کد خبر: 70183
A

محمدعلی پورمختار: طرح «مجازات فرق ضاله» در کمیسیون قضایی در حال بررسی است

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح مجازات فرق ضاله اخیراً در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است و تا قانون شدن فاصله دارد، اما مجازات اعضای این فرق بسته به میزان تاثیری که در انحراف اشخاص از اعتقادات دینی و مذهبی و تشویق به گناه داشته، متفاوت است.

محمدعلی پورمختار: طرح «مجازات فرق ضاله» در کمیسیون قضایی در حال بررسی است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدعلی پورمختار، عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در توضیح اینکه «طبق قانون فرقه ضاله به چه فرقه‌ای گفته می‌شود و مجازات اعضای این فرق چیست؟» اظهار کرد: بررسی فرق ضاله و جرم آن فعلاً در حد یک طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است و تا قانون شدن فاصله زیادی دارد.

 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: این طرح بر مبنای فرقه‌هایی نوشته شده است که جایگاه فقهی و شرعی و روایی ندارند، خودشان را منتسب به اسلام می‌دانند، اما اعمال و رفتارشان باعث انحراف در دین است و در اکثر موارد در تضاد، مخالفت و محاربه با احکام فقهی عمل می‌کنند.

 

پورمختار گفت: در سایر ادیان هم این فرقه‌ها با احکام ادیان شناخته و سنجیده می‌شوند و این وجه مشخصه فرقه ضاله است.

 

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مدتی است شاهد فرقه‌های نوظهوری هستیم که بروز و ظهور می‌کنند و مشغول اختلاط مسائل روانشناسی با امور جدید علمی، مباحث و نگاه دینی و اعتقادی مردم هستند.

 

او همچنین گفت: این فرقه‌ها با سوءاستفاده از اعتقادات مردم از جمله دعا که البته به قرآن وابسته است یا ارتباط با خدا یا مقوله شفاعت، همه این مباحث اعتقادی را به نفع یک شخص خاص یا خودشان مصادره می‌کنند و باعث سوءاستفاده‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شوند.

 

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: اقدامات این فرق ضاله باعث از هم پاشیده شدن بنیان خانواده می‌شود که بر این مبنا از نظر نمایندگان و طراحان این طرح، جرم شناخته شده و مستحق مجازات و برخورد هستند.

 

پورمختار در جواب سوالی درباره میزان مجازات و جرم تعیین‌شده در این طرح برای اعضای فرق ضاله توضیح داد: جرم آن بستگی به میزان تاثیر و تطبیقش با مجازات‌های قانونی در قانون تعزیرات و مجازات اسلامی دارد و با یکدیگر متفاوت است. ولی گاهی مستقلاً هم برایش مجازاتی تعیین شده است؛ مثلاً اینکه چقدر باعث انحراف اشخاص در اعتقادات دینی و مذهبی شده باشد یا دیگران را به ارتکاب برخی جرائم تشویق کرده باشد، مجازات آن متفاوت است.

 

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این پرسش که «مواجهه قانون با این افراد به چه شکل است و آیا توقیف اموال آنها هم در دستور کار قانون‌گذار است» گفت: هنوز این طرح به قانون تبدیل نشده و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی آن است، اما درباره توقیف اموال چون مربوط به مسائل مالی و اقتصادی است و مصداق «کسب مال نامشروع» می‌شود، در قوانین دیگر تعیین تکلیف شده است، و طبق قوانین موجود با آنها برخورد می‌شود.

 

این نماینده اصولگرای مردم کبودرآهنگ در پایان گفت: مصادیق مجازات فرق ضاله هنوز نهایی نشده، اما با مواردی که مجازات آنها در قانون تعیین تکلیف شده است طبق قانون مجازات برخورد می‌شود و نیازی نیست در این طرح جدید دوباره بر آن تاکید شود./ اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر