کد خبر: 69752
A
جاوید قربان‌اوغلی:

ابتکار عمل مکرون این بود که آقای روحانی در اجلاس جی۷ شرکت کند

یک کارشناس مسائل بین‎الملل می‎گوید: حضور ظریف در جی۷ پیام روشنی برای آمریکا بود که آقای ظریف را تحریم کرد، اما او همچنان در جلسات مهم بین‎المللی حضور دارد.

ابتکار عمل مکرون این بود که آقای روحانی در اجلاس جی۷ شرکت کند

به گزارش دیده بان ایران،  جاوید قربان اوغلی، کارشناس مسائل بین‎الملل درباره سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به ایرناپلاس می‎گوید: به‎نظر می‎رسد که نه ایران رغبتی برای مذاکره دارد و نه آمریکا، اما سفر ایران به اروپا و مذاکره با رئیس‌جمهور فرانسه به‌عنوان سردمدار اروپا را کاملاً مثبت ارزیابی می‎کنم. من فکر می‎کنم که ما به هر قیمتی باید اروپا را در کنار خودمان داشته‎ باشیم؛ البته نه اینکه از مواضعمان کوتاه بیاییم، اما مذاکره کنیم.

سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی همچنین معتقد است: نفس مذاکره، بد نیست و هیچ‌گونه بار منفی‎ای ندارد. البته ابتکار عمل آقای مکرون این بود که آقای روحانی در اجلاس جی۷ شرکت کند، اما حالا آقای روحانی نتوانسته، نخواسته یا نگذاشته‎اند که در این جلسه حضور داشته باشد، اما در هر صورت حضور ایران در این جلسه بسیار حائز اهمیت و مثبت بوده ‎است.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در ادامه می‎افزاید: اگر آقای روحانی در این جلسات حضور پیدا می‎کرد که بمب خبری می‎شد و به نفع ما بود و خیلی تأثیرگذار بود، اما در هر صورت به گفته خود آقای ظریف در صفحه توییترشان، ما می‎رویم و امتحان می‎کنیم ببینیم چه می‎شود.

قربان اوغلی همچنین تأکید می‎کند که این سفر در رابطه ایران و اروپا بسیار مؤثر بوده ‎است. البته پیام روشنی هم به آمریکایی بود که آقای ظریف را تحریم کرد، اما او همچنان در  جلسات مهم بین‎المللی حضور دارد. هرچند در ظاهر آقای ظریف برای دیدار آقای مکرون سفر کرده ‎بود، اما نکته مهم، حضورش در این جلسات بود.

او با اشاره به اینکه اختلاف بین کشورهای مختلف به نفع ایران است، توضیح می‎دهد که به‎نظر می‎رسد اروپا پیشنهاد داده به ترامپ که ایران اجازه صادرات میزانی از نفت را داشته ‎باشد که به کرسی نشاندن آن هم نشانه دیگری برای شکست آمریکا و کوتاه آمدن از مواضعش است.

قربان اوغلی در ادامه تأکید می‎کند: من فکر می‎کنم ما با اروپا باید نرمش بیشتری داشته باشیم تا دستاوردهای بیشتری داشته باشیم؛ نه اینکه از مواضعمان کوتاه بیاییم، اما مذاکره کنیم./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر