کد خبر: 70055
A

علیرضا محجوب: دولت برای کاهش فشار اقتصادی، قیمت‌ها را به روال سابق برگرداند/ اقتصاد دنیا را قماربازان حرفه‌ای اداره می‌کنند

علیرضا محجوب، نماینده تهران در مجلس، گفت: توصیه می‌کنم دولت به قیمت‌های سابق کالاها برگردد و فشار را از بازار بردارد و به جای تصمیمات مضحک، مثل کم کردن صفر از ریال و پول ملی، ارزش پول ملی را تقویت کند.

علیرضا محجوب: دولت برای کاهش فشار اقتصادی، قیمت‌ها را به روال سابق برگرداند/ اقتصاد دنیا را قماربازان حرفه‌ای اداره می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در شرایط فعلی به خودی خود با کسری بودجه مواجه است و راهی جز استقراض از بانک مرکزی ندارد. پس بهتر است برای کاهش فشار بر جامعه این فشار را متحمل شود و قیمت‌ها را به روال سابق برگرداند؛ یعنی اول اقدامات کاهنده انجام دهد، بعد اقدامات فزاینده را به نمایش بگذارد.

 

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه اشاره کرد: بحران اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه قطعاً نیازمند مطالعه و معاینه دقیق و سپس حل و درمان است. معضلات ما اساساً اقتصادی و ناشی از درک ناقص جامعه و گردانندگان حوزه اقتصادی است.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در حوزه اقتصادی مهم‌ترین معضل ما در حوزه پولی است، متاسفانه هنوز برداشت‌هایی که از پول داریم، برداشت‌های بسیار اولیه‌ای است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به نظر یکی از اقتصاددانان بین‌المللی درباره آسیبی که کاهش ارزش پول ملی کشوری به اقتصاد آن کشور می‌زند، گفت: هیچ عامل مخربی برای به هم ریختن دولت‌ها مهم‌تر از جابه‌جا شدن ارزش پولی نیست، در حالی که دولت ما عمداً در ابتدای شروع بحران 30 درصد کاهش ارزش پول ملی کشور را اعلام کرد. در بازار هم این کاهش ارزش تا 300 درصد بیشتر خود را نشان داد. بنابراین هر کاری که دولت انجام می‌دهد، در بازار آزاد چندین برابر شدیدتر خودش را نشان می‌دهد.

 

محجوب به دولت پیشنهاد داد: توصیه می‌کنم دولت به قیمت‌های سابق کالاها برگردد و فشار را از بازار بردارد و به جای تصمیمات مضحک، مثل کم کردن صفر از ریال و پول ملی، ارزش پول ملی را تقویت کند.

 

او ادامه داد: وقتی به صورت نهادی، نظام تعریف‌شده‌ای برای ارز نداریم، طرح «نظام شناور»- که به اشتباه در بودجه گفته می‌شود- هم غلط است. بنابراین اگر آثار اتفاقات اخیر خنثی نشود، با آسیب‌ها و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتری باید به آنها پاسخ دهیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین به راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد: با توجه به وضعیت درآمدی، دولت به خودی خود با کسری بودجه مواجه است و راهی جز استقراض از بانک مرکزی ندارد. بنابراین به طور طبیعی اقدامات دولت منجر به افزایش نقدینگی خواهد شد. پس بهتر است برای کاهش فشار بر جامعه، این فشار را متحمل شود و قیمت‌ها را به روال سابق برگرداند؛ یعنی اول اقدامات کاهنده انجام دهد، بعد اقدامات فزاینده را به نمایش بگذارد.

 

محجوب همچنین مطرح کرد: با توجه به مشکلات و شرایط واقع‌بینانه، باید بگوییم راه برون‌رفتی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی وجود ندارد مگر اینکه دولت اقداماتی پیشگیرانه انجام دهد. نمی‌شود مردم با بحران مسکن- که هم مشکل اقتصادی و هم اجتماعی است- دست‌وپنجه نرم کنند، اما دولت قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا نکند. دولت باید وقف خانه‌های خالی را به مردم آموزش دهد و اجازه دهد فراوانی در اجاره مسکن ایجاد شود.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جهان با دلار آمریکا شروع نشده است که حالا با بحران دلار و عدم رابطه با آمریکا به آخر برسد. ما می‌توانیم این بحران را تا حدی کنترل کنیم.

 

نماینده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد اقتصاد دنیا را دلاری تشکیل می‌دهد که هیچ پشتوانه‌ای ندارد؛ یعنی مثل ورق‌بازی قماربازها روی هوا بازی می‌کنند. در دنیایی که اقتصادش را قماربازان با ورق اداره می‌کنند و رئیس‌جمهورش یک قمارباز حرفه‌ای است، آیا اداره کشور با روش صحیح کار دشواری است؟

 

محجوب در پایان گفت: پیرمردی به من می‌گفت اداره کشور در این شرایط راحت‌تر از اداره منزل من است. بنابراین نباید کارهای آسان را برای خودمان سخت کنیم، باید به دنبال راهکارهای عملی و آسان برای رفع مشکلات فعلی باشیم./ اعتمادانلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر