کد خبر: 69857
A

روایت ابطحی از جلسه فراکسیون امید با مجمع روحانیون مبارز: نظرم درباره فراکسیون امید تغییر کرد

«جلسه خوبی بود که تصمیماتی کلی خوبی هم در آن اتخاذ شد و تصمیم گرفته شد این جلسات ادامه پیدا کند.»

روایت ابطحی از جلسه فراکسیون امید با مجمع روحانیون مبارز: نظرم درباره فراکسیون امید تغییر کرد

به گزارش دیده بان ایران، آن ‌طور که ابطحی می‌گوید گویا در این جلسه اعضای فراکسیون امید گوینده بودند و اعضای مجمع روحانیون شنونده؛ البته همانطور که در اطلاعیه مجمع روحانیون آمده است ابطحی هم به سخنرانی رییس دولت اصلاحات در این جلسه اشاره می‌کند. اگر می‌خواهید از چند و چون این جلسه با خبر شوید می‌توانید در ادامه مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.

آقای ابطحی گویا روز دوشنبه اعضای مجمع روحانیون مبارز با شورای مرکزی فراکسیون امید جلسه‌ای داشته است. در این جلسه چه گذشت و اساسا با چه منظوری این جلسه برگزار شد؟

جلسه روز دوشنبه مجمع روحانیون مبارز با حضور اعضای شورای مرکزی برگزار شد تا گزارشی از وضعیت کار و فعالیت‌های فراکسیون ارایه شود و تصمیماتی برای آینده فعالیت‌های انتخاباتی با توجه به عملکرد اعضای فراکسیون اتخاذ شود. اتفاق مهمی که در این جلسه رخ داد، این بود که دو نفر از اعضای فراکسیون امید بی‌پرده و صریح درباره عملکردشان در این مدت صحبت کردند.

آنها از اتفاقاتی که در این مدت برای آنها پیش آمد و آنچه را توانستند از نگاه اصلاح‌طلبانه پیگیری کنند ، شرح دادند. طبیعتا آنها از مشکلاتی که در این مدت برای آنها به وجود آمده بود، گفتند. یکی از موضوعاتی که اعضای فراکسیون امید به آن اشاره کردند، این بود که برخی از همراهان راه را جدا کردند. همچنین آنها از رفتارهایی که فراکسیون‌های دیگر در لحظات حساس انجام دادند، سخن به میان آوردند و در حقیقت نقدی به گذشته داشتند که لیست اصلاحات حداقلی بسته شد و این موضوع منجر شد تا برخی که با این لیست به مجلس آمدند رفتارهای دیگری از خود نشان دادند که البته این مساله کاملا مشهود بود و همچنین رفتارهای غیر اصلاح‌طلبانه‌ای در پیش گرفتند که این مساله را مشاهده کرده بودیم.

میزان توانایی‌های واقعی خود را در مجلس مطرح کردند که اگر ما با یک معیار حداقلی لیست را تهیه کرده بودیم ولو اینکه حداکثر را نداشتیم، بسیار موفق‌تر بودیم تا اینکه چنان موجی را شاهد باشیم. اعضای فراکسیون گلایه‌های برحقی هم درباره عملکرد و رویکردهای مجمع روحانیون مبارز داشتند.

این گلایه‌ها‌ چه بود؟

آن‌ها می‌گفتند مجمع روحانیون مبارز باید پس از انتخابات مانیفستی ارایه می‌کردند تا این مانیفست ملاک و مبنایی قرار بگیرد که امروز بتوان بر اساس آن از مجلس و نمایندگان سوال و مطالبه کرد.

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، مساله شرایط اجتماعی بود. به عبارت دیگر هر دو طرف اذغان داشتند که شرایط اجتماعی امروز با گذشته متفاوت است و این موضوع یکی از همان مسائلی بود که هر دو طرف در‌باره آن تاکید می‌کردند که ما باید تلاش کنیم چه در این مدت باقی مانده و چه در آینده فراکسیون اصلاحات که امروز با نام فراکسیون امید شناخته می‌شود نماینده یک هویت باشد و بتواند مجلس را به آن جایگاه اصلی خود بازگرداند یا حداقل این مجموعه از مجلس دفاع کنند که در راس امور باشد و کسانی باید به مجلس می‌فرستادیم یا بفرستیم که این هویت اصلاح‌طلبی را با معیارهای آن مطرح کنند. اگر چه امروز میان احزاب اصلاح‌طلب در بخش‌های مختلفی مبانی به هم ریخته و اختلافاتی ایجاد شده است که باید مرتفع شود.

به نظر شما چقدر این جلسه توانست راهگشا باشد و انتظارات را برآورده کند؟

در مجموع جلسه خوبی بود که تصمیماتی کلی خوبی هم در آن اتخاذ شد و تصمیم گرفته شد این جلسات ادامه پیدا کند.

من شخصا منتقد بودم به فراکسیون امید و هیچگاه هم منتقد بودنم را کتمان نمی‌کردم اما وقتی گزارش دلسوزانه آنها را دیدم و بحران‌هایی را که چه از سوی دولت که به نام اصلاح‌طلبان توانست رای بیاورد و چه از سوی برخی نمایندگان و رییس مجلس ایجاد شده بود شنیدم، حس کردم این طلبکاری من تبدیل به بدهکاری شده است.در حقیقت به جهت تلاشی که آنها برای حفظ هویت اصلا‌ح‌طلبی در مجلس کرده‌اند و فشاری که بر دوش‌شان است عملکرد بدی نداشتند، آن هم در شرایطی که مجموعه‌های کم‌رمق در این روزها فقط به فکر آینده خودهستند و نه به فکر آینده گروه منتسب به خود. آنها اینگونه رفتار نکرده‌اند و از این بابت به نظرم به آنها بدهکار هستم.

از طرف مجمع روحانیون چه کسانی صحبت کردند؟

قرار شد بیشتر شنونده حرف‌های اعضای فراکسیون باشند و در جلسات بعدی اعضای مجمع روحانیون صحبت کنند اما در انتهای جلسه آقای خاتمی نکاتی را به طور کلی مطرح کردند.

آقای خاتمی چه مسائلی را مطرح کردند؟

مجموعه صحبت‌هایی که مطرح شد در صحبت‌های آقای خاتمی نیز وجود داشت.

آیا فکر نمی‌کنید برای جلسه‌ای که روز دوشنبه برگزار شد، کمی دیر شده است؟ جلسه‌ای که حداکثر باید یک‌ ماه بعد از روی کار آمدن مجلس دهم برگزار می‌شد درست در ماه‌های پایانی مجلس برگزار می‌شود؟

این انتقاد واردی بود که هم اعضای فراکسیون مطرح می‌کردند و هم مجمع روحانیون مبارز پذیرای این انتقاد بودند و فکر می‌کنم وقتی نقدی بر یک کار وجود دارد دیگر اعتراف به آن مشکلی را حل نمی‌کند.

برای انتخابات هم بحثی مطرح یا ساز و کاری در نظر گرفته شد؟

در جلسه دیشب بحثی درباره انتخابات مطرح نشد.

منبع: روزنامه اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر