کد خبر: 70401
A

امیر محبیان: ضعف کار پوپولیست اقتصادی زودتر از پوپولیست سیاسی مشخص می‌شود/ ملاک رأی دادن لزوما مشهور شدن نیست، محبوب بودن است

امیر محبیان، تحلیلگر اصولگرا می‌گوید: ممکن است در جریان اصولگرا، شاهد این باشیم که افرادی جوانتر تلاش کنند سخنان رهبری درباره جوانگرایی را به سکوی پرشی برای رسیدن خودشان به قدرت تبدیل کنند.

امیر محبیان: ضعف کار پوپولیست اقتصادی زودتر از پوپولیست سیاسی مشخص می‌شود/ ملاک رأی دادن لزوما مشهور شدن نیست، محبوب بودن است

به گزارش دیده بان ایران؛ امیر محبیان درباره خطر بالا آمدن جریان‌های پوپولیست با تیکه بر شعارهای اقتصادی در انتخابات مجلس یازدهم گفت: فرق زیادی بین پوپولیست اقتصادی و پوپولیست سیاسی نمی‌بینم؛ یعنی هر دو حرفی می‌زنند که مردم خوششان بیاید؛ اما در نهایت آنچه که می‌بینند با آنچه در ابتدا پسندیده‌اند یکی نیست؛ یعنی غذا با منو یکی نیست.

وی درباره تفاوت پوپولیسم سیاسی و پوپولیسم اقتصادی گفت: تنها تفاوت این است که ضعف کار پوپولیست اقتصادی زودتر از پوپولیست سیاسی مشخص می‌شود، چرا که باب بهانه در جریان‌های سیاسی باز است. اما مردم در این زمینه به دلیل بدبین شدن، ممکن است چشم بازتری داشته باشند، چون انواع پوپولیست را هم در کنار جریان‌های ساماندهی شده دیدند و حتی ممکن است بدبینانه‌تر نگاه کنند.

این تحلیلگر اصولگرا با اشاره فضای مارکتینگ سیاسی کشور، گفت: بهتر است که جریان‌های سیاسی موجود محور تبلیغات خود را بر روی کارآمدی یا حداقل برجستگی های علمی و دانشگاهی کسانی که معرفی می‌کنند، متمرکز کنند تا این که حتما چهره شناخته شده‌ای باشد. در این مارکتینگ سیاسی که ما داریم، تلاش بسیاری از بازیگران سیاسی ما این است که مشهور شوند.

وی افزود: این‌ها نمی‌دانند که ملاک رأی دادن لزوما مشهور شدن نیست، محبوب بودن است. فاصله بین مشهور شدن تا محبوب شدن بسیار است و تلاش زیادی می‌خواهد. می‌توانیم بگوییم که تقریبا دیگر چهره محبوبی باقی نمانده است و هر کس آمده، طرف مقابل را زده است، چه در بین اصلاح طلبان، چه در بین اصول‌گرایان که متأسفانه این نشان‌دهنده ناپختگی نخبگان سیاسی ما است که چنین می‌کنند و عملا هیچ سرمایه‌ای باقی نگذاشته‌اند که بتوان به آن اتکا کرد.

محبیان درباره سوءاستفاده برخی چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب از جوانگرایی مدنظر رهبر انقلاب هم گفت: بعد از این که مقام معظم رهبری در خصوص جوان بودن و ظهور نیروی جوان و انقلابی در صحنه سیاسی نکاتی را مطرح کردند، ممکن است ما در هر دو جریان به ویژه در جریان اصولگرا، شاهد این باشیم که افرادی جوانتر تلاش کنند این سخنان را که سخنان درستی هم هست، به سکوی پرشی برای رسیدن خودشان به قدرت تبدیل کنند؛ البته در عین حال با گونه‌ای سلبریتی بودن؛ یعنی به طور مثال مجریانی که به عنوان اصولگرا دیده می‌شوند، خود را مطرح کنند و تلویزیون یک فاکتور می‌شود برای این که چه کسانی شناخته شده هستند.

او اضافه کرد: منظور من کسانی است که با رویکرد سیاسی مجری و چهره هستند یا کسان دیگری که جوان هستند و به عنوان یک جوان انقلابی شناخته می‌شوند و در عین حال ممکن است که به شکل خاصی هم به گروه‌های سیاسی وابسته نباشند. ممکن است که ما شاهد یک موج اینچنینی باشیم که ممکن است حسنات و سیئات خود را داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر