کد خبر: 71348
A
کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

طرح استانی شدن انتخابات از دستور کار مجلس خارج می‌شود/ نتوانستیم شورای نگهبان را درباره استانی شدن انتخابات اقناع کنی

محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: پیش از اصرار مجلس درباره استانی شدن انتخابات و اختلاف نظرش با شورای نگهبان، کمیسیون نظارتی مجمع نظر منفی خود را درباره این بخش از طرح اعلام کرد و در صورت ارسال آن به مجمع، نظر شورای نگهبان تایید می‌شود، بنابراین طرح مذکور از دستور کار مجلس خارج می‌شود.

طرح استانی شدن انتخابات از دستور کار مجلس خارج می‌شود/ نتوانستیم شورای نگهبان را درباره استانی شدن انتخابات اقناع کنی

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات، گفت: طرحی که برای اصلاح موادی از قانون انتخابات ارائه کردیم، بخش‌های مختلفی داشت. بخشی مربوط به استانی شدن انتخابات، بخشی درباره شفافیت مالی و جرائم انتخاباتی و بخش دیگر درباره شرایط انتخاب‌کننده و انتخاب‌شونده بود.

 

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خانه ملت ادامه داد: پیش از این کمیسیون نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بخش استانی شدن انتخابات را رد کرد و شورای نگهبان هم به بخش استانی شدن انتخابات ایراد گرفت. از آنجا که کمیسیون شوراهای مجلس نتوانست شورای نگهبان را در جلسات مختلف نسبت به استانی شدن انتخابات اقناع کند، آن بخش را از طرح حذف کردیم.

 

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از حذف بخش استانی شدن انتخابات مابقی طرح را به صحن مجلس ارائه کردیم ولی نمایندگان با حذف استانی شدن انتخابات مخالفت کردند و بر رأی پیشین خود اصرار داشتند.

 

کولیوند توضیح داد: وقتی مجلس بر رأی خود اصرار داشته باشد، این اختلاف نظر با شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می‌شود، ولی چون هیات نظارت مجمع تشخیص هم پیش از این نظر منفی خود را درباره استانی شدن انتخابات اعلام کرده بود، قطعاً در صورت ارسال این طرح به مجمع، نظر شورای نگهبان در این‌باره تایید شده و البته این اولین بار است مجلس با چنین اتفاقی مواجه می‌شود.

 

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بیان کرد: البته با توجه به صحبت‌های دکتر کدخدایی درباره شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی، قرار است نظارت‌هایی توسط شورای نگهبان بر اساس شبکه منابعی که دارند انجام شود تا کسی مازاد بر عرف، برای انتخابات هزینه نکند.

 

او تصریح کرد: اگر مجلس حذف استانی شدن انتخابات را مجلس می‌پذیرفت، مابقی مصوبه برای اجرا می‌رفت، ولی چون مجلس موافق حذف استانی شدن انتخابات نیست عملاً طرح به نتیجه نرسید و فعلاً از دستور کار خارج می‌شود.

 

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: اگر بخواهیم استانی شدن را از کلیت طرح اصلاح موادی از انتخابات جدا کنیم، نیازمند طرح جدید و مستقلی است که در هر صورت، هیچ یک از آنها به انتخابات پیش رو نمی‌رسد./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر