کد خبر: 70023
A

روایت ظریف از دیدارهای هفتگی با سردار سیلمانی /کدام فرمانده بلندپایه نظامی، اطلاعات سرنگونی پهپاد آمریکایی را به سرعت برای ظریف فرستاد و او توئیت کرد؟

وزیر خارجه می گوید:من و سردار سلیمانی بعد از آن نیز در دوران وزارتم تصمیم گرفتیم که هرزمان که هردوی‌مان در تهران حضور داشتیم حتماً حداقل هفته‌ای یک بار یکدیگر را ملاقات کنیم و آخرین تحولات را مرور کرده و هماهنگی‌های ضروری را انجام دهیم.

روایت ظریف از دیدارهای هفتگی با سردار سیلمانی /کدام فرمانده بلندپایه نظامی، اطلاعات سرنگونی پهپاد آمریکایی را به سرعت برای ظریف فرستاد و او توئیت کرد؟

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ دیدار سردار سلیمانی با محمدجواد ظریف بعد از تحریم وزیرخارجه از سوی آمریکا،فارغ از اهمیتی که داشت پرده از دیدارهای هفتگی آنها نیز داد آنهم در روزهایی که برخی تندروها درحال ایجاد دوگانه ظریف - سردارسلیمانی بودند. ظریف در گفتگویی که امروز با روزنامه ایران داشته هم از رابطه خوب و قدیمی خود با فرمانده سپاه قدس روایت کرده است هم به یک موضوع مهم در ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی اشاراتی داشته است.

او درباره دیدارهایش با سردار سلیمانی گفته است: ما بیش از ۲۰ سال است که از نزدیک با یکدیگر کار می‌کنیم. ما از دوره مذاکرات «بن» درباره افغانستان به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط داریم و برای مدیریت همه امور هماهنگ هستیم. توفیق‌های به دست آمده هم که همه دنیا به آن اذعان کردند نتیجه همکاری و همفکری بسیار نزدیک ما بوده است. من در زمان حمله امریکا به عراق که مسئولیت نمایندگی ایران در نیویورک را بر عهده داشتم و در این زمینه به دستور مقامات عالی کشور با مقام‌های امریکایی گفت‌وگو کردم، بیشترین هماهنگی را با سردار سلیمانی داشتم.

وی افزود: من و سردار سلیمانی بعد از آن نیز در دوران وزارتم تصمیم گرفتیم که هرزمان که هردوی‌مان در تهران حضور داشتیم حتماً حداقل هفته‌ای یک بار یکدیگر را ملاقات کنیم و آخرین تحولات را مرور کرده و هماهنگی‌های ضروری را انجام دهیم. فکر می‌کنم مجموعه کشور از این هماهنگی منفعت دیده است. کسانی که می‌خواهند اقداماتی انجام دهند که با رابطه نزدیک ما مغایرت دارد، در جهت منافع دیگران کار می‌کنند و منافع کشور را نمی‌بینند ان شاءالله متوجه نیستند که دارند در جهت منافع دیگران کار می‌کنند؛ ولی بعضی وقت‌ها برای من این سؤال مطرح می‌شود چقدر منافع گروهی در داخل کشور می‌تواند با منافع تندروهای اسرائیل و تندروهای امریکا اتفاقی در همه موارد یکی باشد.

ظریف در بخش دیگر این گفتگو آنجا که با سوالی درباره هماهنگی میان دستگاه دیپلماسی و نهادهای نظامی روبرو شده است به ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی اشاره کرده و گفته است: من در ماجرای سرنگونی پهپاد امریکا در تهران حضور نداشتم و برای مذاکرات با وزیر خارجه ترکیه در اصفهان بودم اما بحمدالله با فاصله زمانی بسیار کم و با هماهنگی بسیار خوبی که با سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داشتم، تلفنی با ایشان صحبت کردم.

وزیرخارجه تصریح کرده است: ایشان دستور دادند اطلاعات مربوط به این عملیات را بسرعت برای من فرستادند، حتی برای من نقشه دستی روی موبایل فرستادند که من توانستم همان شب توئیت کنم و مانع از این شوم که امریکایی‌ها روایت خودشان را از این ماجرا مبنی بر اینکه این پهپاد در آب‌های بین‌المللی مورد اصابت قرار گرفته است، داشته باشند. من تلاش کردم این روایت را جا بیندازم و واقعیت‌ها را منعکس کنم. هماهنگی بسیار خوبی انجام شد و ما هم بیش از این توقع نداریم؛ یعنی من توقع ندارم که قبل از اینکه اقدام نظامی صورت بگیرد، مرا پیدا کنند و از من اجازه بگیرند. نه من در این موقعیت هستم، نه ضرورتی دارد که وزیر خارجه قبل از وقوع حادثه در جریان باشد.

وی می گوید: وزیر خارجه عضو شورای عالی امنیت ملی و در جریان سیاست و تصمیم گیری‌ها قرار دارد؛ ولی لازم است که به محض وقوع هر رویدادی، به ما اطلاع‌رسانی شود که هماهنگ باشیم. این هماهنگی در ماجرای سرنگونی پهپاد امریکایی صورت گرفت. ما گاهی اوقات به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها دیر از برخی امور خبردار می‌شویم که متأسفانه دود آن به چشم کل کشور می‌رود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر