کد خبر: 70832
A

قاضی پور: چاپ روزنامه ترکی در دستور کار وزارت فرهنگ/ دولت باید از چاپ و انتشار روزنامه ها با زبان مادری حمایت کند

نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از سفر قریب الوقوع هیأتی از وزارت فرهنگ به حوزه انتخابیه‌‎اش برای بررسی شرایط چاپ روزنامه به زبان ترکی خبر داد و گفت: دولت باید از چاپ و انتشار روزنامه‌های زبان مادری حمایت کند.

قاضی پور: چاپ روزنامه ترکی در دستور کار وزارت فرهنگ/ دولت باید از چاپ و انتشار روزنامه ها با زبان مادری حمایت کند

به گزارش دیده بان ایران؛ نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به طرح سئوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت عدم صدور مجوز به زبان ترکی، گفت: این سوال در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و مقرر شد که هیأتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرپرستی معاون مطبوعاتی وزارتخانه برای بررسی شرایط چاپ روزنامه به زبان محلی موضوع را در حوزه انتخابیه‌ام بررسی کنند.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل 15 و 19 قانون اساسی این اجازه را می‌دهد که روزنامه به زبان محلی در هر منطقه از کشور به چاپ برسد، افزود: بر این اساس در قانون اساسی تأکید شده که استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس‌، در کنار زبان ‌فارسی آزاد است.‌

 

وی ادامه داد: تا به امروز چندین مرتبه درخواست برای چاپ روزنامه به زبان ترکی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رد شده است و عنوان شده که تیراژ این روزنامه‌ها در صورت چاپ پایین خواهد بود در حالیکه احساس می‌شود ضرورتی برای چاپ روزنامه‌‌ها به زبان بومی نمی‌بینند.

 

قاضی پور در اهمیت ترویج زبان بومی و مادری، یادآور شد: مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدا تأکید داشتند که زبان مادری به فرزندان آموزش داده شود بنابراین حفظ و نگهداشت این زبان نیازمند داشتن رسانه و توجه به آن است.

 

این نماینده مردم در مجلس افزود: این روزنامه‌ها باید با حمایت دولت ایجاد شود و در صورت چاپ مستمر جایگاه خود را در میان مردم پیدا خواهد کرد و مروج زبان مادری و بومی در منطقه از کشور خواهد بود.

 

گفتنی است، در اصل 15 قانون اساسی آمده است: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است‌. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس‌، در کنار زبان ‌فارسی آزاد است‌.

 

همچنین در اصل 19 قانون اساسی نیز قید شده است: مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.

 

منبع: خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر