کد خبر: 7113
A

پشت پرده تلاش انتخاباتی عارف برای مذاکره با اصولگرایان/ رسولی: عارف به هیچ عنوان قصد رقابت با روحانی را ندارد

حسن رسولی از چهره‌های سیاسی نزدیک به محمدرضا عارف و استاندار اسبق خراسان به روزنامه آرمان می‌گوید؛نباید از عارف انتظار «تیترسازی» رسانه داشت و حضور وی را تنها در فضای رسانه‌ای کشور خلاصه کرد.

پشت پرده تلاش انتخاباتی عارف برای مذاکره با اصولگرایان/ رسولی: عارف به هیچ عنوان قصد رقابت با روحانی را ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

زمزمه‌هایی مبنی بر تمایل آقای عارف برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به گوش می‌رسد؟آیا این مساله صحت دارد؟
بنده از نزدیک با مواضع آقای عارف آشنایی دارم و تاکنون چنین تمایلی را در ایشان مشاهده نکرده‌ام. آقای عارف همواره مشی حمایتی نسبت به دولت و شخص آقای روحانی داشته و به هیچ عنوان به دنبال رقابت انتخاباتی با ایشان نیست. در شرایط کنونی آقای روحانی در مسیری حرکت می‌کند که مورد دلخواه جریان اصلاحات است. مخالفت‌ها و کارشکنی‌های گسترده‌ای که جریان رقیب در مسیر حرکت آقای روحانی به وجود می‌آورد نیز گواهی بر حرکت صحیح آقای روحانی در مسیر اصلاح‌طلبی وتحقق منافع ملی است. ما مشاهده می‌کنیم که در برخی مواقع فشارها و کارشکنی‌هایی که در مقابل آقای روحانی صورت می‌گیرد از دولت اصلاحات نیز بیشتر است و دولت را با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌کند. با این وجود آقای روحانی بدون کمترین تردیدی در مسیر صحیح خود حرکت می‌کند و اجازه نمی‌دهد مخالفت‌های جریانی و جناحی دولت وی را در تحقق منافع ملی و مطالبات مردم ناکام بگذارد.


آقای عارف به مرور زمان از انفعال روزهای ابتدایی مجلس به دلیل شکست در انتخابات هیات رئیسه خارج شده و حضور جدی‌تری در فضای مجلس و رسانه‌های کشور پیدا کرده است. استراتژی آقای عارف برای ادامه مسیر خود در سپهر سیاسی کشور چیست؟
مهم‌ترین دستاورد اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر ورود به حوزه اصولگرایان بوده است. هنگامی که آقای حسن روحانی به عنوان یک چهره اصولگرا و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در مسیر اصلاحات گام بر می‌دارد و رفتار اصلاح‌طلبانه از خود نشان می‌دهد یا هنگامی که آقای علی مطهری که در مجلس هشتم با حضور در لیست جبهه پایداری وارد مجلس شده و امروز یک گام از برخی اصلاح‌طلبان در دفاع از «مردم سالاری» جلوتر حرکت می‌کند نشان‌دهنده این مساله است که گستره جریان اصلاحات در سطح جامعه در حال افزایش است و کار به جایی رسیده که به حوزه اصولگرایی نیز ورود پیدا کرده است. حتی افرادی مانند احمد‌‌توکلی و ناطق نوری که زمانی در جریان رقیب تعریف می‌شدند نیز امروز در بیان و موضعگیری‌های سیاسی خود از گفتمان و ادبیات اصلاح‌طلبی استفاده می‌کنند. همه این مسائل نشان می‌دهد که گفتمان اصلاحات روز به روز در حال نهادینه‌تر شدن در ریزبافت‌های جامعه و فرهنگ سیاسی کشور است. نهادینه شدن گفتمان اصلاحات در شرایط کنونی حتی نسبت به دوران دولت اصلاحات نیز عمیق‌تر شده است. از سوی دیگر ظرفیت سیاسی آیت ا...‌هاشمی تا سال۸۴ در گستره اصلاح‌طلبی تعریف نمی‌شد اما در شرایط کنونی ایشان بخشی از ظرفیت جریان اصلاحات را تشکیل می‌دهند. بدون شک آقای عارف نیز دارای یک ظرفیتی است که در راستای اهداف جریان اصلاحات گام برمی‌دارد. با این وجود ما نباید انتظار داشته باشیم که همه ظرفیت‌های جریان اصلاحات مانند یکدیگر عمل کنند و همگی رفتار و مواضعی یکسان از خود بروز بدهند. نمی‌توان از آقای عارف انتظار داشت رفتاری مانند آقای علی مطهری یا حسن روحانی یا ناطق نوری از خود بروز بدهد. ما باید رفتار هر کدام از ظرفیت‌های جریان اصلاحات را با توجه به موقعیت و توانایی‌های آن ظرفیت تحلیل و بررسی کنیم. در شرایط کنونی آقای عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید بعد از رئیس دولت اصلاحات مسئولیت راهبری ظرفیت اصلاحات و اعتدال را در مجلس دهم برعهده دارد. در شرایط کنونی آقای عارف از چنان مقبولیتی در فضای سیاسی کشور برخوردار است که می‌تواند با مراجع و هسته‌های اصلی جریان اصولگرایی وارد مذاکره شود. آقای عارف تلاش می‌کند نقطه اتصالی بین دو جریان سیاسی کشور باشد و شرایط مذاکره سازنده و مثبت انتخاباتی را با اصولگرایان فراهم کند. بدون شک آقای عارف دارای چنین ظرفیتی است که بتواند بزرگان دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب را سر میز مذاکره بنشاند. این در حالی است که در وضعیت کنونی این پتانسیل در کمتر سیاستمداری در فضای سیاسی ایران وجود دارد. نباید از آقای عارف انتظار «تیترسازی» رسانه داشت و حضور وی را تنها در فضای رسانه‌ای کشور خلاصه کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر