کد خبر: 70062
A

آیا در سرنگونی پهپاد آمریکایی اختلافی بین ارتش و سپاه وجود داشت؟!

فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به قدرت پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران‌، تاکید کرد: دشمن به خود اجازه نمی‌دهد با وجود همه برتری‌هایی که به گمان خود در حوزه تجهیزات دارد، بخواهد نگاه چپی به آسمان کشورمان بیندازد.

آیا در سرنگونی پهپاد آمریکایی اختلافی بین ارتش و سپاه وجود داشت؟!

به گزارش دیده بان ایران، بخش هایی از گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم ستاد بیژن ساعدی فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) را در ادامه بخوانید؛

علت تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش چه بود و با تشکیل این نیرو و تفکیک آن از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)تقسیم وظایف امور پدافند هوایی کشور به چه صورت شده است؟

نیروی پدافند هوایی به عنوان چهارمین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد تا مسیر بالندگی و بلوغ متأثر از فعالیت ۱۱ قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) را با سرعت مضاعفی در بخش‌های اجرائی در کنار پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مکمل دفاع هوایی کشور دنبال نماید

انجام اقدامات زیربنایی و اساسی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه پدافند هوایی چه در مجموعه ارتش و چه در مجموعه سپاه در دو بخش نیروی انسانی و تجهیزات از برکات بیش از ده سال فعالیت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) است. بر همین اساس قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با محوریت مستقیم ارتش و با تغییراتی در ساختار و مأموریتش به کار خود ادامه خواهد داد. 

دلایل پیشرفت‌های حوزه پدافند هوایی طی سال‌های اخیر که در نهایت منجر به تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش شد را انجام چه اقداماتی می‌دانید؟

می‌توان گفت از دلایل اصلی پیشرفت پدافند هوایی، تدابیر و پیگیری‌های ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در نیروهای مسلح است؛ اولویت‌های این بخش توسط معظم له تبیین شده است و ایشان طی سال‌های گذشته بالغ بر ۶۰۰ فرمایش در خصوص پدافند هوایی ابلاغ فرموده‌اند که برای پدافند هوایی مایه مباهات است. از طرفی دیگر معمولاً سازمان‌هایی که ماموریت محور هستند، هر چقدر از زمان تشکیل آنها می‌گذرد مهارت‌ها و تجربیات‌شان افزایش پیدا می‌کند و در یک فرآیند روبه جلو خواهند بود. بر اساس آنچه که درباره تاریخچه پدافند هوایی عرض کردم، اقداماتی که از سال ۱۳۸۷ در زمینه تامین و تجهیز زیرساخت‌های مورد نیاز در قرارگاه پدافند هوایی انجام شد و همچنین توجه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه پدافند هوایی و پیگیری‌های ایشان، تلاش‌های ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد ارتش و وزارت دفاع و همت زائدالوصف همکارانم در پدافند هوایی عوامل رسیدن ارتش به بلوغ کافی در حوزه پدافند هوایی بود.

طی سال‌های اخیر همواره در حال حصول نتایج اقدامات زیربنای در حوزه پدافند هوایی هستیم. در بخش‌های، مختلف فرماندهی و کنترل، سامانه‌های راداری، سامانه‌های موشکی و سامانه‌های شنود الکترونیکی، سامانه‌های جنگ الکترونیک و همچنین کلیه زیر سیستم‌های مورد نیاز پدافند هوایی محصولات متنوع تجهیزاتی و تسلیحاتی با رسوب دانش اطلاعاتی تولید کرده‌ایم و این رسوب دانش منجر به حصول و دستیابی به تکنولوژی و فناوری‌های روز و پیشرفته مورد نیاز شده است.

محصول قدرت پدافند هوایی، امن بودن آسمان کشور و بازدارندگی مناسب دفاعی است؛ بر اساس قدرت پدافند هوایی است که دشمن به خود اجازه نمی‌دهد با وجود همه برتری‌هایی که به گمان خود در حوزه تجهیزات دارد، بخواهد نگاه چپی به آسمان کشورمان بیندازد

 
به عنوان یک فرمانده نظامی، سطح آمادگی نیروی پدافند هوایی ارتش را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

به مردم عزیزمان اطمینان خاطر می‌دهیم که ما سامانه‌های مخفی‌ای در اختیار داریم که به عنوان قدرت برترساز ما خواهد بود و از آنها به‌موقع در مقابل دشمنان‌مان بهره برداری خواهیم کرد.

مطمئن باشید الان شرایط نیروی پدافند هوایی چه به لحاظ نیروی انسانی متخصص و چه به لحاظ تجهیزات در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ امروز پدافند هوایی نیروی انسانی جوان و در عین حال با تجربه‌ای در اختیار دارد و  در کنار آن مجهز به تجهیزات جدید، به روز و با فناوری‌های بالا است. در ارائه توانمندی‌های امنیتی و دفاعی کشورمان شرایط ایجاب می‌کند که یکسری خطوط قرمز داشته باشیم؛ با توجه به این موضوع، درباره آمادگی نیروها و تجهیزات در اختیار پدافند هوایی کشور آن میزان که باید به استحضار ملت شریف ایران عزیز برسانیم را همواره اعلام کرده‌ایم، اما به مردم عزیزمان اطمینان خاطر می‌دهیم که ما سامانه‌های مخفی‌ای در اختیار داریم که به عنوان قدرت برترساز ما خواهد بود و از آنها به‌موقع در مقابل دشمنان‌مان بهره برداری خواهیم کرد.

یکی از موضوعاتی که همواره در سطح دنیا مطرح می‌شود، احتمال فروش اطلاعات مربوط به سلاح‌های غیر بومی مورد استفاده توسط نیروهای مسلح یک کشور آن در قبال پول یا تعامل بیشتری از سوی کشورهای سازنده آنها به سایر کشورها است؛ آیا در حال حاضر درباره سامانه‌های غیر بومی مورد استفاده در نیروهای مسلح کشورمان این نگرانی وجود دارد؟

اگر شما این سوال را در سال ۱۳۵۷ می‌پرسیدید، حق را به شما می‌دادم، اما بعد از گذشت تقریبا ۴۱ سال از در اختیار داشتن یک سامانه غیر بومی، این سامانه‌ها آنقدر دستخوش تغییرات قرار گرفته و ما آن را بروز رسانی و بهینه سازی کرده‌ایم که عملا دیگر یک سامانه ایرانی محسوب می‌شود.

آیا درباره سامانه اس ۳۰۰ نیز این نگرانی وجود ندارد؟

نحوه بهره برداری و استفاده تاکتیکی از این سامانه برای ما بسیار مهم است؛ این سامانه در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارد، اما ما سامانه باور ۳۷۳ را که مدل پیشرفته‌تر اس۳۰۰ است با لحاظ همه شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشورمان و بر مبنای تاکتیک‌ها و تکنیک‌های بومی و همچنین متناسب با تهدیدات روز دنیا ساختیم و حتی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا در آینده هم بتوانیم در بخش‌های مختلف، ارتقاهای لازم را اعمال کنیم. با این توضیحات ما از لبه تکنولوژی اس۳۰۰ عبور کرده و هیچ نگرانی‌ای نداریم.

در صحبت‌های خود اشاره‌ای به سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ۴ متعلق به ایالات متحده آمریکا داشتید؛ متاسفانه برخی رسانه‌های معاند در راستای تلاش برای القای دروغین وجود اختلاف میان ارتش و سپاه، پس از سرنگونی این پهپاد، اقدام به دروغ پراکنی در این زمینه کرند، لطفاً درباره این موضوع توضیح دهید و بگویید که همکاری ارتش و سپاه در  حوزه پدافند هوایی در چه سطحی قرار دارد؟

این نشان دهنده بدفهمی دشمنان از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است؛ وقتی در اطلاع‌رسانی‌ها می‌گوییم پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در قالب یک شبکه یکپارچه پدافند هوایی اداره می شود، یعنی کلیه سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه اعم از راداری، موشکی و ... در قالب یک مدیریت واحد، تلفیق شده و در یک مرکز هدایت و کنترل می‌شود؛ وقتی مسئولان ما در خبر عملیات سرنگونی پهپاد آمریکایی اعلام کردند که این عملیات کار شبکه یکپارچه پدافند هوایی بود، خود دشمنان و رسانه‌های متعلق به آنها متوجه می‌شوند که چه اتفاقی افتاده است. سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ۴ کاری تیمی و  مشترک و نشانه هم افزایی بالای نیروهای سپاه و ارتش بود و نام قرارگاه نیز برای این انتخاب شد تا بتوانیم نیروهای ارتش و سپاه را در یک ساختار ببینیم. پس در القای دروغین اختلافات ارتش و سپاه یک عملیات روانی در میان است و عاقلان بیشتر می‌دانند!

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)  مصداق بارز هماهنگی بین ارتش و سپاه است؛ طبعاً وقتی ساختار، سیاست گذاری و راهبردها می‌تواند یکسان و هماهنگ باشد، تاکتیک و عملیات مشترک هم معنا پیدا می‌کند؛ شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشف می‌کند، این شبکه اخطار داده و تشخیص می‌دهد که هدف مربوطه متجاوز است و باید ساقط شود، متعاقب آن مأموریت انهدام را به یکی از ابزارهای خود واگذار می‌کند؛ این ابزار می‌تواند هواپیماهای نهاجا باشد یا انواع سامانه‌های موشکی، جنگ الکترونیک و... نیروی پدافند ارتش یا اینکه سامانه‌های درگیری نیروی هوافضای سپاه باشد.

عملیات سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ۴ دلیل روشنی بر هم افزیی سپاه و ارتش است؛ ما با کارهای رسانه‌ای و عملیات روانی که دشمنان به راه می‌اندازند، کاری نداریم، اما خودشان هم می‌دانند که معنا و مفهوم شبکه یکپارچه چیست. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی پیام می‌دهد و می‌گوید به دلیل اینکه افراد زیادی کشته نشوند، از انجام اقدام متقابل صرف نظر کرده‌است، اما متوجه می‌شویم که بازدارندگی فعال ما در حوزه‌های اقتدار دفاعی منجر به این شده که آن آقا و هم‌پیمانان منطقه‌ای شیرده‌اش از تبعات کارشان نگران شوند، بترسند و از انجام اقدامی که به آن فکر می‌کرده‌اند، پشیمان شوند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر