که نفتکش ایران به مقصد نرسد انگلیس‌ها باید کمک کنند تا این بحران تمام شود.

فلاحت پیشه: انگلیسی‌ها مسئول اصلی پایان دادن به بحران نفتکش ایرانی هستند

به گزارش دیده بان ایران؛  حشمت‌الله فلاحت پیشه در واکنش به سنگ‌اندازی‌های آمریکا برای حرکت نفتکش ایرانی از جبل‌الطارق علیرغم حکم دادگاه این کشور گفت: تحولات این روزها در مجموعه مناسبات گذشته ایران، انگلیس و آمریکا تعریف می‌شود، بدان معنا که انگلیسی‌ها برای خروج از بحران به دنبال ایجاد بحران دیگری هستند. این همان کاری است که در گذشته در کودتا انجام دادند.

وی ادامه داد: طبق حکم دادگاه جبل‌الطارق و با ادله قانونی، نفتکش ایرانی باید آزاد شود اما آمریکا دستور توقیف را داده است. این بدان معناست که بحران با انگلیس تمام نشده است. انگلیس مسئول اصلی پایان دادن به بحران نفتکش است. ضمن آنکه بحران تازه‌ای با آمریکا صورت گرفته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: ما در موضوع نفتکش اختلاف‌مان با انگلیس ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که به منافع‌مان دست پیدا کنیم. در موضوع آمریکا هم جمهوری اسلامی باید طبق منشور ملل متحد عمل کند یعنی اقدام مقابله به مثل انجام دهد چون اقدام آمریکایی‌ها به هیچ وجه توجیه قانونی ندارد کما اینکه بعد از حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق نیز دیگر آمریکایی‌ها از صلاحیت رهگیری و توقیف نفتکش برخوردار نیستند.

فلاحت پیشه در توضیح اقدام مقابله به مثل ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران ابزارهای زیادی برای مقابله به مثل دارد. حداقل در تاریخ جدید و به ویژه در چند ماه گذشته ایران کارهایی را انجام داد که آمریکایی‌ها را مجبور به واکنش انفعالی کرد لذا دست ایران در این باره باز است.

وی تأکید کرد: تا زمانی که کشتی ایران به مقصد نرسد انگلیس محور بحران است. بحران را انگلیس شروع کرده و خودش باید کمک کند که از بحران خارج شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان درباره احتمال آزادی کشتی انگلیسی در ایران به عنوان اقدام مقابله به مثل گفت: به هیچ  وجه؛ اولا حکم دادگاه برای  آزادی کشتی ایرانی در جبل‌الطارق اقدام مقابله به مثل نبوده است. آن بخش از موضوع که تفسیر مقابله به مثل شده هم حل نشده است. این بحران تازه‌ای است که باید انگلیسی‌ها حل کنند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر