کد خبر: 69978
A
بهروز نعمتی:

دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی باید قبل از اینکه اتفاقی بیفتد، جلوی بروز فساد را بگیرند

بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به افزایش فساد مالی در بین مدیران رده‌بالا و برخی مسئولان گفت: قوانین سفت و محکمی برای جلوگیری از این اقدامات وجود ندارد. این قوانین، قوانین محکمی نیستند یا بازدارندگی لازم را ندارند. البته یک‌شبه هم نمی‌توان قوانین را اصلاح کرد.

دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی باید قبل از اینکه اتفاقی بیفتد، جلوی بروز فساد را بگیرند

به گزارش دیده بان ایران؛ بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران، با اشاره به افزایش بررسی پرمنده های فساد و تاکید بر بازتاب بد این اتفاق در جامعه، گفت: قبلاً اگر اتفاقی می‌افتاد دستگاه قضایی تا زمانی که این اتهام اثبات نمی‌شد آن را مطرح نمی‌کرد، ولی با توجه به استفساریه‌ای که قوه قضاییه از رهبری گرفت، این موضوع در جامعه نمود پیدا می‌کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: با توجه به وجود رسانه‌های مختلف و فضای مجازی و عمومی و فضای نقل و انتقال اخبار در کشور، موضوع فساد به سرعت در کشور منتشر و منعکس می‌شود و مردم در جریان امور قرار می‌گیرند و کمتر موضوعی از دید مردم مخفی می‌ماند.

 

او ادامه داد: اطلاع ندارم که تعداد مسئولان فاسد  بیشتر شده یا اینکه این مفاسد در این شرایط بیشتر و آزادتر منتشر می‌شوند، ولی باید گفت این اتفاقات پیامدهای زیادی دارد و مردم را به شدت نگران می‌کند. این موضوع ناشی از بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان است. امیدواریم با برخوردهایی که صورت می‌گیرد بتوان بخشی از نگرانی‌ها را جبران کرد.

 

عضو فراکسیون مستقلین مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که «چرا هرچه بیشتر با مفسدان برخورد می‌شود باز هم فساد وجود دارد»، گفت: واقعیت این است که قوانین سفت و محکمی برای جلوگیری از این اقدامات وجود ندارد. ممکن است کسی اختلاس مالی کند، قاضی برای او یک حکم بدهد و همان فرد اگر در یک محکمه دیگر باشد، یک حکم دیگر برایش صادر شود. این قوانین، قوانین محکمی نیستند و بازدارندگی و کاهش جرم را به دنبال ندارند.

 

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: البته تا حدی ممکن است قوانین موجود ارتکاب جرم را کاهش دهند، ولی به اعتقاد من در این‌باره ضعف قانون وجود دارد و اگر این ضعف وجود نداشت، با این همه مفاسد مالی مواجه نبودیم.

 

نماینده مردم تهران در خانه ملت، درباره امتناع نمایندگان، به عنوان قانون‌گذاران، از اصلاح ضعف قانون- در صورت اطلاع از ضعف قانون- گفت: قانون‌گذار نمی‌تواند یک‌شبه ضعف قانون را رفع کند. در فضاهای مختلف و بحث‌های مختلف کشور، قوانین گوناگونی داریم و ممکن است بر مبنای آن، برای افراد مختلفی اتفاقاتی رخ دهد. بنابراین از ضعف قانون آگاه هستیم، ولی این اصلاح قانون زمان‌بر است.

 

او ادامه داد: به نظرم قانون فعلی مشکل‌گشا نیست؛ می‌تواند به عنوان یک مسکن آرامش‌بخش باشد، ولی اثربخشی چندانی ندارد.

 

نعمتی در مورد میزان نقش سیستم اطلاعاتی و امنیتی در پیشگیری جرائم مختلف گفت: یکی از بحث‌هایی که درباره مسئولان مغفول مانده بحث پیشگیری است. مسئولان دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی مرتبط با حوزه ماموریت‌شان، ممکن است خطاهایی را ببینند؛ آنها باید قبل از اینکه اتفاقی بیفتد، تذکرات لازم را بدهند و جلوی بروز فساد را بگیرند.

 

او ادامه داد: برخی دستگاه‌ها در این رابطه نتوانسته‌اند کارایی چندانی داشته باشند. البته بحث کم‌کاری آنها مطرح نیست و شاید نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند یا فضا آماده نبوده که به این مقوله ورود کنند.

 

نعمتی عنوان کرد: اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی توسط برخی مدیران کلان یا وابستگان به آنها بازتاب خوبی در جامعه ندارد و مردم از این موضوعات نگران‌اند، اما نمی‌توان این اتفاقات را به کم‌کاری دستگاه‌های ناظر نسبت داد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان گفت: این اتفاقات آسیب‌های جدی‌ای به کشور می‌زند و تبعات منفی دارد. مجلس، قوه قضاییه و دولت با این موضوع به درستی برخورد می‌کنند، اما پیشگیری را باید با قوت بیشتری انجام دهیم، چون پیشگیری از بروز مفاسد مختلف بهتر از برخورد با مفسدان است./ اعتمادآنلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر