کد خبر: 6951
A

قائم مقام وزیر کشور: ما بنایی برای تغییر در استان خراسان رضوی نداریم مگر شرایط خاصی پیش بیاید

مقیمی: در شهر مشهد همه جریانات سیاسی فعال هستند، ما به عنوان دولت سعی‌مان بر این است که شرایط فعالیت را برای همه به صورت یکنواخت فراهم کنیم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این مساله را به خوبی نشان داد.

قائم مقام وزیر کشور: ما بنایی برای تغییر در استان خراسان رضوی نداریم مگر شرایط خاصی پیش بیاید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدحسین مقیمی در همایش آموزشی - توجیهی منطقه ای دوازدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان های خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با تاکید بر اهمیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: نظام ما براساس انتخابات اداره می‌شود، اما علاوه بر خود انتخابات، مساله "انتخاب" هم بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: اینکه مردم چه کسی را انتخاب می‌کنند و اینکه افراد برچه اساسی انتخاب می‌شوند نیز مساله‌ای بسیار مهم است، شما در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی می‌بینید که شجاع هستند و از حقوق مردم شجاعانه دفاع می‌کنند نمایندگانی هم هستند که با این نمایندگان شجاع مخالفت می‌کنند.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان افزود: ما سال آینده شاهد دو انتخابات که یکی در سطح ملی و کلان و دیگری در سطح شهر و روستا است، خواهیم بود، همانقدر که انتخابات در تهران و سایر کلانشهرها از اهمیت بالایی برخوردار است انتخابات در یک روستا هم می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

مقیمی در خصوص اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: امنیت، معیشت، آموزش و پرورش و هر اقدام اجرایی در کشور انجام می‌شود توسط رئیس جمهور تعیین می‌شود و او در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین مصوب مجلس فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه ریاست جمهوری بسیار رفیع و انتخاب مردم نیز در این عرصه حائز اهمیت است، افزود: تمام تلاش ما معطوف بر این مساله است تا انتخابات ریاست جمهوری را با بی‌طرفی کامل و صیانت از آرای مردم برگزار کنیم.

قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما براساس قانون مصوب مجلس و آئین‌نامه‌هایی که دولت به تصویب می‌رساند انتخابات را برگزار می‌کنیم، البته در حال بررسی قانون جامع انتخابات هستیم که اگر به تصویب مجلس برسد شاید در همین انتخابات بتوانیم از آن استفاده کنیم.

مقیمی با بیان اینکه باید در برگزاری انتخابات دقت کنیم، بیان کرد: وزیر کشور، فرمانداران و بخشداران مسئول برگزاری انتخابات هستند، مسئول نظارت بر انتخابات هم در انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان و در انتخابات شورای شهر و روستا مجلس شورای اسلامی است، هیچ نهادی حق دخالت در انتخابات را ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند به مسائل انتخاباتی ورود پیدا کنند.

وی خطاب به فرمانداران سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی اضافه کرد: در انتخابات باید حقوق داوطلبین و حقوق رای‌دهندگان رعایت شود و شرایطی را فراهم کنید تا همه بتوانند رای خود را به صندوق بیاندازند.

قائم مقام وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی فعالیت‌های سیاسی احزاب را بگیرد، اظهار کرد: ما در کشورمان برای احزاب قانون داریم و وظیفه دولت براساس همین قانون این است تا اجازه دهید احزاب شکل بگیرند و از فعالیت‌های قانونی آنها حمایت کند.

مقیمی با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند فعالیت‌های قانونی احزاب را محدود کند، گفت: ما مکلفیم از فعالیت‌های قانونی احزاب حمایت کنیم نمی‌شود قسمت‌هایی از قانون را اجرا کنیم و بخش دیگری از آن را اجرا نکنیم.

وی ادامه داد: تمام احزاب شناسنامه‌دار می‌توانند فعالیت سیاسی کنند و وظیفه ماست تا از فعالیت‌ آنها حمایت و نشاط سیاسی را در جامعه ایجاد کنیم.

قائم مقام وزیر کشور با بیان این که زمینه حضور مردم در پای صندوق‌های رای همین فعالیت احزاب است، بیان کرد: احزاب از خودشان هزینه می‌کنند و حقوق نمی‌گیرند، حتی یارانه‌ای که قبلا به آنها تعلق می‌گرفته قطع شده و شما باید به عنوان فرمانداران از فعالیت‌های جریان‌های سیاسی مجوزدار حمایت و پشتیبانی کنید.

مقیمی تاکید کرد: ما تکلیف داریم همان‌طور که از سایر قشرها مثل کارآفرینان حمایت می‌کنیم از کسانی که فعالیت سیاسی انجام می‌دهند نیز حمایت کنیم، اگر نمی‌خواهیم افراد فعالیت سیاسی کنند باید قانون را عوض کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند برای فعالیت احزاب محدودیت ایجاد کنند مگر براساس قانون، اما همان قانون به آنها اجازه فعالیت داده است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان مجریان قانون، در اجرای آن با هیچ کس معامله نمی کنیم.

همچنین محمدحسین مقیمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت کشور چه تمهیداتی اندیشیده تا دو انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری تحت‌الشعاع یکدیگر قرار نگیرد، گفت: باید در این راستا برای مردم اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد اگر جایگاه شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری برای مردم تبیین شود آنها متوجه خواهند شد که یک رای هم چقدر در سرنوشت یک شهر و یا منطقه می‌تواند موثر باشد.

وی در خصوص راهکارهای وزارت کشور برای ایجاد افزایش نشاط سیاسی در جامعه اظهار کرد: در قانون جایگاه ویژه‌ای برای احزاب و تشکل‌های سیاسی دیده شده است و همه باید از فعالیت‌های قانونمند احزاب حمایت کنیم.

قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: کمیسیونی که به فعالیت‌های احزاب رسیدگی می‌کند 5 عضو دارد که این پنج عضو شامل یک عضو از وزارت کشور، دو عضو از قوه قضائیه و دو عضو از قوه مقننه است.

مقیمی با تشریح اهمیت فعالیت‌های احزاب بیان کرد: وقتی که یک عده دور هم جمع‌ می‌شوند تا نشاط سیاسی در کشور ایجاد کنند و تنور انتخابات را گرم کنند و در این راه از منابع مالی و حتی آبروی خود مایه می‌گذارند و از منابع مالی دولت و بیت‌المال استفاده نمی‌کنند ما باید از آنها حمایت کنیم.

وی با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، افزود: از دید ما مسئول امنیت در استان شورای تامین به ریاست استاندار است و اگر مشکل امنیتی وجود دارد باید با استاندار در میان گذاشته و در شورای تامین استان مطرح شود، در همه جای کشور قانون اجرا می‌شود، ما در این رابطه نیز هیاتی را به مشهد فرستادیم و این هیات تا شب گذشته جلسه داشتند، اما هنوز بررسی‌های آنان تمام نشده است و ما حتما گزارشات لازم را خدمت وزیر کشور ارائه خواهیم داد.

قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چقدر برای آنچه از بین بردن برخی از تبعیض‌های سیاسی در شهر مشهد خوانده شد مصمم است، گفت: در شهر مشهد همه جریانات سیاسی فعال هستند، ما به عنوان دولت سعی‌مان بر این است که شرایط فعالیت را برای همه به صورت یکنواخت فراهم کنیم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این مساله را به خوبی نشان داد.

مقیمی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در استان خراسان رضوی با توجه به شرایط موجود دولت بنای تغییرات دارد یا خیر، اضافه کرد: ما بنایی برای تغییر نداریم مگر شرایط خاصی پیش بیاید.

وی در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک عنوان کرد: ما برای برگزاری یک سوم انتخابات به صورت ماشینی آمادگی داریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر