کد خبر: 70345
A

بهروز نعمتی: فرانسه در ارتباط با ایران به دنبال منافع خودش است/ فرانسه نمی‌خواهد بازار ایران را از دست بدهد/ اروپایی‌ها به آمریکا وابسته هستند

بهروز نعمتی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: اروپایی‌ها در تصمیم‌گیری دوگانگی دارند؛ آنها هم در برجام هستند و هم نیستند. اگر در برجام هستند، باید به‌ تمام تعهدات خود عمل کنند. اگر هم در برجام نیستند، باید تکلیف خودشان را روشن کنند و مانند آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند.

بهروز نعمتی: فرانسه در ارتباط با ایران به دنبال منافع خودش است/ فرانسه نمی‌خواهد بازار ایران را از دست بدهد/ اروپایی‌ها به آمریکا وابسته هستند

به گزارش دیده بان ایران؛  بهروز نعمتی، نماینده تهران و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اجرای تعهدات برجامی از سوی اروپایی‌ها،‌ گفت: تفاهم و پروتکلی تحت عنوان برجام صورت گرفته و شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده و در واقع آن را ضمانت کرده است. برجام باید اجرا شود و گروه 5 متعهد به اجرای آن است.

 

او توضیح داد: برجام تعهدی است که یک‌ سوی آن 5+1 و یک‌ سوی آن ایران بود و طرف مقابل باید متعهد به اجرای برجام باشد. در برخی از موارد اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کردند، اما در بعضی موارد به برجام پایبند نماندند.

 

اروپایی‌ها دچار دوگانگی هستند

 

این نماینده مجلس به چرایی ماندن اروپایی‌ها در برجام اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در تصمیم‌گیری دوگانگی دارند؛ آنها هم در برجام هستند و هم نیستند. اگر در برجام هستند باید به‌ تمام تعهدات خود عمل کنند. اگر هم در برجام نیستند باید تکلیف خودشان را روشن کنند و مانند آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند.

 

اروپایی‌ها به آمریکا وابسته هستند

 

نعمتی گفت: اینکه اروپایی‌ها با برجام کج دار مریز رفتار می‌کنند ناشی از وابستگی‌شان به آمریکایی‌هاست. برخلاف ادعای اروپایی‌ها مبنی بر مستقل بودن‌شان، خود را مستقل از آمریکا نمی‌دانند و اگر مستقل می‌دانستند، قاعدتاً به تعهدات برجامی عمل می‌کردند.

 

او با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به فرانسه و گفت‌وگوی تلفنی روحانی با مکرون، توضیح داد: فرانسوی‌ها در بسیاری از موارد نقش مخالف را در برجام بازی می‌کردند. امروز که نقش موافق را بازی می‌کنند حتماً منافع ملی خود را مد نظر قرار می‌دهند.

 

این عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌: فرانسه حاضر نیست بازار خوبی مانند ایران را از دست دهد. ایران بازار خوبی برای خودرو و قطعات فرانسه بود و همچنین در زمینه خرید نفت و گاز نیز با ایران همکاری داشتند. فرانسوی‌ها امروز از منافعی که از ایران می‌بردند محروم هستند و طبیعتاً باید راهی برای خودشان باز کنند./ اعتمادآنلاین

 

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر